Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn spoorbaan in P-87

Gestart door Klaas Zondervan, 12 maart 2012, 11:39:57 AM

Klaas Zondervan

Hierbij wat ervaringen i.v.m. mijn keuze voor P-87.
Enkele jaren geleden heb ik voor deze standaard gekozen om het aanzien van de wissels en kruisingen.
Zoals bekend zijn de wielbanden en flenzen volgens de Morop normen overmaats, ze zijn te dik en te hoog. Dit heeft gevolgen voor wissels. De groeven in het puntstuk en bij de strijkregels zijn daardoor ook te breed. Ongeveer 2 keer zo breed als ze volgens de schaalverhouding zouden moeten zijn.

In het grootbedrijf zijn die groeven ongeveer 45 mm, dat komt in H0 neer op iets meer dan 0,5mm. In de P-87 norm is daar om reden van werkbaarheid 0,6 mm van gemaakt. Dus toch weer een klein beetje water bij de wijn.

Intussen heb ik een aantal voertuigen voorzien van flenzen volgens P-87. Die heb ik verkregen door flenzen van standaard materieel af te draaien. Je krijgt dan flenzen die ongeveer 0,33 mm hoog en ook 0,33 mm dik zijn. Het lijkt niks, maar het werkt wel.

Wat ik wel heb ondervonden is dat je bij spooraansluitingen akelig precies moet werken. Een uitlijnfout van meer dan 0,1 mm leidt al tot ontsporingen.
Mijn boogstralen heb ik bepaald op minimaal 700mm. De enige uitzondering is een loc opstelspoor met een straal van 600mm.
Hoewel dat volgens gangbare modelspoorpraktijk tamelijk ruim is, is het voor P-87 aan de krappe kant. Ik had ze beter ruimer gekozen,  minimaal 1 meter. Maar dat kan ik alleen maar aanpassen als ik mijn spoorbaan sloop en helemaal opnieuw begin. En daar heb ik even geen zin in.

In een later bericht hoop ik wat foto's te plaatsen

Informatie over P-87 vind je o.a. op de website van de Proto87 organisatie. Daar staan ook de normen voor spoor en wielen.
urlhttp://www.proto87.org/d//url

argilla

goed gedaan Gerolf [;)]

ik weet ??n ding zeker de volgende baan is ook een P-87. Ik rij nu met code 75 rails en RP-25 wielen. Het is al beter dan code 100 of 83 maar nog niet het van het. En inderdaad als je P-87 wagon naast de mijne zet met RP-25 zie duidelijk het verschil ten gunste van P-87.
Het enige wat mij tegen houd is dat ik "nog" geen zin heb om af te breken en terug op te bouwen zoals ook de voorgaande spreker aanhaalde. Echter mijn boogstralen zijn al wel 120 cm. maar dat is het enige.
Verder zien we wel !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dirkske

Het idee heb ik dus al,de tramlijn 41 die vroeger Turnhout verbond met Antwerpen.
Beeldmateriaal is er ook al.
Nu ben ik op zoek naar verkopers van p87 materiaal???
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Er bestaan trams voor je project, maar niet in P87.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dirkske

citaat:
P87 in smalspoor?

Waarom niet?
We blijven in de schaal, enkel passen we de spoorbreette aan.
@Conducteur,
Inderdaad, deze trams bestaan maar ik zal natuurlijk wel de nodige aanpassingen moeten doen, of de tram volledig zelf bouwen.
Dit laatste lijkt me wel een uitdaging.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Havoc

citaat:
Waarom niet?


Geen probleem hoor, ik wou enkel zeker zijn dat ik het goed verstaan had. Dat worden dan wel heeel lage rails. Je moet bijna naar code 40 gaan als je dat op schaal wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Dat laatste is nou juist bij P87 geen probleem.
Code 40 is 1 mm hoog, P87 flenzen zijn maximaal 0,35 mm hoog.
Daaronder is dus nog ruimte zat.

dirkske

Mijn eerste finescale projectje zal de "tramstatie" worden.
Deze wordt momenteel aan de hand van allerlei beeldmateriaal zo exact mogelijk naar 1/87ste omgezet.
Eens de afmetingen zijn bepaald zal ik het model eerst in karton bouwen om mogelijke fouten nog te kunnen aanpassen.
Eens goed gekeurd kunnen we aan de slag met steenplaten van slaters en allerlei strips en profielen van evergreen.
Dit model had ik graag als eerste op de baan om van hieruit het "startpunt" van de tramlijn te bepalen.
Dit wordt ook het enigste volledig model op de trambaan, de rest zal vooral in halfreli?f worden gebouwd.

Je eigen baan, je eigen wereldje!