Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuw lid en brutale vraag

Gestart door John Windau, 06 maart 2012, 20:13:44 PM

John Windau

Hallo forumleden,

Ik lees al een poosje mee, en zal me nu ook maar even voorstellen.

Ik ben John Windau, 45 jaar, uit Rotterdam(NL). In het dagelijks leven ben ik machinist bij de Nederlandse Spoorwegen, waar ik, behalve dat ik zelf treinen bestuur, dit ook aan nieuwe collega's mag gaan leren. Mijn hobby's zijn wandelen en foto's maken, en ik ga een nieuwe start maken met een LGB-baan in mijn achtertuin. En hier gaat ook mijn (brutale) vraag over.

Ik vind de Belgische smalspoortrams heel erg leuk, waarbij de trams van Charleroi mijn voorkeur hebben. Foto's heb ik inmiddels al genoeg gevonden op internet, maar ik ben nu ook op zoek naar een bouwtekening van de BN-trams van Charleroi. Ik heb Bombardier al aangeschreven, daar hebben ze in het archief gekeken, maar helaas niets gevonden. Daarom probeer ik het hier. Is er iemand die een originele bouwtekening van deze wagens heeft, en hiervan een copie zou kunnen laten maken? Uiteraard wil ik de kosten vergoeden. Mocht er iemand zijn die een bouwtekening heeft van de SJ-wages, ook daar ben ik naar op zoek. Ik ben benieuwd naar jullie reactie's.

Met vriendelijke groet,

John Windau

Steam.N

Hi, John.  Welkom op het forum!
Gezien je al een tijdje meeleest, weet je wat je hier mag verwachten [;)]
Succes met je project !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Welkom, John.
Voor plannen zou ik te rade gaan bij musea. Brussel heeft een trammuseum in Tervuren, en zelf heb ik ooit op een open dag van het museum in Berchem wat plannen gekocht. Helaas niet van BN-trams van Charleroi [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kris

Hallo,
Ik ben in het bezit van alle plannen van Mupdofer kan je eens het serienr geven van de gewenste reeks dan kan ik eens kijken of er iets
bestaat in de plannen van Mupdofer , deze plannen zijn nog steeds te verkrijgen (copyright)  
link
http://www.mupdofer.be/pub01.html

Havoc

Heb je een (link naar) een foto van zo'n tram die je zoekt? Zo'n typeaanduidingen zeggen mij persoonlijk niks en BN staat voor Brugeoise et Nivelle en dat zijn bouwers van materieel die veel types gemaakt en geleverd hebben. Dus ofwel iets meer specifiek, ofwel een foto, dat zou helpen.

Originele bouwtekeningen zijn misschien moeilijk, maar er zijn wel de mappen van Mopdufer. Ik wil daar wel eens in kijken of er iets instaat dat je kan helpen.

Andere plaatsen die misschien iets hebben:
- MOBOV http://www.mobov.be/
- ASVi http://www.asvi.be/index/index.htm

Ik heb geen idee hoe oud de trams zijn waar je naar zoekt, maar je zou ook kunnen horen bij De Lijn of TEC of die nog iets hebben liggen.

Gerolf, helaas zijn de trams in Brussel geen smalspoor!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

welkom op het forum John.
helaas weet ik niets van trams en bijgevolg kan ik je hiermee niet helpen. toch succes gewenst met je zoektocht en LGB baan.
laat regelmatig maar iets van je horen en wie weet kan ik je ooit van dienst zijn (of andersom).
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Gerolf, helaas zijn de trams in Brussel geen smalspoor!
Juist ja [:I] [:I]
@ John: heeft Charleroi misschien een openbaar-vervoer-museum ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

John Windau

Allemaal bedankt voor jullie warme welkom, en uiteraard ga ik jullie hier op de hoogte houden van mijn modelbaan. Hierbij 2 links naar de gezochte trams: De SJ wagen ziet er zo uit: http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Charleroi/historic/img0557.jpg   en de BN-wagens zien er zo uit: http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Charleroi/BN/TEC/7401-7425/charleroi7421_e0008956.jpg

Ik hoop dat deze foto's jullie op weg helpen.

Groeten,
John Windau

ysbeer

Ik kan je absoluut niet helpen.
Maar welkom aan een Rotterdammer, door een daar geboren forumlid.
succes
wim

Havoc

Ik heb nog wat gezocht op het net.

De BN, bedoel je daarmee de nieuwere stellen? Die lijken erg op de stellen van de kusttram voor dat ze er dat tussenstuk tussengefoefeld hebben.

De SJ is een type S die omgebouwd is in de werkplaats van Jumet.

Van beiden (BN, S en SJ) staat een zijaanzicht/doorsnede met enkele maten in de mopdufer plannen bundel deel E.

EDIT: je hebt geantwoord terwijl ik in de boeken aan het neuzen was. Dat zijn inderdaad de types waarvan er "plannen" in de mopdufer bundel deel E staan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mnieuwlaet

de gelede trams van charleroi zijn inderdaad kusttrams zonder tussenkast! Ze zijn door De lijn verkocht aan charleroi en zijn er beter in orde!
Bij de lijn moeten ze plannen hebben daar ze total loss kusttrams weer in elkaar steken en mee rijden!  [:)]

Kris

Hallo,
Ik heb de plannen er eens op nageslagen in het plannenboek van mupdofer
Deel E Plan 57 (19391) het type SJ (tram nr 9125)

           Plan 59 (SM2-324-0-01-001) BN Semi metro Charleroi-kust


Groeten
Kris

John Windau

citaat:
Geplaatst door Kris

Hallo,
Ik heb de plannen er eens op nageslagen in het plannenboek van mupdofer
Deel E Plan 57 (19391) het type SJ (tram nr 9125)

           Plan 59 (SM2-324-0-01-001) BN Semi metro Charleroi-kust


Groeten
Kris




Kris en anderen,

Alvast bedankt voor het zoeken. Inmiddels had ik ook al een mailtje gestuurd naar Mupdofer. Ondanks dat de website in het Frans is, en ik dat absoluut niet spreek (sorry....) kreeg ik wel een reactie in het Nederlands(gelukkig).

Groetjes,
John Windau

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vanmiegroet

citaat:
Geplaatst door mnieuwlaet

de gelede trams van charleroi zijn inderdaad kusttrams zonder tussenkast! Ze zijn door De lijn verkocht aan charleroi en zijn er beter in orde!
Bij de lijn moeten ze plannen hebben daar ze total loss kusttrams weer in elkaar steken en mee rijden!  [:)]



Niet echt, de trams zijn vanuit de jaren tachtig al in Charleroi aan het rondtoeren. Ze hebben dus nooit bij de lijn gereden.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer