Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wacht / schuilhokje

Gestart door railman56, 04 maart 2012, 20:41:26 PM

railman56

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/kapellen15-04-2011002.jpg/IMG

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/kapellen26-02-2012.jpg/IMG

dit gaat mijn volgend bouwsel/probeersel worden in styrene. ik heb een beetje ervaring met styrene maar wil toch andere meer ervaren modelbouwers hun mening en idee?n. profielen en platen van evergreen, slaters en raboesch zijn ons allemaal bekend, echter plastrucs styrene profielen kende ik nog niet. iemand enig idee of ervaring met de kwaliteit van dit merk?
de gekende merken beginnen bij 1,5mm met hun assortiment L, U, en H profielen. bestaan er fijnere of is dit niet meer te bewerken?
de dakplaten zoals op de foto te zien heb ik nog nergens kunnen vinden. volgens mij zijn dit trapezium profielplaten.
graag even jullie idee?n en tips :)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

#1
Ik weet niet of er fijnere profieltjes bestaan dan 1,5 mm, maar je zou eigenlijk wel fijner moeten gaan h?.
Ik denk spontaan aan de aluminium profieltjes die Erik maakt... [:I]
Of anders twee rechte latjes tegen mekaar kleven...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

MARKLINRIJDER

#2
Marc,

Ik vind het niet kunnen dat je een schuilhoke ontdoet van al zijn beglazing en dak om zo de bouwwijze te analyseren.[;)]

Ooit, in een vorig leven, heb ik zoiets gemaakt.[:p]

Ik zal eens op zoek gaan naar dat model en je vertellen hoe ik het maakte.

Er bestaan heel fijne profieltjes.


Trapezium dak nodig, ik help je wel.[;)]  Tenminste als je dat wil.

Grtjs,

David

MARKLINRIJDER

#3
Gezocht en gevonden

Het dak:


Het huisje:


Dat kan fijner denk ik nu.

Grtjs,

David

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Dat kan fijner denk ik nu.
Denk ik ook [;)]
Het was mooi gemaakt, dat wel [:)] - maar met de huidige technieken ...
- messing L-profielen van 1x1mm
- of zelf etsen (materiaaldikte tot 0.1)
- of styreenstrips vanaf 0.25 x 0.5
- ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#5
alvast bedankt voor het meedenken
@doomslu: ik zal inderdaad fijner moeten gaan, eigenlijk minder dan 1mm.... maar of dat haalbaar is?
@marklinrijder: het doel heiligt de middelen nietwaar. een mens moet zich al eens laten gaan....
is het dak zelfbouw? welke dikte? en kan je dit ook aan de onderzijde bewerken?
@gerolf: messing profielen zijn inderdaad fijner. voorlopig hou ik dit achter de hand als tweede optie. eerst even verder denken op het styrene.
materiaal om te etsen heb ik niet, ook nooit gedaan, dus is dit voor mij geen optie.
misschien zoals luc ook al voorstelde strips lijmen?

even verder denken en zoeken [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

martintje

#6
Die plaat is prima te gebruiken.... als mal [:)]
Ik weet niet of er in Belgi? in de supermarkt een diposable afdeling is, met weggooibekertjes, verjaardags atikelen en weggooi bestek e.d..
Daar moeten dan ook schalen liggen van dik aluminiumfolie, die dingen met een geribbelde rand waar je salades op kan serveren, en na gebruik weggooid ( merk DEPA)
Die schalen knip je een deel van af, het gladde gedeelte en die leg je op die plaat.
Vervolgens druk de de aluminium plaat in de gleuven, en neemt het folie de vorm over van de plaat waar het opligt.
De folie zal een 0.3 mm dik zijn, die niet van die dunne op rol, waardoor alles in de vorm blijft zitten waarin je het drukt.
Zo maak ik ook mijn geroeste golfplaten.

Edit: voorbeeld gevonden:
http://www.depa.nl/catalogus/17674592/Schalen-aluminium-rond.html
Mvg Marty

railman56

#7
ik ben momenteel nog aan het experimenteren met zelfgemaakte profieltjes. foto's volgen wel zodra ik iets deftig in elkaar heb.[:I]
ik ga de vraag nog eens stellen vermits er nog niemand op gereageerd heeft. heeft iemand ervaring met plastruc profielen en waar zijn deze te vinden in belgi?? ik heb een adres gevonden in nederland maar de verzendkosten [:0] zijn veel te hoog (17,5?)[:(!]
deze hebben namelijk hoekprofielen van 0,8 en 1,2 mm in hun gamma [:p]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#8
Ik meen dat Verschooten (Antwerpen-centrum) ook Plastruct in zijn gamma heeft (of toch in elk geval had)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#9
Laatste keer dat ik er passeerde hadden ze inderdaad nog steeds Plastruct, zij het een eerder beperkte keuze (het aanbod van Plastruct is dan ook immens)

railman56

#10
dan zal ik deze eens een mail sturen zodat ik niet nodeloos de verplaatsing maak. bedankt voor de reacties.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

#11


hier de beloofde foto van de probeersels.
links is snel gemaakt met de materialen die ik nog in voorraad had liggen. het was dan ook maar een proefstukje om een algemene impressie te krijgen. zeer duidelijk niet goed en verder kommentaar is overbodig, weg ermee.[xx(]
het rechtse ziet er al stukken beter uit maar moet nog beter. ik heb de hoekprofielen zelf gemaakt maar daar ben ik nog niet tevreden over. deze zijn gemaakt met de NWSL chopper maar eerlijk gezegd ben ik niet tevreden over het zeer fijne snijwerk. als ik stripjes maak van bijvoorbeeld 0,8 mm dan drukt het snijmes de aanslag regelmatig weg. dus de latjes worden breder naargelang het x aantal snijden, 0,8 - 0,82 enz. hebben jullie daar ook problemen mee of een oplossing hiervoor?
nog even verder zoeken naar de juiste hoekprofielen want die geven toch een mooier resultaat. ook aan de trapeziumplaat voor het dak wordt gewerkt maar dat is voor later.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

#12
Wat er aan het rechtse ook beter overkomt, is dat de profielen recht op elkaar aansluiten, zoals in de realiteit (ipv op 45?)

Peter

#13
Marc,

als probeersels zijn ze zeker niet slecht.
Wel zou ik nog fijnere profielen gebruiken (bv.van Evergreen) zoals ik gedaan heb om mijn ramen te maken voor mijn station Gengenbach.
Ik heb eerst een stukje helder polystyreen genomen en daar de fijne profielen opgelegd. Daarna met de zeer vloeibare Tamiya lijm ze aan elkaar vast gelijmd. Voor dit lijmen gebruik niet het bijgeleverde borsteltje, doch een trekpen uit een oude passerdoos. Voor het hele fijne lijmwerk een penseel nr.000 Op deze manier kan je heel fijn werk leveren (zie foto)

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#14
citaat:
Geplaatst door Peter
Voor het hele fijne lijmwerk een penseel nr.000
Waarmee reinig je dat penseel, Peter ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw