(materiaal)mijn modelbaan.

Gestart door TBCédric, 12 maart 2012, 18:13:36 PM

PeterC

#45
Ik rijd met Marklin... ...nu veel boze en/of verontwaardigde blikken over mij heen...
Waarom? Tja waarom?  Omdat ik in mijn jeugdjaren met Marklin heb gereden en op latere leeftijd (door een stom toeval - de combinatie electronica - modelbouw - computer) terug de draad heb opgenomen.  Spijt van 3-rail? Neen, behalve misschien van de prijzen...
Mocht ik kunnen herbeginnen? Overstappen op 2 rail? Misschien... Maar dan enkel omdat bij 2-rail de prijzen interessanter zijn, de rails er veel realistischer uitzien en er veel meer keuze aan railmateriaal is.
Spijt van mijn keuze? NEEN! Ik heb tenminste geen keerlusproblemen en kan gebruik maken van massadetectie.

Groetjes, Peter


Gerolf

#46
citaat:
Geplaatst door mehano
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken:
- Googlen binnen het forum (NIET de zoekfunctie van het forum zelf gebruiken)
- Eens surfen binenn andere onderwerpen op het forum - er zijn draadjes waar die vragen al gesteld zijn

Soms zie je het ook in de handtekening van forumleden [;)]
De meeste "tweerailers" zijn overigens niet merkgebonden. Ik heb materieel van mehano, maar ook van fleischmann, piko, roco, trix, ls, lima, rivarossi, liliput, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

#47
citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik rijd met Marklin... ...nu veel boze en/of verontwaardigde blikken over mij heen...
Waarom? Tja waarom?  Omdat ik in mijn jeugdjaren met Marklin heb gereden en op latere leeftijd (door een stom toeval - de combinatie electronica - modelbouw - computer) terug de draad heb opgenomen.  Spijt van 3-rail? Neen, behalve misschien van de prijzen...
Mocht ik kunnen herbeginnen? Overstappen op 2 rail? Misschien... Maar dan enkel omdat bij 2-rail de prijzen interessanter zijn, de rails er veel realistischer uitzien en er veel meer keuze aan railmateriaal is.
Spijt van mijn keuze? NEEN! Ik heb tenminste geen keerlusproblemen en kan gebruik maken van massadetectie.

wat is het verschil tussen 2rail en 3rail?

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

#48
citaat:
Geplaatst door mehano
wat is het verschil tussen 2rail en 3rail?
Euh ... Ik ga even mezelf citeren
citaat:
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken
Versta me niet verkeerd, beginners zijn welkom op dit forum, maar er zijn ook nog hulpmiddelen zoals Google [|)]
Nu ja, ik ben dan toch aan 't tikken: bij drierail heb je niet letterlijk een derde rail, maar een reeks contactpunten midden tussen de rails.
Een loc neemt ??n stroompool van beide rails, en de andere via een sleepcontact tussen de rails.
Dit vind je bvb bij Marklin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

#49
en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#50
citaat:
Geplaatst door mehano

en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben



Niet helemaal waar natuurlijk
Als je wilt weten waar de rijn loopt is een atlas voldoende en is vragen aan een oud rijnschipper echt overbodig.
Ook waar de hoogste toren in belgie staat is zo op te zoeken,vragen aan de club torenbeklimmers is weer overbodig
En zo kun je nog even door gaan

Voor het laten rijden heb je 2 toevoerdraden nodig.
Bij drierail is dat de midden (contactpunten)rail en de twee echte rail (waar de wielen op lopen)
Het sleepcontact (onder de lok)sleept over de contact punten midden in de rails.
Dat is een zeer betrouwbaar systeem,de andere toevoer gaat via de rails waar de wielen op lopen(dat geeft dus dubbele zekerheid)als het linker wiel geen contact maak doe het rechter wiel het wel,of omgekeerd.

Bij twee rail is elke rail een toevoer,meer is er niet dus elk slecht contact van de wielen met de rails KAN de trein doen stoppen.
De meeste[:(][^][8)]van ons rijden toch 2 rail omdat dat nu eenmaal meer op de werkelijkheid lijkt

Ook is er meer tweerail materiaal (rails,wissels,loks)te koop

doomslu

#51
citaat:
Geplaatst door mehano

en wat doet 2 rail dan ? kan je er dan meer locs opzetten dan 3 rail of zo ?
google is mss handig maar het kan nooit de ervaring en kennis van een ervaren modelbouwer hebben

2-rail is alles wat g??n pukkeltjes in het midden heeft. Je kan daar even veel locs op zetten als op een 3-rail spoor.

Als Googelen te vermoeiend is klik dan eens op deze link [:D] :
http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

#52
kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Frank_N

#53
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door mehano
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Dat kan je grootdeels zelf opzoeken:
- Googlen binnen het forum (NIET de zoekfunctie van het forum zelf gebruiken)
- Eens surfen binenn andere onderwerpen op het forum - er zijn draadjes waar die vragen al gesteld zijn

Soms zie je het ook in de handtekening van forumleden [;)]
De meeste "tweerailers" zijn overigens niet merkgebonden. Ik heb materieel van mehano, maar ook van fleischmann, piko, roco, trix, ls, lima, rivarossi, liliput, ...



Beste Mehano, Ik ondersteun deze reactie van Gerolf helemaal.
Beetje zelf zoeken en uitpluizen geeft altijd het meest bevredigende resultaat. Het gaat erom je eigen mening te vormen [:)] Dat kost tijd & moeite.
Als je daarna pas gaat vragen stellen, zal je zien goed bruikbrare antwoorden te krijgen [^]

Ik rijd en gebruik vanalles (materieel en materiaal in N-spoor) door elkaar, je moet wel goed opletten hoe je dat doet. Kost wat tijd, he?
Groet van Frank

mvdr1

#54
Beste Mehano

In gelijkstroom zijn in principe de materialen van de diverse fabrikanten "door mekaar te gebruiken".
In wisselstroom heb je feitelijk slechts 1 fabrikant van rails: M?rklin zelf. Locs worden echter aangeboden met "M?rkin" eigenschappen door ook andere fabrikanten, de zogenaamde AC versie (= afkorting voor wisselstroom in het Engels - Alternative Current) waarbij de wielen aangepast zijn, en er in het midden onderaan een sleepcontact gemonteerd is om de stroom via de puntcontacten in het midden van de rails te kunnen opnemen.

Zonder te diep in details te willen gaan, heb je binnen de familie "gelijkstroom - DC afgekort" in principe ook 1 grote standaard.
Maar door de jaren heen is modelbouw voor bepaalde personen desdanig ge?volueerd, dat ze bvb rails willen die zelfs op schaal nog beter gelijken op die in het echt. Maw bepaalde fabrikanten brengen ondertussen rails op de markt met een andere dikte of hoogte van de rail zelf. Dit wordt in het jargon "code + getal" uitgedrukt. Vroeger waren de meeste rails in Code 100. Een beetje dikker en breder dan wanneer je de echte railmaten zou delen door 87. HO is immers synoniem van schaal 1/87. Maar ondertussen hebben bepaalde fabrikanten veel fijnere rails uitgebracht zoals bvb Peco Code 75. Wanneer je een code 100 rail verbindt met een code 75, dan passen die natuurlijk niet 100% op mekaar. Nogal evident. Mehanorails bvb zijn in standaard code 100. Ook die van Fleischmann. Lima was ook code 100. En de oudere Roco rails ook. Peco maakt verschillende soorten en de code staat er dan telkens bij ...
Het electrische gedeelte blijft in principe hetzelfde binnen een bepaalde familie: ofwel AC ofwel DC. Een gelijkstroomtransfo van Mehano zal evengoed werken voor een gelijkstroom Fleischmann loc.
Maar binnen beide systemen (Wisselstroom AC zoals bij M?rklin en Gelijkstroom DC van de anderen) heb je hedentendage de keuze uit 2 (feitelijk totaal verschillende) benaderingen: analoog of digitaal.
Maar daar kun je pagina's en pagina's over volschrijven.
Heel simplistisch gezegd zou je kunnen zeggen dat bij analoge systemen in principe slechts 1 loc per transfo apart bestuurbaar is. De spanning (in Volt) van je ganse baan is overal dezelfde en variabel in functie van de stand van je transfo (rapper of trager).
Digitaal werkt heel anders: daar is de spanning voor je ganse baan in principe overal constant en dezelfde (volle spanning) en via een digitale decoder (elke loc moet er een apart hebben !) kan je loc per loc gaan bedienen (men noemt dat aansturen)en zeggen hoe snel die mag rijden (maw digitaal wordt de rijspanning van de loc hoger of lager gestuurd). Elke decoder heeft een zogenaamd adres (simpel gezegd een digitaal nummer) en alle commando's die je via de digitale centrale doorstuurt naar elke lok gebeurt via dit adres naar die bepaalde decoder in die bepaalde loc. En ondertussen kan je in alle digitale systemen in principe ergens een veelvoud uit de digitale wereld zoals 32 of 64 of 128 of 256 of 512 of 1024 locs (cfr bits) terzelfdertijd afzonderlijk aansturen door die ene digitale centrale. De decoder vindt zijn info tussen alle andere digitale bits die door de stroom gedragen worden.
En natuurlijk zijn er verschillende fabrikanten die digitale systemen maken, waarbij het ene systeem al meer mogelijkheden biedt dan het andere. En alhoewel de taal misschien dezelfde is, zijn er een soort dialecten. Waardoor de systemen niet altijd voor de volle 100% vlot samenwerken. Maar vraag me nu aub niet welke het beste is. Dat hangt af van je eisen en verwachtingen, en bovendien aanleg en interesse voor electrische en electronische materie ...

En voor de rest kan ik me slecht perfect aansluiten bij de raad van IJSBEER. Als jonge gast moet je toch zeker Google kennen, en er bestaan 100den sites in alle mogelijke talen waar ??n en ander heel gedetailleerd wordt uitgelegd. Zelfs WIKIPEDIA kan je daarbij helpen.

Net als IJSBEER kan ik het bovendien ook niet laten om een vergelijking te maken: de dag dat je ooit een auto zal kopen, moet je op een forum van autoliefhebbers of Autoscoot24 niet gaan vragen wat het verschil is tussen een dieselwagen of een benzinewagen, en of een dieselwagen op dezelfde autosnelweg kan rijden als een benzinewagen, of de wegcode dezelfde is ... Daarvoor bestaan boeken, encyclopedie?n (op papier of digitaal op het net),een rijschool, noem maar op. Je zal toch een beetje eigen initiatief moeten nemen om ??n en ander uit te zoeken. Het klinkt misschien een beetje brutaal, maar een echte priv?les van A-Z mag je op dit forum niet verwachten ...
Maar hou er de moed in, we zijn ooit allemaal van nul begonnen.
En last but not least: doe zoals 90% van ons gedaan heeft; maak je lid van een modelspoorclub. Er zijn er voldoende, gespreid over gans Belgi?. Daar zul je in 1 avond m??r bijleren, dan na een maand typen in postings op een forum ! En je zal er bovendien nog hele toffe mensen leren kennen die dezelfde hobby beoefenen.

Groetjes

Marc

[8D]
SNCB-SBB fan

Frank_N

#55
Das nou precies wat ik bedoelde [:I]
Groet van Frank

ysbeer

#56
citaat:
Geplaatst door mehano

kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]



Beste Mehano
Als je een kist met Mehano rails heb gekregen dan kan dat,andere rails als Mehano passen wel op elkaar (dus ook op mehano)
HEB JE NOG NIETS VAN MEHANO
Vergeet dat merk dan vanavond nog,MEHANO BESTAAT NIET MEER
Kies wel merk dan ook (ik zou zeggen PIKO of ROCO)en begin daar mee
wim

ratje

#57
Inderdaad google is schitterend om alles op te zoeken. Maar ik moet toch bekennen dat toen ik 3jaar geleden begon met de hobby, dat ik blij was met de raad van een ervaren spoorlegger [:D]. Want soms zie je door het bos de bomen niet meer. Als je inderdaad niets hebt liggen van Mehano dan zou ik ik Ysbeer zijn raad opvolgen. Piko bijvoorbeeld heeft voordelige startsets. Zelfs digitaal. Ze zijn zeer degelijk met veel bewerkingsmogelijkheden, en ook kan je er makkelijk verschillende merken combineren. Voor sporen zit je met 3 rail (AC) dikwijls vast aan M?rklin, terwijl je bij anders verschillende combinaties kan uitvoeren. Qua rollend materiaal is het aanbod volgens mij vooral afhankelijk van het land dat je kiest en het tijdperk, tenzij je Amerikaans gaat rijden, dan is toch vooral dc of dcc (dus geen 3 rail).
Ook de prijs voor locs AC (3rail) ligt iets hoger in aankoop als je digitaal wil rijden omdat daar reeds een decoder inzit. Voor dcc (2rail digitaal) ligt de aankoop prijs lager, maar met je de decoder wel zelf nog aankopen en plaatsen. Laat je hierdoor niet afschrikken, de recente modellen zijn digitaal voorbereid en kan je de decoder met de stekker inpluggen in de loc. Vergeet ook de rubriek "te koop" niet te raadplegen, tweedehands kan soms mooie koopjes doen.
Ben geen ervaren rot in deze hobby, maar als ik je kan helpen met het opstarten van je hobby met hoe ik het heb aangepakt mag je gerust een pm sturen. Zo heb ik ook moeten ondervinden dat je soms eerst beter goed kan nadenken voor te handelen, kan je veel geld besparen [:p]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

TBCédric

#58
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door mehano

kan je rails van verschillende merken gebruiken bv je gebruikt een adapter en regulater van mehano maar voor de bochten gebruik je bv fleischmann. is dat mogelijk of is dat nuts?[8)]



Beste Mehano
Als je een kist met Mehano rails heb gekregen dan kan dat,andere rails als Mehano passen wel op elkaar (dus ook op mehano)
HEB JE NOG NIETS VAN MEHANO
Vergeet dat merk dan vanavond nog,MEHANO BESTAAT NIET MEER
Kies wel merk dan ook (ik zou zeggen PIKO of ROCO)en begin daar mee
wim

ik heb mehano rails en treinen maar ik zou graag voor de bochten een ander merk gebruiken dan mehano omdat je bij mehano geen verschillende soorten bochten hebt en bij pico. dat is mijn bedoeling. want ik ga mijn spoor aan de muur hangen op het einde maakt het een u draai en komt het terug en aan de andere kant net het zelfde dus.(selectief) wel.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#59
Ovaaltje heet dat.
Piko (met k) is prima en past zeker op die mehano rails
Maar heb je nu begrepen dat MEHANO niet meer bestaat (jij wel natuurlijk)
wim