(materiaal)mijn modelbaan.

Gestart door TBCédric, 12 maart 2012, 18:13:36 PM

Klaas Zondervan

#30
citaat:
Geplaatst door mehano


weet er iemand een tekenprogramma?
Paint. Zit standaard in Windows.

Frank_N

#31
citaat:
Geplaatst door mehano

een schap aan de rand van mijn muur.
weet er iemand een tekenprogramma? dan kan ik tonen waar ik mijn rails wil leggen.



SketchUp 8 , freeware 3D programma.
Groet van Frank

Martin Welberg

#32
Potlood en papier, altijd wel ergens te vinden [:D][;)]

TBCédric

#33
citaat:
Geplaatst door milocomarty

Potlood en papier, altijd wel ergens te vinden [:D][;)]

ja maar das moeilijker he om u meubelen te tekenen en dan u plan maken. (dan zijn computers wel handig) maar pc's kunnen niet alles[:D]
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#34
deze analfabeet is ook voor potlood en papier. zodra ik achter de pc zit kan ik niet meer creatief denken[:o)]

TBCédric

#35
nee? hoe
citaat:
Geplaatst door prulleman

deze analfabeet is ook voor potlood en papier. zodra ik achter de pc zit kan ik niet meer creatief denken[:o)]

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#36
omdat ik dan al mijn verstandelijke vermogens moet aanwenden om met dat te werken, meer zorgen over "hoe krijg ik die verdomde lijn nu daar" en "hoe moet ik dat opslaan" dan over "wat ga ik eens uit de mouw schudden"[:I]

TBCédric

#37
maar als je tekent is het wel moeilijker om een plattegrond te maken en u 'lijn' te maken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Klaas Zondervan

#38
Behalve een potlood moet je natuurlijk ook een liniaal hebben.
Dan wordt het maken van lijnen een stuk makkelijker.[:)]

just4fun

#39
Met PAD tekenen (PAD = Pencil Aided Design) en op schaal is helemaal niet moeilijk: 1m = 2cm, da's schaal 1/50 (1000mm = 20mm).
Wat heb je hiervoor nodig? Een wit blad (al dan niet met ruitjes, A4 is voor een doornsee kamer reeds voldoende, want dan heb je reeds plek om een kamer van dik 10m op bijna 15m te tekenen), potlood, gom, meetlat/beodriehoek, rekenmachine en grote meter (voor uw kamer op te meten).
Je meet een afmeting van uw kamer op in milimeter, deelt dit door 50 en tekent die uitkomst ook in milimeterop papier.
Je kan natuurlijk ook een andere schaal nemen: 1/20, dan deelt ge door 20, 1/25, dan deelt ge door 25, ... alles is mogelijk, zelfs 1/87, dan deelt ge dus door ... Waarschijnlijk hebt ge het door?
Computertekenen is prachtig (ik doe dit dagdagelijks voor m'n boterham) maar of het sneller gaat bij zij die dit niet dagelijks doen en of het daarom beter is, dat vraag ik me toch wel af. (Waarmee ik niet bedoel dat jij het daarom niet kan!)
Maak het plannen vooral niet moeilijker dan nodig.
Paul

TBCédric

#40
ik heb het graag deftig en netjes.
Als ik een plan maak (heb ik al  gedaan via de hand maar [V]) het is ook zo moeilijk om alles perfect op schaal te tekenen he[:D]
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#41
heeft er iemand ervaring met mehano en een baan aan de muur?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#42
citaat:
Geplaatst door mehano

heeft er iemand ervaring met mehano en een baan aan de muur?



Met jou heb ik geen ervaring.
Met een baan aan de muur die kan klappen ook niet.
Wat wel zeker is dat je netjes en opgeruimd moet kunnen werken (ik heb daar moeite mee)anders klapt de baan nooit meer op om dat er te veel rotzooi los op ligt.

Welk merk er op de baan rijdt is natuurlijk onbelangrijk
Aan ervaring met het merk MEHANO zul je weinig hebben,het is vrijwel nergens meer te koop (nieuw)of anders tegen woeker de woeker prijzen.
Mehano is gestopt.
wim

TBCédric

#43
de baan aan de muur is permanent. hij kan niet (in)klappen
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#44
mag ik weten wie da met welk merk rijdt en wat de voor-en nadelen zijn?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.