Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan

Gestart door Mickey, 14 maart 2012, 14:07:43 PM

Mickey

Beste collega-liefhebbers,

Na enkele jaren inactiviteit heb ik besloten de treintjes van onder het stof te halen.
Het wordt een project van vele jaren, maar we hebben er weer zin in.
De ruimte waarin ik deze wil laten rijden is een zolder en doet dienst als leefruimte. De baan zou vrij basic worden (initieel), maar met mogelijkheden tot aanpassen / uitbreiden in latere stadia.

De ruimte is een rechthoek van 4 op 5 meter. In de lengte heb ik aan beide zijden een ruimte van 20cm en in de breedte telkens +/- 60cm.
Bedoeling is dus om een dubbelspoor aan te leggen rondom de ruimte met aan 1 zijde een rangeerstation. De andere zijde blijft voorlopig eenvoudig, maar kan dus later worden uitgebreid (wanneer praktisch en financieel haalbaar).

Mijn vragen zijn concreet:
-   om de hoeveel meter ik voor stroomvoorziening moet zorgen?
Hoe zorg ik voor minste (stroom)verlies?
1.   lange stroomdraden die centraal lopen naar bedieningspaneel
2.   korte stukjes van x-aantal kabels die gebundeld worden in 1 centrale kabel
3.   hoe bundelen? => solderen of suikertje?
-   welke afstand er moet gerespecteerd worden tussen de sporen onderling?
-   Ik voorzie op uitbreiding en aanpassingen => extra wissels / seinen / ?
Hiervoor wil ik geregeld isolatie voorzien. Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
-   Als spoorbedding heb ik voorlopig piepschuimplaten liggen die ik zal bewerken. Dit om 1 als geluidsisolator te dienen en 2 om een verhoogde bedding te kunnen cre?ren. (tenzij iemand een beter voorstel zou hebben)

Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik weet graag goed wat te voorzien vooraleer ik er in vlieg.

Alvast bedankt voor de respons.

Mvg,
Micha?l
www.michaelvermeersch.be

Gerolf

Welkom, Micha?l [;)]
Om overal een betrouwbare elektrische verbinding te hebben kan je best een relatief dikke draad aanleggen (1 to 1.5 mm2) en elk stukje spoorstaaf met een (dunnere) gesoldeerde draad hiermee verbinden.
Afstand tussen de rails voor dubbelspoor zou ik zo smal mogelijk maken. 5cm lijkt (in H0) goed op het prototype. Zoek in elk geval de MOROP-normen eens op, want in bogen moet die tussenruimte groter zijn, om aanrijdingen tussen lange rijtuigen te voorkomen.
citaat:
Geplaatst door Mickey
Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
Die snap ik niet goed. Een kleine opening tussen railkoppen is niet noodzakelijk een probleem, en zelfs nuttig (uitzetting van rails en krimpen van ondergrond opvangen)
Heb je al eens aan flexibele rails gedacht? Daarmee kan je raillengtes exact maken.
Piepschuim zou ik niet gebruiken, maar wel kurk of hardere schuimplaten (die blauwe die in een spauwmuur gestoken worden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Hallo


Mijn vragen zijn concreet:
-   om de hoeveel meter ik voor stroomvoorziening moet zorgen?
Bij digitaal is om de 2 a 3 meter prima
Bij gewoon analoog mag dat nog wel iets meer zijn.
Maar meer punten maak het nooit slechter


Hoe zorg ik voor minste (stroom)verlies?
Spanning verlies bedoel je
Neem draad van 0.75 mm2 of 1mm2
Maak je er niet teveel zorg over (valt allemaal 100% mee


1.   lange stroomdraden die centraal lopen naar bedieningspaneel
2.   korte stukjes van x-aantal kabels die gebundeld worden in 1 centrale kabel

3.   hoe bundelen? => solderen of suikertje?
Solderen is (als je het goed doethet meest stabiel,maar klemmen gaat ook,alles (solderen/klemmen)met geod materiaal en serieus werken

Welke afstand er moet gerespecteerd worden tussen de sporen onderling?
-   Ik voorzie op uitbreiding en aanpassingen => extra wissels / seinen / ?
Is afhankelijk van welke rails/wissels van welk merk dus
Volgens schaal is het 46mm H op H maar tussen 46 en zelf 60 mm komt voor.
Denk bij bochten om de uitswing van wagens

Hiervoor wil ik geregeld isolatie voorzien. Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
Als je aan 2 kanten geisoleerde gebruikt is dat probleem er niet.
Voordeel je kunt altijd nog meer isoleren zonder gesloop.
Bij de rail van een zijde iets afvijlen is simpeler dan opvullen.
Soldeer blijf je altijd zien (OF HOREN).Niet goed dus-   


Als spoorbedding heb ik voorlopig piepschuimplaten liggen die ik zal bewerken. Dit om 1 als geluidsisolator te dienen en 2 om een verhoogde bedding te kunnen cre?ren. (tenzij iemand een beter voorstel zou hebben)

Voorlopig ????
Beter is 5mm kurk (dichte persing)of moosrubber.
Piepschuim vergaat na 5 a 10 jaar volkomen.


Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik weet graag goed wat te voorzien vooraleer ik er in vlieg.

Niet nodig ga zo door
wim

Mickey

@ Gerolf,de opening die ontstaat is ongeveer 1 tot 2mm.
Gevolg is dat dit veel geluid creert wanneer erover wordt gereden.
Zoals ysbeer zegt:
Bijschaven van de rails is idd goede oplossing.
Exta isolatie ook aan andere zijde plaatsen zorgt voor nog meer bekabeling om voldoende spanning op sporen tee houden.

@Ysbeer, na werken waren er enkele piepschimplaten over en dacht deze eventueel te recycleren voor de trein.
Dit idee is bij deze dus afgevoerd [;)]

Kan u mij een bepaald type aanraden? minimale dikte?
Moosrubber heb ik nog nooit van gehoord?
Zowel moosrubber als kurk lijken mij vrij moeilijk bewerkbaar.
Gaat u dit halen in speciaalzaken of gewoon in de doe-het-zelf?

Bedankt voor de reacties.
Enkele sfeerbeeldjes volgen binnenkort.

conducteur

Leg je sporen gerust op enkele cm piepschuim, indien nodig kan je dan ook nog negatief reli?f maken. (rivier/beek/....)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Leg je sporen gerust op enkele cm piepschuim, indien nodig kan je dan ook nog negatief reli?f maken. (rivier/beek/....)



Daar kan ik natuurlijk niet tegen op,deze jongen man met enorme ervaring(wel 5 jaar of zo) zegt dat het wel kan wie is deze oudere man dan nog omdat tegen te spreken.
Maar ik ben eigenwijs en zou het nooit doen.

Moosruber is een geschuimde rubber soort uit de auto industrie.
Verkrijgbaar bij een rubberhandel (even googlen)
ANITA DECOR (weer googlen)heeft stroken op precies de juiste maat.
Faller heeft kurk.
Beide ,kurk en rubber,zij met een mes prima te snijden
Kurk uit de bouwmarkt is niet zo geschikt (te dun en te los)

Het is even zoeken,maar wie zoek vindt ook. 5mm is de juiste dikte
wim
Kurk

conducteur

@Ysbeer: volgens je profiel ben ik dan de 'oudere man' die 3 jaar ouder is...

Waarom mag hij dat niet gebruiken als hij dat liggen heeft? Dat gaat toch perfect. Zelfd de spoor 0 baan van de treinclub is zo gemaakt, die treinen hebben toch al een zekere massa. Ik heb het hier thuis zelf nog niet gedaan, maar heb van op verschillende treinbanen positieve ervaringen met piepschuim. Isolatiemateriaal hoeft echt niet van de modelspoorfabrikant te komen die er 3x meer voor vraagt. ...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N


Piepschuim: [V]

Kurk placemats: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90175241/
Werkt met N spoor prima! (heb geen aandelen daar)[:o)]
Groet van Frank

Gerolf

Piepschuim ("frigolite", in witte, korrelende platen) deugt niet. Het verwerkt moeilijk, is onvoldoende stevig en het vergaat, zelfs op vrij korte termijn.
Het materiaal dat men tegenwoordig in de bouw als isolatieplaat gebruikt is wel bruikbaar, en niet duur.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Met een gloeidraad is verwerken een fluitje van een cent. Zolang je met bijtende stoffen die het schuim kunnen oplossen weg blijft kan er echt niets gebeuren. Het is voldoende stevig, want we zetten de spoor 0 locomotieven erop. Die wegen toch redelijk veel (lenz br 64 bv)en het kost een fractie van de blauwe platen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Rian, probeer eens mee na te denken (vergeefse vraag blijkbaar [|)]): Waarom denk je dat het in de bouwsector niet meer gebruikt wordt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Omdat je een huis bouwen niet kan vergelijken met de bouw van een treinbaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Omdat je een huis bouwen niet kan vergelijken met de bouw van een treinbaan.



Met wie ben jij te vergelijken.[:o)][:o)]
wim

ratje

Zoals blijkt uit deze discussie zijn er veel mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren. Zou zeggen leg een stukje op piepschuim dat je bewerkt en een stuk op stirodur (isolatie). En kijk waar je eigen voorkeur ligt. Ikzelf werk het liefst met stirodur, is handig met een mes en ook met een gloeidraad te bewerken.
Dus probeer een stukje met de 2 materialen, ze zijn ook niet duur in de doe-het-zelf, en kies je favoriet.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

n/a

citaat:
Geplaatst door Frank_N

....Kurk placemats....



Zelf kort geleden mijn schaduwstation voorzien de genoemde placemats, bij Ikea in Hengelo voor ? 2,99.
Verschil direct merkbaar (en voldoende voor niet kritische oren, die van mijzelf dus [:D]).

Je moet wel even de afgeronde hoekjes voor lief nemen, want er ontstaan wel kleine gaatjes die zichtbaar blijven als je geen verdere bedekking (grasmat o.i.d.) plaatst.