POLLEN?

Gestart door tonycabus, 30 november 2004, 20:24:57 PM

tonycabus

Graag jullie reakties: er zijn blijkbaar (duidelijk merkbaar zelfs) kategorieen in de kopers van modellen. Zij die
1) Perfecte modellen willen en daarvoor de prijs willen (en kunnen) betalen. Perfect zowel van afwerking als van rijkwaliteiten.
2) Een behoorlijk model nog een hoge prijs willen betalen, en op z??r kleine gebreken niet vallen maar grotere niet kunnen vergeven.
Ook deze categorie stelt hoge eisen aan de mechanische kwaliteit.
3) Een optisch goed ogend model verkiezen dat niet te duur is en behoorlijke rijkwaliteiten heeft.
Minder zal wel niet verlangd worden zeker?

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

Ik denk dat ik in groep 2 pas.
Ik ben wat betreft de modelbouw verslingerd aan een periode, een regio, een tijd die ik net niet gekend heb, maar waar ik (wellicht daardoor) helemaal fanaat van ben geworden. Dat wil ik gaan uitbeelden, zowel wat betreft omgeving als treinverkeer en modellen. Ik heb dus minder interesse in modellen die buiten tijdperk of regio zijn, maar als iets w?l past ben ik best bereid er heel wat voor uit te geven. Ik ben wel heel kritisch naar de modellen toe, maar het hoeft niet perfect te zijn. Als het kan, probeer ik wat aan te passen. In eerste instantie gaat het mij om een correct sfeer- en tijdsbeeld, dan pas om een correct model.

groeten Sicco

tonycabus

Dus toch een beetje kat.3 ook, Sicco?

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

Als dat zo uitkomt, wel. Maar aan de andere kant laat ik ook modellen liggen die ik theoretisch wel kan gebruiken, maar niet mooi genoeg vind (of veel te duur bijvoorbeeld). Zoals slechtere schildervarianten van de Klein 60 (kan ik makkelijk, ik heb er al een vitrine vol van) of de Roco 59.
Mijn eisen zijn dus best hoog, maar niet extreem hoog omdat ik weet dat het model niet "alles" is om een modelbaan vorm te geven...

Peter

Hallo Tony,
Hoofdzakelijk pas ik in groep 2, toch moet ik hier ook eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik ook een paar modellen uit groep 1 heb.(Olaerts) Dit heeft ook als gevolg, dat de eis die ik aan een model stel varieerd naargelang de groep waar hij in past.
Maar wat doe je dan bv. met een reeks 18 van Lima die je hebt aangepast met een set van Paul Bellon en waaronder je dan een Verbeck aandrijving hebt gezet. Kategorieen zijn goed maar ze overlappen elkaar dikwijls.
Bij mij primeert wat ik mooi vind en plezier aan beleef. Dit moet toch het eerste doel van onze Hobby zijn. GEEN stress wel ontspannen.
Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Het liefst cat. 1 en 2. Soms ook drie om eventueel de verzameling in een bepaald tijdperk aan te vullen. Sommige modellen zijn alleen in cat. 3 te verkrijgen en daar is voor mij dan ook niets mis mee.
Uiteindelijk gaat het bij mij over de modelspoorbaan zelf die een bepaalde sfeer moet uitstralen en is het rollend materiaal een deel van het geheel.

Erik

tonycabus

D?t zijn ongeveer de geluiden die we willen horen..!
Persoonlijk ben ik meer kat.3 maar met een uitschieter naar 2.
Kat.1 kan ik me ?cht niet permitteren momenteel.Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan[;)]
Een of ander moment gaan we een kompromis maken, h??
't Zou leuk zijn als we van alle deelnemers iets vernamen: dan kunnen we de trends wat beter omlijnen en eventueel...
Je weet nooit!
Maar Erik heeft een hoop gelijk in de bewering dat een modelspoorbaan vooral sfeer moet uitstralen, en wie komt d?n met micrometer of schuifpasser aanlopen, h??
Di? sfeer bepaalt uiteindelijk het uitzicht van je baan, en vooral ho? ze overkomt bij de toeschouwer...Er zijn banen vol met ("stijf" aangelegde) sporen met prachtig materieel erop die totaal niks zeggen, terwijl er kleinere emplacementen zijn die "charmant" overkomen.(Rocheval, Kapelleken, Rogenium, Louise-Marie, Stavelot, Olie-F-Ant enz....)
Zo voelde ik het tenminste aan in Mechelen op 9&10 oktober.

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

hmm, denk eerder categorie 3 met sommige van 2 en enkele van 1.  Merendeel zijn "oudere modellen" die nu niet meer te verkrijgen zijn of niet meer gemaakt worden ook.  deze hebben dus de looks, maar niet 100% juist zijn. (heb 3 serie 15's van lima, 2 serie 125's, 1 oude reeks 18 (gele versie) en dan de blauwe jouef versie ervan) Maar deze zijn aan de andere kant niet beter te verkrijgen.
Modellen reeks 2 denk ik aan serie 29/62/enkele 60's
modellen 1: serie 51  en hopelijk voor m'n nieuwjaar een break [:D]

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

svvander

Hallo,

Ik ben zeker iemand van categorie 3, als men hier bedoelt dat prijs/kwaliteit-ratio primeert. Hiermee wil ik zeggen dat: als het model mij aanstaat, het haalbaar is qua prijs, het er uit ziet zoals ik het verwachtte en dat ik er al veel van gehoord van mede-modelspoor-fanatiekelingen (dit is echt wel belangrijk vind ik)... dan zal ik dat model kopen.
Ik ben zelf bereid om er langer voor te sparen, er op te wachten etc... [8D]

Voor in categorie 1 te vallen, schiet het mij te kort op mijn bankrekening, al zou ik deze modellen graag op mijn baan zien voorbij razen. Neem nu bijvoorbeeld de reeks 51 (3-rail versie) van Jocadis (+/- ?500)[:p]... knappe machine, echt waar ("kwijl, kwijl"), maar da kan mijnen bruinen niet trekken![:(]

Nee, geef mij dan maar liever de 77 van Mehano, stukken goedkoper (jaja, da kunt ge ni vergelijken, maar toch) of de Roco 59 (minder dan ?100, al wordt van deze laatste beweerd dat het over een playtimeversie gaat... laat ze dan allemaal maar uikomen in playtimeversie zou ik zeggen!!!!)

Zo-zie-je-maar-wat-sommige-er-van-denken-niwaar?

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bartie

Hallo,[8D]

Persoonlijk kies ik voor kategorie 2 en 1. Voor mij gaat het erom dat het een trein is die mooi afgewerkt is,goede rijeigenschappen heeft en dat het een trein is die past op mijn baan (die sfeer uitstraalt). Valt die onder nr.2 is dat goed, valt die onder nr.1 dan zal der gespaard moeten worden.[}:)]
Ik denk echter dat het goed is zoals het nu is ,en dat er voor ieders wensen treinen beschikbaar zijn.  
Bart.

den T

Voor mij 3. Belangrijkste vind ik dat het een goed rijdend model is dat een goede indruk geeft, superen en verder afwerken naar de doelstelling van mijn spoorbaantje dat komt (later) wel. Ik vond het al dramatisch toen een goedkoop lokje ontspoorde en op de grond terecht kwam, wat als dat zou gebeuren met zo'n artisonaal duur model(ten andere dat kan ik niet betalen),laat staan dat het uit voorzichtigheid altijd in de vitrine kast zouden verzeilen.

Groeten Julien

tonycabus

En zelfbouw dan? Als jullie het hebben over rijdende en optisch goed ogende modellen hebben? Zouden artikels daarover in MSM iemand interesseren?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

kasteel

ja zeker en vast
ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken- denk hierbij bv aan wagons wijzigen etc - je kan soms spotgoedkoop wagonnetjes kopen die je dan kan 'verbouwen' tot levensechte (althans van op afstand) wagons - heb zo bv een versie van de betonneringstrein gemaakt -  en dat voor bijna geen geld - aan locs ben ik nog niet toegekomen [:D]

janjozef

Voor mij geld reeks 3 en 2, eerlijk gezegt vind ik 500 euro te veel geld. Ik zou wel willen 1250? voor een type 29 van olaerts maar vind het te duur
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Zeker interesse voor. Nog nooit aan begonnen wegens tijdgebrek en de vraag,hoe begin je eraan, vermits op het einde je toch een exemplaar wil dat er goed uitziet ?n deftig rijd. Met de ondersteuning via artikels in MSM zal ik mij er zeker aan wagen.

Bart