Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan

Gestart door Mickey, 14 maart 2012, 14:07:43 PM

Huugooke

Allez, ik zal mijn steentje ook eens bijdragen aan deze welles-nietes discussie over dat arme piepschuim ofte "frigolite".
Laat me beginnen met de vraag is piepschuim "by any other name" altijd piepschuim?
Indien ja: kijk dan eens in uw verpakking van uw collectie loc's. Zijn die witte vullingen allemaal tot stof en as vergaan? Zijn uw loc's er doorgezakt en nu omhuld door een witte pap?
Als je nog een oud model van ijskast hebt, kijk er eens achter: witte pap? (Als het antwoord ja is, dan moet je af en toe eens kuisen.)
Piepschuim is handig te verwerken met mes en zo'n warme draad.
Zolang je er niet met agressieve verf of verdunner op zit te klooien blijft het mooi in vorm.
En dat het niet meer in de bouwsector gebruikt wordt is simpelweg omdat dat  nieuwe spul gewoon beter is voor de bouw !

bollen neus

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, snurk, zzz,  and wake my before the week end please![:)]
Der zijn der hier die last hebben van naweeen van de examens peis ik.
Tjonge Rian, warm water is helaas voor jou al uitgevonden, ge blijft echter beter wakker met koud water.[;)]

Huugooke

Komaan, nog een schepke bovenop:
beste frigolite haters; echte kurk, indien onbehandeld, kan schimmel aantrekken (en ook andere beesten).
Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Ik heb nog de verpakking van mijn eerste camera, begin zestiger jaren gekregen. Die zat netjes in piepschuim. Dat is nog altijd even "vers". Die spoorbaan is dus voor de komende vijftig jaar OK!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?


Waarom niet? Ik ben altijd heel serieus.
Onlangs nog iets gekocht in een kartonnen verpakking?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen; hangt van het land van oorsprong af en de milieuwetten daar.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?



Zie deze link, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%ABxpandeerd_polystyreen

Het is niet anders dan geexpandeerd polystyreen gevuld met lucht. Water bestendig, lijmen met bepaalde lijmsoorten kan wel maar met uitgerekend houtlijm gaat het naar verloop van tijd fout.
Bij een Z baan die ik jaren terug zag ging het fout door het gebruik van houtlijn om de sporen te fixeren. Het zaakje verpulverde.

polystyreen, maar dan in `high density` vorm is hetzelfde materiaal waarmee de bekende bouwkits geperst worden.
Groet van Frank

Stefan Appelmans

Ook mijn steentje erbij...
Piepschuim, Depron, Climaplan en zelfs Styrodur...
GEEN producten op basis van Thinner, aceton enz...of zelfs White spirit gebruiken met dat materiaal.
Houtlijm, acryl verven, eventueel speciaal contactlijm voor POLYSTYRENE schuim uitsluitend gebruiken.

Piepschuim enz...is "opgeblazen" polystyr?ne (gelijk het wit van de eieren om chocolade mousse te maken[:D])(Dat valt dus vlug terug in...). Styrodur ook! Styrodur heeft meer VAST materiaal er in maar is ook Polystyr?ne.
Doe de test: Verf een stuk piepschuim met Humbrol verf. Wacht een dag of twee...[xx(] en zie wat gebeurt.
Op de baan van J.C. Menchior (MSM 114)werdt er fijn piepschuim (3mm)gebruikt onder de rails, en de ballast geverft met Humbrol. Na "een zekere tijd", jaren dus, ja, hangen de rails nog juist vast met de ballast, ...
Jean-Claude is alles aan het herbeginnen, module per module, met kurk...

Dus liefst kurk. Of Polyurethaan schuim (daar mag "alles" op gegoten worden). Maar ik weet niet als het in fijne dikten bestaat, behalve het "echte" Architectencarton.

Nog iets: Niet noodzakelijk gebruiken "wat je t'huis hebt", maar gebruiken wat moet gebruikt worden.

stefan.

Huugooke

Oei! Al het piepschuim dat ik hier gebruikt hebt is zojuist losgekomen en in mekaar gezakt. Dat zal die halveringstijd zijn zeker?
Er was (en misschien is die er nog) ooit een kunstenaar die blokken piepschuim bespoot met verf uit spuitbussen. Het spul zakt in mekaar als een mislukte souffl?, vanwege het oplosmiddel!
Schilderen met waterverf dus.
Je weet natuurlijk nooit welke reactie er tussen die onderdelen ontstaat na jaren. Zit er iets in de lijm? De verf? Zelfs het plastic van de sporen kan een reactie veroorzaken. Zo heb ik zelf ondervonden dat een gewoon netsnoer de verf van een toestel kan aantasten.
Kurk is een natuurproduct (als er niet mee gesjoemeld is) en op dat gebied waarschijnlijk neutraal.Let wel op de wormpjes!


conducteur

Je kunt het dus perfect gebruiken, op voorwaarde dat je een beetje oppast met wat je er mee doet. Als het goed gedaan is zul je achteraf niet merken of je de prijs van goud hebt betaalt voor kurk, of goedkoop schuim...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Zal jullie even uit de droom helpen. Piepschuim of EPS wordt nog steeds gebruikt in de bouw. En het vergaat echt niet op korte termijn...tenzij je er een bak thinner overheen flikkert..maar ja tegen oplosmiddelen kan het XPS schuim ook niet..
Veel module bouwers gooien hun rails direct op het XPS. Dat materiaal wordt door hun eigenlijk puur gebruikt omdat het eenvoudig te bewerken is en strak blijft..
Blauwe ondervloerplaten van de Gamma is ook XPS, goed te gebruiken als demper onder de rails. Zou daarin echt niet weten of kurk een voordeel heeft..