Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Gezocht: ervaringsdeskundigen :-)

Gestart door Steven86, 24 november 2005, 00:04:11 AM

Steven86

Mannen, ik heb dus een probleem met mijn IB (alweer). De knoppen werken niet goed meer. Ik ben niet van plan om nog eens een beroep te doen op de hersteldienst van Uhlenbrock (duurt veel te lang en is veel te duur). Dus ben ik mijn opties aan het overwegen.

a)ik bestel de knoppen zelf, open zelf de zwik en vervang zelf de knoppen. VRAAG: heeft er iemand dit al gedaan? Is dit moeilijk en levert Uhlenbrock ?berhaupt onderdelen aan particulier (mijn IB is uit garantie, dus daar zit ik niet mee). Zijn die knoppen los te verkrijgen bij Conrad of zo?

b)ik bijt door de zure appel en degradeer de IB tot reservecentrale voor het-geval-dat (de kast in, beter dan het ecopark) en koop mij een nieuwe centrale. Ik zie daar drie opties: EasyControl (TAMS), ESU MobileControl (positief artikel gelezen in Modelspoormagazine) of CS (in mindere mate, want dan mis ik momenteel DCC als protocol). Als er mensen zijn die de EasyControl van TAMS of de MobileControl in dagelijks gebruik hebben, laat me dan aub je indrukken over deze centrales even weten.

Ik zoek wel ervaringsinfo, geen theoretische bespiegelingen over de systemen (zijn al genoeg leuke draadjes over).
Ik moet effe een marktstudie doen. Ik zoek geen centrale voor aan een computer te hangen, want dan kan ik net zo goed MRDIRECT of dergelijke gaan. Ik gebruik mijn rijcentrale, inclusief knoppen enz. Dus das wel een belangrijk detail.

Als er rijcentrales zijn die ik niet ken en die ook passen, laat maar weten; ik heb zeker Motorola 2 nodig en liefst ook DCC (andere protocollen kan ik zonder).

Veel vragen, 'k weethet

Alvast bedankt voor de feedback,

Steven

P.S. liefst geen opmerkingen over de IB en dat ik hem niet kan gebruiken en dat ik het waarschijnlijk zelf veroorzaak... ik ben echt niet in de mood :(! daarvoor. Aan al die leukerds; ja, ik had maar niet aan de knoppen moeten draaien. Mijn schuld :D

n/a

Uhlenbrock levert de onderdelen op verzoek los. Of het moeilijk is om ze te vervangen, dat ligt er een beetje aan. Ik weet niet hoe het gesteld is met jouw de-soldeer en soldeer skills. Als je dus uitstekend met een soldeerbout overweg kunt is het niet echt moeilijk.

Wim.

Peter

Inderdaad Wim, en mijn ervaring is als je de onderdelen (niet enkel van UB) via een Duitse winkel besteld, je ze veel vlugger hebt.
Waarschijnlijk ligt dat daaraan, dat die winkels direkt bij het merk zelf bestellen (dikwijls zelfs telefonisch) terwijl onze Belgische en Nederlandse winkels het via een invoerder moeten doen (die dikwijls wacht tot hij wat bestellingen kan samenvoegen)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Bestellen bij Conrad kan ook bestnr.705594 let wel op de verzend en minimale order kosten, dus rechtstreeks contact opnemen met Uhlenbrock is en blijft de beste optie.

Wim.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Wim

Uhlenbrock levert de onderdelen op verzoek los. Of het moeilijk is om ze te vervangen, dat ligt er een beetje aan. Ik weet niet hoe het gesteld is met jouw de-soldeer en soldeer skills. Als je dus uitstekend met een soldeerbout overweg kunt is het niet echt moeilijk.

Wim.



Laat me het zo zeggen: een TAMS LDW-1 decoder met l?tpads kan ik net aan ;-). SMD solderen zal niet lukken. Dient er aan die knoppen gesoldeerd te worden? Bij een MobileStation zijn de knoppen met een connector verbonden op de printplaat.

Ondertussen heb ik gehoord van iemand die hetzelfde probleem gehad heeft, dat de encoders van de knoppen stuk zou zijn...

Steven86

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Steven, al aan een iris gedacht. Afstands bediening met infra rood
van Uhl.

Erik



Ja, maar ik loop momenteel nu niet bepaald over van enthousiasme om bijkomende Uhlenbrock producten te kopen. Het waait wel weer over [;)]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Wim

Bestellen bij Conrad kan ook bestnr.705594 let wel op de verzend en minimale order kosten, dus rechtstreeks contact opnemen met Uhlenbrock is en blijft de beste optie.

Wim.




Wim, ik zie dat deze pulsgever beentjes heeft die vlot te solderen moeten zijn. Ik heb een tinzuiger en een 30W Ersa soldeerbout, dus dat zou me moeten lukken.

Zit de decoder in deze knop? (=pulsgever?)
Want indien het de decoder is die de pulsen interpreteert die stuk is, dan maakt het eigenlijk niet uit dat ik de knoppen vervang...

n/a

Steven,

Er zijn al meerdere berichten verschenen over deze klacht op het IBX forum, daar wordt aangegeven dat de plusgever door Uhlenbrock geleverd is, en dat deze succesvol vervangen is en dat het probleem verholpen was.

Wim

Steven86

Hallo Wim,

Idd, vandaag bericht gekregen van Uhlenbrock; "normale slijtage" aan het mechanisch deel van de pulsgever" luidt eht verdict. Nu vind ik dat erg vroeg voor mechanische slijtage. Effectief heb ik de knoppen 14 immers slechts zo'n maand in gebruik (dagelijks).

Dus, heb ik even het volgende geprobeerd: zwarte afdekplaat bovenaan van de Intellibox gehaald, zodat de bovenste print vrij is. De grijze plastic knoppen van de pulsregelaars gehaald.

Vervolgens, airbrushcompressor aangezet en perslucht tegen de pulsregelaars aangezet. Daarna in contactspray gezet en 15 minuten laten drogen... Intellibox gestart en... tot mijn grote vreugde is het probleem VERDWENEN.

Afwachten of dit zo blijft [:)]

Steven86

Het blijft zo.. De IB gaat nog altijd goed [:)] Hoera hoera!