Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Pro en Contra

Gestart door Dirky, 12 maart 2012, 21:50:20 PM

Gerolf

Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]



als de elite zich daar mee bezighoud Gerolf dan is het mijns inziens logisch dat we daar de mosterd gaan halen he. [:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]


Het is niet omdat je zelf met een R4ke rijdt, dat je geen bewondering mag hebben voor een Rolls... [;)]

Havoc

Wel ik denk dat het vooral is dat er velen wel willen maar om een of andere reden niet de stap zetten. Maar wel benieuwd zijn naar wat er hier gaat komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

renstimpie

Ik heb al enkele mannen bij MSC HET SPOOR bezig gezien met het maken van een wissel..  en rollend materiaal.   Dit is echt knap..  Vol bewondering kijk ik er naar..   De stap zetten.. dat is nog net een brug te ver..
Misschien al een uitnodiging voor de komende opendeur in september.   Onze Finescalers zullen jullie graag te woord staan.

Tim

dirkske

Gerolf,

Kei goe initiatief man.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

mini

Je kan ook perfect beide mixen : NEM en PUR/Finescale rijden niet op dezelfde sporen , maar niets weerhoudt je ervan een heel klein stukje finescale of pur in je decor in te werken. Een aparte spoorlijn die even het diorama of baan kruist, niet gelijkgronds natuurlijk, of even parallel loopt. Hier kan dan toch extra detail in gebracht worden. Zo ga ik een segment van NEM laten kruisen door een 1Pur baanstuk. Niet dat ik dat allemaal tot het laatste detail ga uitwerken, kan ik niet, maar onze hobby is een beeld van de realiteit, een eigen indruk misschien en als je dan hier en daar probeert om loks en sporen beter te detailleren dan is dat eens iets anders, daarvoor niet beter, of onzin , kan ook , zal later wel blijken .
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Dirky

Het voorbije weekend stonden we met de motorhome op een plaats aan de Franse kust. Een voorbijganger merkte enkele modelspoorboekjes op het dashboard en sprak me spontaan aan... een goede klant van Huet en ook ooit Proto87 heiligzweerder geweest, zo bleek.

Hij haalde een pak P87 frustraties aan waarin ik mezelf ook meteen kon terugvinden:
- Op 100 proto87 banen is er niet 1 afgewerkt.
- iedere finescaler begint veel groter dan hijzelf ooit kan afwerken.
- de finescale wereld wordt in stand gehouden door zij die er geld aan verdienen.
- de kwaliteit van de hedendaagse generatie modellen is zo goed dat je de vraag stelt of het wel loont naar finescale over te stappen

En waar ik me het sterkst kon terugvinden:
- Fouten of gebreken worden overdreven sterk zichtbaar. Je mag bijvoorbeeld niet 1 dwarsligger hebben waarop je de bevestigingsbouten van de rails niet hebt...

Al bij al een leuke babbel... [:)]

renstimpie

@ Dirky:  sommige van je argumenten gelden ook voor het niet-finescale gebeuren..

Zoals in alles gaat het over grenzen stellen en de lat hoog leggen.     Hoe hoger je de lat legt,  hoe meer inzet je moet geven.   In groepsverband werken, zal wellicht beter gaan als alleen.  Maar dan is ook de keuze van de lat hoog leggen essentieel.

Als ik met onze club in september mee naar Leatherhead ga,  een finescale gebeuren in GB,  merk ik toch dat er veel mooie en afgewerkte finescale banen zijn.   Op dit fijne eiland is het finescale gebeuren al meer ingeburgerd als bij ons.

Ik denk gewoon dat de inburgering van finescale op het vaste land zijn tijd nodig heeft.  

Tim


Dirky

Tim, ik ben de eerste om finescale toe te juichen en ergens heb ik er spijt van dat ik het begonnen Nederbrakel-project heb stopgezet. Maar als enkeling is het niet of amper haalbaar als je geen vrije tijd op hopen liggen hebt.

Wat de UK betreft ligt dit eerder in de aard van het beestje om zo te zeggen: Een Engelsman is veel geduldiger dan de doorsnee Vlaming en houdt van veel puzzelwerk. Vandaar dat Finescale er eerder ?gewoon?  is.
Kijk je dan naar Duitsland dan merk je bij de H0pur-mannen dat het eerder gaat om ?groot? en ?kopen? . Wat je soms ziet in de wereld rond Willy Kosak is gewoonweg verbluffend...

Ik denk dat wij er ergens tussenin liggen...

renstimpie

Dat is net het leuke aan projecten...   ooit kan je deze terug opstarten ;-)...wanneer de tijd rijp is..
Moest je echt interesse hebben om te werken rond finescale in clubverband...   dan verwijs ik je door naar het ander draadje van MSC HET SPOOR - altijd welkom (vragen naar Erwin Stuyvaert)

Tim

Decapod

Dat is altijd met finescale: de discussie alles of niks ... . Heb ik nooit begrepen.

Finescale in de UK betekent ook wat anders dat PROTO87 of H0Pur. Het is 'fine scale', gewoon zo fijn MOGELIJK. Tot op de laatste klinknagel iets nabouwen gaat toch nooit. Het komt er in feite op neer dat het uitzicht zo goed mogelijk is en de sfeer zo best mogelijk wordt weergeven.
Met bv. H0pur is dat niet altijd het geval: als je eens naar FREMO87-tentoonstellingen gaat valt dat meteen op: dikwijls kale banen, waar alles ver uiteen ligt en waar je zelden voeling krijgt met het geheel of 'a sense of wholeness' ervaart.
Ik wil niemand veroordelen hoor, maar waarom zo overdrijven? Denk maar niet dat bv. Rue de la Glaci?re tot de laatste millimeter op maat is, sfeer en een werkelijkheidsgetrouw gevoel is er wel echt.

Het grote nadeel van PROTO of H0pur is dat je alles maar op je eentje zit te doen, gewoonweg omdat er maar heel weinig aanbod bestaat op het Europese vasteland. In de VS en in Australi? is dat bv. heel anders.
In de UK ook: hoeveel Finescale-producenten zijn er daar wel niet? Hoeveel drop-in wheel conversion sets, compensated chassis, enz. kan je er niet gewoon zo kopen? Dat zou in op het vasteland evengoed voor Duitse loks kunnen (en daar kan je toch al heel wat mee op een Belgische baan, niet?), maar er is hier geen echt groepsgevoel, eerder wel ??n die het altijd wel weer beter weet of beter kan. En, inderdaad, Dirky, er wordt et weinig gebouwd en teveel gekocht ... .
Ik moet zeggen dat ik dikwijls al zin heb gehad om net als Vincent de Bode op Brits materiaal over te stappen, gewoon omdat er daar wel die hartelijk sfeer is en er zoveel ondersteuning mogelijk blijkt. Gelukkig zijn de Belgische spoorwegen te interessant!

Kijk bv. maar eens naar dit: "The Chronicles of Penhydd"
Wel in EM. 18.2 mm spoorbreedte, terwijl 'echte' Finescale P4 is op 18.83 mm spoorbreedte. Maar, wie ziet het verschil?

Jammer dat Nederbrakel stil ligt. Maar goed, Quevaucamps is ook nog altijd dode letter, dus ik moet niet veel zeggen. Ooit ... [;)].

@Tim: MTC zou tof zijn, maar het is zo ver en net de verkeerde avond [:(].
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.