(materiaal)mijn modelbaan.

Gestart door TBCédric, 12 maart 2012, 18:13:36 PM

Klaas Zondervan

#15
citaat:
Geplaatst door prulleman

...marklin heeft nog altijd een monopolie wat betreft railsysteem[xx(]
Ze hebben geen monopolie, maar andere fabrikanten vinden het niet lonend om ook zo'n railsysteem op de markt te zetten.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, eikenhout is heel mooi als omlijsting en voor de draagconstructie. Maar voor de basis waarop de rails komen is het onbruikbaar. Veel te hard, en als je dat van afzonderlijke delen gaat maken, dan gaan die ook werken t.o.v. elkaar.
Voor de railbasis kun je beter plaatmateriaal gebruiken. Ik ben zelf voorstander van multiplex, maar anderen vinden MDF juist geschikt.

prulleman

#16
ik vind engelse treinen (1:76) een goede keuze. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. maar dan blijf je wel conseqeunt in schaal OO want het verschil met HO (1:87) valt op. Troost, in OO is er ruim voldoende keuze en een overvloed aan scenery en toebehoren. Zolang je maar op tweerail zit, zit je goed want je bent NIET gebonden aan een bepaalde fabrikant[;)]

Klaas Zondervan

#17
citaat:
Geplaatst door prulleman

ik vind engelse treinen (1:76) een goede keuze.
Dat vind ik nou juist niet.
Reden: schaal en spoorwijdte kloppen niet met elkaar.

TBCédric

#18
wat is een goed materiaal voor de basis en wat is een goed materiaal voor afwerking? (voor later: welk merk is het beste qua prijs,aanbod,detail,rijqualiteit?)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#19
hier een link van hornby: http://www.hornby.com/
in deze trein ben ik zeer ge?ntreseerd :de hitachi trein, de lok + 2 standaardwagons vind ik eigenlijk wel redelijk cheap net als de x-tra wagons die je kan kopen voor je set uit te breiden. http://www.hornby.com/search/?q=hitachi
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#20
is dat een goed idee? of raden jullie mij dat af/iets anders aan
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#21
ik vind het een heel goed idee. Het enige dat niet klopt is de spoorwijdte. Die iets groter moeten zijn voor 1:76. Maar verder is alles goed in orde, ook wat rijvaartdigheid betreft. Ik heb een vriend die alleen hornby en bachmann heeft en hij is er heel tevreden over. die iets grotere schaal is dan weer een luxe of zelf gebouwen te maken. je hebt ee, paar millimeter meer speelruimte. mocht ik vandaag niets hebben en willen beginnen dan koos ik ook voor hornby, bachmann. zij het dat mijn voorliefde wel meer naar de stoomloks gaat. Overigens koop je een grote,goede en goed afgewerkte stoomloc voor een goede 100 euro, amper 1/3 van de prijs van marklin.
mijn advies: ideaal als je moet beginnen( leeftijd onbelangrijk), ook ideaal als je scenerybouwer bent(of wil worden).
minpunt: als je dit materiaal terug wil verkopen in tweedehands kun je enkel maar via Ebay of een engelse site want hier brengt dat niks op.( ter opmerking: als je marklin na een jaar of vijf terug van de hand wil doen slik je ook 50 tot 70 procent verlies[xx(]!!! iedereen zegt wel dat marklin waardevast is tot als je zelf wat wil verkopen, dan ondek je maar dat er geen slechter belegging[:(!][xx(] is..... ik spreek uit ervaring[:I].)

TBCédric

#22
ja ik wil eigenlijk hornby nemen: je hebt verschillende soorten bochten, rechten, stations,(net als marklin[?]) en voor de helft goedkoper.
ik denk niet dat er interieur verlichting is maar dat je dat wel zelf kunt installeren. ?n er is een winkel in belgie die hornby verkoopt dus.
had voor de 1ste keer van hornby gehoord op discovery channel met james may toy stories. kent er iemand dat?
Zech prulleman met welk merk rijd jij?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#23
Hornby lijkt mij geen goede keus.

HORNBY heeft vrijwel uitsluitend engels materiaal,wat men nu verkoop is niet slecht,maar dat zijn er wel meer.
Het oude materiaal van voor 2008 zou ik niet kopen (al is het nog zo goedkoop)de koppelingen zijn anders en de loks piepen en kraken.
De merken ROCO en PIKO zij voor een duitse of nederlandse baan veel beter
PIKO is goedkoper en veel beter te krijgen dan hornby.

Vraag voor je gaat kopen eerst goed rond.(HIER)
En als je het koopt als investering is geen enkel merk echt aantrekkelijk.
Alleen als je ze koopt, ze ongeopend in de kluis zet en na 5 a 10 jaar probeert te verkopen,kan het winst geven[:(][:(]

Alleen als een merk over de kop gaat (MEHANO)is er via ebay soms iets te verdienen,mar rijk wordt je er niet van

wim

prulleman

#24
wel, kijk eens in de rubriek "ooit zal het klaar zijn" bij Zwitsers baantje. Das mij thuisbaan; bemo, neem van mij aan, das niet voor beginners want bemo is heel mooi, duur en verder[B)][:(!][xx(]
ik heb alles omgebouwd en nu[:p][:p][8D]
ik heb ook belgisch materiaal van roco, fleischmann, olaerts, KMB, jocadis; zelfbouw(scratch), trix(met maxxon motoren ingebouwd), Ls models(veeeel), Vitrains, B-models, Mehano
zowat alles wat in TP III (en wat IV) er de laatste 15 jaar uitgekomen is[:I] eerlijk gezegd ben ik de tel volledig kwijt[:o)] Ik ga elke week bij vrienden rijden, zodoende gebruik ik ongeveer 3 tot 4 loks per week van mijn collectie, ik geraak niet rond op een jaar[}:)]

TBCédric

#25
een engelse baan vind ik persoonlijk niet erg.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#26
als ik iets van hornby zou kopen dan zou het een eurostar en een hitachi zijn. redelijk recente modellen dus
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#27
citaat:
Geplaatst door mehano

een engelse baan vind ik persoonlijk niet erg.



Je moet kopen wat je zelf wil,of dat verstandig is merk je dan later wel
Veel van ons (ook ik)zijn zo begonnen.
wim

just4fun

#28
citaat:
Geplaatst door mehano

ik ben van plan om mijn spoor aan mijn muur te hangen ...


Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Bedoel je een opklapbare plaat, een soort schab, ...
Dat je vader dat wil maken is al geweldig, studeren nu maar!
En in eik is ook OK, tenminste als het om de randen van de baan en poten gaat. De baan zelf zou ik, ofwel een multiplexplaat, ofwel (en hier gaat m'n voorkeur naar) een open raamwerk.
Paul

TBCédric

#29
een schap aan de rand van mijn muur.
weet er iemand een tekenprogramma? dan kan ik tonen waar ik mijn rails wil leggen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.