Hierbij wat ervaringen i.v.m. mijn keuze voor P-87.
Enkele jaren geleden heb ik voor deze standaard gekozen om het aanzien van de wissels en kruisingen.
Zoals bekend zijn de wielbanden en flenzen volgens de Morop normen overmaats, ze zijn te dik en te hoog. Dit heeft gevolgen voor wissels. De groeven in het puntstuk en bij de strijkregels zijn daardoor ook te breed. Ongeveer 2 keer zo breed als ze volgens de schaalverhouding zouden moeten zijn.
In het grootbedrijf zijn die groeven ongeveer 45 mm, dat komt in H0 neer op iets meer dan 0,5mm. In de P-87 norm is daar om reden van werkbaarheid 0,6 mm van gemaakt. Dus toch weer een klein beetje water bij de wijn.
Intussen heb ik een aantal voertuigen voorzien van flenzen volgens P-87. Die heb ik verkregen door flenzen van standaard materieel af te draaien. Je krijgt dan flenzen die ongeveer 0,33 mm hoog en ook 0,33 mm dik zijn. Het lijkt niks, maar het werkt wel.
Wat ik wel heb ondervonden is dat je bij spooraansluitingen akelig precies moet werken. Een uitlijnfout van meer dan 0,1 mm leidt al tot ontsporingen.
Mijn boogstralen heb ik bepaald op minimaal 700mm. De enige uitzondering is een loc opstelspoor met een straal van 600mm.
Hoewel dat volgens gangbare modelspoorpraktijk tamelijk ruim is, is het voor P-87 aan de krappe kant. Ik had ze beter ruimer gekozen, minimaal 1 meter. Maar dat kan ik alleen maar aanpassen als ik mijn spoorbaan sloop en helemaal opnieuw begin. En daar heb ik even geen zin in.
In een later bericht hoop ik wat foto's te plaatsen
Informatie over P-87 vind je o.a. op de website van de Proto87 organisatie. Daar staan ook de normen voor spoor en wielen.
urlhttp://www.proto87.org/d//url