Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

rollentestbank

Gestart door Huugooke, 11 maart 2012, 13:03:15 PM

Jurgen

citaat:
Geplaatst door krispy

Ik heb hier zoiets al jaren in gebruik
Heb in der tijd bij tufken 10 wiellagers gekocht van dit merk en dan in den brico 2 alu staven ( vierkant ) van een meter
al dit op een plank gemonteerd en nu kan ik testen doen met verschillende lengtes van loks en treinstellen zoals jocadis tweetjes mekano dmu 41 en zelfs stukken van den thalys ( de twee motorwagen te samen ) ( vind 50 cm nogal krap voor grotere opstellingen )

Al veel plezier van gehad
ze wordt ook gebruikt voor het inrijden van de nieuwe loks en na onderhoud.
wat heeft me dat gekost , weet ik niet meer , 10 wiellagers en 2 alu staafjes van 1 m  , dus niet veel en zeker evengoed werkend als de winkelversie




Een echte bricoleur dus. Kan je eens foto's laten zien?

Ik vraag me af hoe de aansluiting met een trafo gebeurt. Is dit gewoon met stekkertjes of heb je de draden aan de staven gesoldeerd?



En hoe gebeurt de aansluiting bij de rollentestbanken van Marion Zeller?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Ik zou die verlengde rollentestbank ook wel willen zien op foto [:p]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
En hoe gebeurt de aansluiting bij de rollentestbanken van Marion Zeller?
Met klleine banaanstekkertjes, zoals die wel meer bij de diverse merken gebruikt worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

zo op aanvraag van een paar leden een paar kiekjes van mijn rolbank

stel er U niks speciaal bij voor h? , is een simpele en duurzame oplossing



aansluiting :

gewoon draadjes vast aan 2 aansluitschroeven
( de rolbank staat vast opgesteld en wordt daar niet verplaatst , de aansluitingen gaan dan rechtstreeks naar de lok prog box van esu )



bank met een tweetje op ( zo kan men de grote inschatten )




hoe gemaakt :

een plank genomen en daarop 2 alu regels gevezen ( waartussen de rollagers kunnen geplaatst worden )
aan het uiteinde 2 schroefdraden getapt waarin 2 schroeven zitten die de verbinding draad - alu regel maken

klaar is kees

werking 100 % foutloos tot nogtoe

deze is gemaakt voor DCC maar voor 3 rail moet dat niet moeilijker zijn , men moet alleen een derde alu regel ( die in de opening van de rollager past ) gebruiken waarop de middengeleider kan rusten
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Jurgen

Het ziet er geweldig uit.

Ik was van plan om in Dortmund eens uit te kijken naar een rollentestbank, maar nu twijfel ik toch. Zo'n zelfgemaakte testbank is minstens even goed, alleen kan je die niet ondersteboven zetten zoals die van Marion Zeller. Maar dat was ik dan ook weer niet van plan, dus dat argument valt voor mij al weg.

Toch nog eens over slapen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Eigenlijk zijn de rollers de essenti?le onderdelen. Die drager kan je inderdaad makkelijk zelf maken. Mooi gedaan [8D]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
alleen kan je die niet ondersteboven zetten zoals die van Marion Zeller.
Die snap ik niet. Wat is het voordeel ondersteboven?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Ik ben ook overtuigd, simpel maar effectief. Ik ga vandaag zes rollers halen en zo'n testbank maken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Eigenlijk zijn de rollers de essenti?le onderdelen. Die drager kan je inderdaad makkelijk zelf maken. Mooi gedaan [8D]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
alleen kan je die niet ondersteboven zetten zoals die van Marion Zeller.
Die snap ik niet. Wat is het voordeel ondersteboven?



Blijkbaar kan je je loc dan beter reinigen en meteen laten rijden als je olie tussen de assen doet.
Het zou makkelijker zijn om je loc te onderhouden. Een filmpje daarvan vond ik via Ebay en KPF Zeller. Op welke manier dat makkelijker is weet ik ook niet want volgens mij zitten de wiellagers dan in de weg.
In ieder geval, als ik nu mijn locs reinig houd ik ze wel ondersteboven maar rijden ze ook niet. Dat werkt ook, dus wat het voordeel dan precies is weet ik ook niet.



Is het trouwens niet interessant om de bouw van zo'n zelfgemaakte rollentestbank in MSM te plaatsen? Dit is een pracht van een voorbeeld van wat ik wil zien in MSM. Een goed artikel hoeft daarom geen 5 bladzijden lang te zijn, 1 blz kan soms al meer dan genoeg zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

citaat:
Die snap ik niet. Wat is het voordeel ondersteboven?


Dat is gewoon voor Australische locomotieven[:D]

...nakijken sleepcontacten of reinigen e.d.?

Bij nabeschouwing had ik me flink wat euro's kunnen besparen door alleen die rollen te kopen!
Een leer voor de volgende keer.

D_Loc

citaat:
Geplaatst door D_Loc

Ik ben ook overtuigd, simpel maar effectief. Ik ga vandaag zes rollers halen en zo'n testbank maken.


Zogezegd zo gedaan[:)]
Bedankt voor het idee Krispy!
Hieronder een fotootje van het resultaat:

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

krispy

citaat:

Bedankt voor het idee Krispy!



Geen dank , graag gedaan ( had dat vroeger in elkaar geknutseld omdat ik toen nood had aan iets dergelijks en een volledig afgewerkte te prijzig vondt )

Had ik geweten dat daar vroeger reeds nood aan was had ik het al
veel eerder gepost.

Hierdoor ziet ge maar , wat voor de eene vanzelfsprekend is en niet de moeite is om te posten zijn soms anderen naar op zoek.

Bij een volgende ingeving van iets dergelijks zal ik sneller posten .

Ben blij dat ik toch weer iemand heb kunnen helpen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

doomslu

Het is een zeer goed idee, maar wat is nu eigenlijk de besparing?
Ik heb geen flauw idee van de prijzen. 'k Ben benieuwd... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het is een zeer goed idee, maar wat is nu eigenlijk de besparing?
Ik heb geen flauw idee van de prijzen. 'k Ben benieuwd... [;)]


Hierbij de prijzen:
6x rolbok ? 7,95 = 47,70
Aluminium U-profiel 10x10x10 lengte 1 meter: 1,85
Doosje schroefjes  3,5x25 (waar het merendeel nog van over is) = 1,30
Het overige materiaal had ik al liggen.
De totale kosten waren dus 50,85.
Dat is nagenoeg gelijk aan een set (49,95) alleen heb je dan maar 3 rolbokken. Nu heb ik er 6!
Je bespaart dus ca 23 euro.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

Bedankt, Dirk. Dat is een flinke besparing!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gottardo

#43
Hallo,

ik heb op de IMA in Keulen 2 rollenbanken voor 4 modeltreinschalen gekocht bij de vriendelijke dame (trouwens, als je Ferrero Küsschen meeneemt, krijg je nog één rolbokje gratis  ;D - tenminste volgens haar website).

2 rollenbanken voor 4 treinschalen - hoe kan dit ? Ik heb er eentje (50 cm) gekocht voor spoor N én h0.  Dit kan omdat de afstand tussen de (inox)staven identiek is voor de rolbokjes in schaal N en h0.  Dus éénmaal staven kopen, en dan naar hartelust rolbokjes kopen.
En ik heb er eentje (125 cm) laten maken voor spoor 1 en IIm (laten maken, omdat de Marion standaard maximaal 100 cm levert - het laten maken kost geloof ik 10 € extra aan werkloon + 1 € per cm).  Dit kan omdat beide schalen natuurlijk dezelfde spoorbreedte hebben.

Op beurzen geeft Marion (heel) veel korting, geeft al eens een rolbokje extra mee en rondt de prijs naar beneden af.  En ik kreeg zélf ook een Ferrero Küsschen (nee, dit is geen zoen of kus, maar een snoepje  ;D)

Opmerkelijk inderdaad is hoezeer zij en haar besnorde compagnon (ik weet niet of het haar echtgenoot is) er de nadruk op leggen dat de goedkopere rode rollenproefstanden van KF Zeller NIET van haar zijn.  Inderdaad is het wél familie van haar en er moet daar ergens onenigheid geweest zijn (dat komt in de beste families voor).  Zoals reeds in dit forum geschreven werd, zouden de rode proefstanden met alu-staven uitgerust zijn en daarom iets minder goed van kwaliteit.

Voor de zware loks in schaal 1 of IIm gaf ze me de raad de rolbokjes te oliën.  Dit zou niet nodig zijn voor de kleinere schalen.  In elk geval merk ik duidelijk dat er in de grote schalen messingsplintertjes van de rolcylindertjes afgereden worden (dus slijtage van de rolletjes).  Ik heb ook de indruk dat het op gang brengen van alle rolbokjes door de lok een serieuze krachtinspanning vergt, want ik moet de loks vrij veel spanning geven vooraleer er beweging in de zaak komt.  Meer nog, bij één zware meerassige lok (10,5 kg - 8 aangedreven assen) blijkt de totale weerstand zó groot te worden, dat mijn LGB-trafo overbelast geraakt.  Daarentegen kan ik deze lok wél op gewone rails laten rijden (alhoewel de trafo daar ook aan zijn limiet komt).

Voor de kleinere schalen moet dus niet geölied worden, en is er ook nauwelijks "Messingabrieb" (hoe zeg je dat eigenlijk in het Nederlands ? messingslijpsel ?) te zien.  Desondanks merkte ik nog vorige week -bij het inrijden van een h0 Roco ÖBB-krokodil 1189- op dat ik ook hier de trafo vrij ver moest opendraaien vooraleer er beweging komt, daar waar hij op een "echte" testspoorbaan bij lagere spanning al mooi liep.

Het lijkt me zo dus het aandrijven van de rolletjes door de lokwielen een niet te onderschatten weerstand oplevert, en het is dus raadzaam om de loks vrij veel spanning te geven (om te vermijden dat de motor overbelast raakt).

Nog iets dat niet heel duidelijk is, is het volgende : moeten de asjes die de messingrolcylindertjes dragen wel of niet tot tegen de binnenste aanslagen van de kunststoffen rolbokken gepositioneerd worden.  In de schalen N en h0 raken de asjes inderdaad de binnenste aanslag.   In de grotere schalen zouden ze dus ook zo gepositioneerd kunnen worden, en dat gaat goed voor de kleinere wielflenzen van de spoor 1 loks.  De grotere flenzen van de IIm-loks rusten dan echter op de asjes, en niet op de messingcylindertjes.  Daarom heb ik de asjes zodanig gestoken dat er nog een beetje lucht is tussen het asuiteinde (en het messingcylindertje) en de kunststofaanslag.  (ja, ik weet het - mijn uitleg is niet heel helder, maar ik weet ook niet hoe het beter te omschrijven  ;))

Desondanks vind ik het een prachtige eenvoudige uitvinding, die niet al te veel geld kost (vergeleken met andere rolproefstanden in de handel), en die heel snel en makkelijk uitgehaald en terug weggeborgen kan worden.  Ik ben zeer tevreden met deze aankoop  :D

Overigens heb ik de aansluitdragen gewoonweg geklemd tussen de kunststof-afstandhouders en de staven (zoals door Marion zelf aangegeven).

Gottardo



reeves

Heb ook ooit zelf een rollenbankje gemaakt , voor info en foto's zie

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38336.0




Grtn
Tom