Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

TIp voor M

Gestart door Steven86, 23 november 2005, 22:12:30 PM

Steven86

Rij je M?rklin en vind je ook dat die MFX locs minder goed rijden dan de 6090x decoders? Kuis je sinds je die nieuwe locs hebt nu ook je sporen elke dag, of heb je die nukkige locs dan maar naar de vitrine verbannen? Dan is dit mogelijks een zeer goede tip.

Ik was aan het grasduinen in de nieuwe handleiding van de Central Station en wat lees ik daar...

"C-rail Het aansluitgarnituur 74046 mag niet gebruikt worden"

Tiens, denk ik zo. Waarom niet? M?rklin geeft buiten deze zin geen bijkomende uitleg... Waarom zetten ze het nu dan expliciet in die handleiding???

Vervolgens ging ik aan het denken: toen ik 3 jaar geleden nog een Delta Control gebruikte als rijregelaar, dan moest dat printje er wel onder. Tja, dat printje zit er nog dus onder...
Ik heb dat ding dus opgespoord en eruit gesloopt. Dan heb ik mijn meest nukkige loc genomen, de nu wel beroemde Serie 201, artikelnummer 37270, met een 'overgangsdecoder'.

En wat blijkt: vroeger haperde deze loc zo elke 5 minuten op het minste stofje op de rails. Nu rijdt hij al de hele week uren rondjes al zat er een 6090x decoder in.

Ik heb in het verleden al veel gesakkerd op die nieuwe decoders in vergelijking met de oudere, betrouwbare 6090x decoders, maar nu moet ik zeggen: OFWEL heb ik een ongelofelijke beginnersfout gemaakt (gebrek aan info op alle forums of zo) OFWEL hebben we te lang moeten wachten tot er een CS handleiding kwam om een mysterieuze hint te krijgen van wat er aan de hand kon zijn ?!!!??

Enfin, aan eenieder waarbij deze tip ook het verschil maakt: veel rijplezier met je locs toegewenst. Je zal ze niet herkennen :D

K-rail eigenaars: lees die handleiding, want er staat ook een mysterieus zinnetje over aansluitgarnituren voor K-rails... ?

Groeten,

Steven

n/a

#1
Eind goed al goed, maar in de handleiding van de 6021 stond hetzelfde hoor. Ik hoop dat je mfx locs het nu wel goed hoor. Ik ben er dik tevreden over.
[:D]

n/a

#2
Tja, beste Steven, ook bij het gebruik van de delta controller moest deze CONDENSATOR eruit.
Dus het is niet meer dan een wonder dat het heeft gewerkt.
Dit staat in alle gebruiksaanwijzingen voor digital, en dat is Delta ook te lezen.

Wim.

Steven86

#3
Tja, ik heb het nog even nagekeken:

In mijn Delta handleiding staat dat hij er in moet. Hij wordt zelfs meegeleverd in de startsets. Op M?rklin sites staat dat hij er niet uit moet, en geen problemen geeft in tegenstelling tot wat in sommige Delta handleidingen staat:

citaat:
The current 74046 interference suppression set is designed in such as way that it can also be used on C Track layouts with DELTA multi-train control. This interference suppression set will therefore be included in the future with the 29785 starter set. The reference in earlier instructions that this interference suppression set must not be used on DELTA layouts is hereby canceled.


Het hangt er dus vanaf welke handleiding...

Een 6021 heb ik nooit gehad, over die handleiding kan ik dus niet mee spreken.

In de Intellibox handleiding wordt er met geen woord over gerept. Alvast een Digitaal handleiding waar ik het niet in vind... Als ik me vergis, hoor ik het graag (ik heb de nederlandstalige handleiding die bij mijn IB geleverd werd).

Ik heb altijd te horen gekregen dat alle ontstoorelectronica uit de locs moet, nooit van onder de rail.

Dus, voor mij was het moeilijk om dit te weten. Zodra ik het in de CS handleiding las, wist ik het. En ik lees heel wat.

Ongetwijfeld zijn er mensen die dit wisten. Ik denk nu even aan andere beginners die dezelfde route gevolgd hebben als ik: Delta (recentere handleidingen), Intellibox... [:D]

Wissels

#4
Hallo Erik,

ook bij de K-rail moet de radioontstoringsprint eruit,

Groet,

Walter
 

Steven86

#5
Daar staat:

citaat:
K: rode en bruine draad (7105, 7102 met een draaddoorsnede 0,19 mm of de rode en bruine draad uit 71060 met een draaddoorsnede 0,75 mm) + aansluitrail 2290. Aansluitrail 2292 is niet geschikt hiervoor.

Zelf heb ik geen K, dus wat aansluitrail 2292 exact inhoudt, geen idee. Er zal ook wel iets inzitten...

n/a

#6
citaat:
Ik heb altijd te horen gekregen dat alle ontstoorelectronica uit de locs moet, nooit van onder de rail.



Ook dit is onjuiste informatie, welke je dan gekregen hebt.

Bij Marklin decoders van het type wordt de ontstoorelectronica er speciaal los bijgeleverd, dus MOET dat er wel degelijk in.
Bij Lenz DCC moet het eruit.
Bij Uhlenbrock decoder moet het erin als de lok de decoder te veel stoort. Dus algemeen alles eruit is dus pertinent onwaar.

Wim.

Steven86

#7
Aha, interessant. Momenteel doe ik het zo bij ombouw:

M?rklin 6090x: ontstoorspoelen
TAMS: erin houden
K?hn: ontstoorspoelen

Beetje juist zo? (ik moet ervan profiteren van al je expertise, nietwaar [;)])

Lenz en Uhlenbrock: nog niet gebruikt en zal ik wellicht niet gebruiken.