(materiaal)mijn modelbaan.

Gestart door TBCédric, 12 maart 2012, 18:13:36 PM

TBCédric

ik ben van plan om mijn spoor aan mijn muur te hangen ( zo heb ik meer plek en is het ordelijker).
momenteel ligt het nu op de grond, maar erg praktisch is dat niet. ik heb een deal met mijn vader gesloten: als ik goede punten haal maakt hij de "ondergrond/basis". maar ik heb een probleem: mijn vader wil eikenhout gebruiken omdat mijn meubelen in het zelfde soort hout is. ik vind dat eigenlijk geen goed hout voor een modelbaan. maar ja creatief denken he ;). ik ben dan van plan om mijn sporen(merk mehano) vast te zetten met dubbelzijdige tape. dus mijn vraag is : is eikenhout goed/slecht en mag en kan ik dubbelzijdige tape gebruiken voor mijn sporen vast te zetten (ben van plan om later uit te breiden
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

#1
Mijn onderstellen zijn ook van eikenhout, wees blij met zo'n pa ! Kost globaal zo het drievoudige van vuren en is nog een stukkie stabieler en ongevoeliger voor werking ook..weegt ook iets meer [:)]

TBCédric

#2
en hoe kan ik mijn spoor dan vast maken?
is dubbelzijdige tape een optie?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

#3
Eik? Dat gebruik je toch om chique meubelen mee te bouwen? Toch niet voor een treinbaan? Vuren zal wel veel goedkoper zijn en minstens even goed.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

#4
weet ik maar ouders wil is wet he[:(] [;)]
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#5
awel, laat je vader dan een soort wandrek maken van eiken, en dan leg je daarop je modules met sporen. Want een spoor zonder landschap en aangepaste omgeving is eigenlijk maar niks[;)].Zo is iedereen tevreden en heb jij een goeie degelijke baan[:p]

TBCédric

#6
probeerd gij hem dan maar te overtuigen.
ik ben van plan om een stuk met doorschijnend plastic als wand te plaatsen waar mijn bed is. goed idee?
en ik heb eigenlijk het gereedschap niet en de ervaring voor een landschap. ik heb mehano ( 1 thalys,1 tgv pos en 1 lange stoomloc.)
en ik weet eigenlijk niet hoe dat moet en al dus .
zoals men zegt : klein beginnen,groot eindigen (denk ik) [:D]
ik ben later van plan om echt marklin te gaan gebruiken of hornby of zo (de grotere merken ( en dan direct digitaal, is het makelijkst) en ik ga  later ook uitbreiden : station, landschap,seinen,stations,kopstation,extra niveau, enz...
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ysbeer

#7
Ach ja ,zo zij ouders.
Maar met eikenhout als poten en dwars verbindingen is niks mis hoor.
En je vader betaald ,dus wat wil je nog meer.
Als plaat waar op je de baan gaat bouwen kun je echter beter plaat materiaal gebruiken,multiplex,mdf.
Zeg maar tegen je vader dat een modelbouwer met enige ervaring het gebruik van eiken planken (als boven zijde) absoluut afraad.
Spaanplaat met fineer kan ook ,maar dat is zonde omdat een modelbaan op eiken fineer niet echt lijkt,en je dus toch moet gaan verven.
Laat maar eens wat fotos zien van een modelbaan
(hier onder staan 2 links (of is het linken)
sterkte en succes
wim

TBCédric

#8
DE bedoeling is dat mijn baan aan de muur gaat hangen. maar het probleem is : hij wil eiken gebruiken als plaat om mijn spoor op te zetten.

[V] weet er iemand misschien een type hout dat even goed bewerkbaar is als vuren,... en eruit ziet als eik?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#9
sorry hoor, maar uw sporen op eiken leggen is niks. Hoe gaat ge een wisselaandrijving inbouwen? Kabels wegstoppen? Eik als ondersteuning of omkadering is prima, maar verder is daar niks mee aan te vangen. En als ik nog een raad mag geven, blijf van marklin af als je nog niks hebt.

TBCédric

#10
waarom? slechte ervaring ermee gehad? of is het door die verschillende soorten rail?
mijn standpunt over marklin is : makelijk te bedienen ,digitaal,= meerdere treinen kunnen op het spoor.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#11
ik heb gewoon handmatige wissels en het is "tijdelijk". Ik ga later uitbreiden en een ander soort hout gebruiken en een vriend vragen (pro in modelbouw) om mij te helpen
citaat:
Geplaatst door prulleman

sorry hoor, maar uw sporen op eiken leggen is niks. Hoe gaat ge een wisselaandrijving inbouwen? Kabels wegstoppen? Eik als ondersteuning of omkadering is prima, maar verder is daar niks mee aan te vangen. En als ik nog een raad mag geven, blijf van marklin af als je nog niks hebt.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

prulleman

#12
kostprijs railmateriaal marklin = 3x kostprijs tweerail
en ge zijt gebonden aan hun railsysteem. marklin heeft nog altijd een monopolie wat betreft railsysteem[xx(]
andere merken hebben ook digitale systemen, beter en compatibel, marklin is zelfs niet meet compatibel met eigen loks van een generatie terug(meegemaakt in spoor 1)
over rollend materiaal discussieer ik niet want bijna alle nieuwe modellen zijn voor de verschillende systemen te krijgen

TBCédric

#13
welk merk zou ik dan wel nemen?
ik zou graag hornby nemen ==> niet digitaal toch 2 locks kunnen rijden  ?n de x-tra wagons de helft van de prijs goedkoper?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#14
het is een forum he ! alle meningen tellen [:D]
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.