Loksound select micro

Gestart door ToThePoint, 02 maart 2012, 16:14:35 PM

ToThePoint

#30
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Klinkt niet slecht, JP [8D] Nu die draden nog wegkrijgen, zeker ?



Aansluiten van de goldcap powerpack aan de decoder en uitvoerig testen.
Als dat ok is dan alles wat we nodig hebben aansluiten. Alles wat enigzinds zichtbaar kan zijn in het zwart spuiten. Eenmaal droog de zaken een plaatsje geven en sluiten.
Nog bijlange niet klaar.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#31
Alles werkt behalve de gold cap pack.
Heb geprobeerd met 4 in serie goldcap's van 5,5 volt met over elke goldcap een weerstand van 1M dan 10K en dan zonder. Het resulteert in eenzelfde effect. Het werkt voor geen milimeter.
Met een elco geen probleem.
Bon aangezien ik beperkt ben in plaats zal het 2x 470?F/35V worden.
Dat kan geplaatst worden en heb ik genoeg in stock.
Dat werkt ook. Benieuwd wanneer we gaan rangeren of het voldoende is.

Zo dat was het dan zekers, einde van dit experiment om aan een aanvaardbare prijs toch geluid in een loc te bouwen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#32
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Alles werkt behalve de gold cap pack. Heb geprobeerd met 4 in serie goldcap's van 5,5 volt met over elke goldcap een weerstand van 1M dan 10K en dan zonder.
Het resulteert in eenzelfde effect. Het werkt voor geen milimeter. Met een elco geen probleem.
Vreemd - laden de goldcaps dan totaal niet op? Gooit die zener roet in het eten? Ergens een foute verbinding?
Ik heb geen ervaring met goldcaps. Misschien vertikken ze het in serieschakeling? EDIT: net opgezocht - serieschakeling moet kunnen mits weerstanden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#33
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Alles werkt behalve de gold cap pack. Heb geprobeerd met 4 in serie goldcap's van 5,5 volt met over elke goldcap een weerstand van 1M dan 10K en dan zonder.
Het resulteert in eenzelfde effect. Het werkt voor geen milimeter. Met een elco geen probleem.
Vreemd - laden de goldcaps dan totaal niet op? Gooit die zener roet in het eten? Ergens een foute verbinding?
Ik heb geen ervaring met goldcaps. Misschien vertikken ze het in serieschakeling? EDIT: net opgezocht - serieschakeling moet kunnen mits weerstanden [;)]



De goldcaps laden op. Eerst afzonderlijk getest, dan terug de serieschakeling.
De serieschakeling doet het fantastisch met leds. Had leds aangesloten op elke goldcap (met weerstand uiteraard en de 10k parallel) en een over de uitgang. De leds over de goldcaps branden +-1 min en die op de uitgang doet het veel langer.
Het ogenblik dat de goldcaps meer stroom moeten leveren daalt de spanning te veel.
Ok de spanning daalt exponentieel, maar dat is ook over een elco zo.
Ik heb ergens gezien en/of begrepen dat de goldcaps een grote innerlijke weerstand hebben. Ik vrees dat daar het schoentje knelt.
Lage stroom ok, meer stroom te snel dalen van de spanning desondanks dat goldcaps 6A stroom kort kunnen leveren.
Ik had zelfs het idee om de weerstaden die de spanningsdeler maken te vervangen door 5,5 of 5,4V zeners (als die al bestaan). Dat idee doet ook de truc en heeft als voordeel dat de goldcaps niet ontladen over de weerstanden. Maar aangezien enkel goldcaps  en geen weerstanden parallel erover als spanningsdeler geen verandering geeft, heeft het weinig zin om die te gaan kopen.
Ik vind het toch jammer, Wat ik wel eens kan testen is een goldcap van 5,5V en een belasting die een paar honderd mA verbruikt op 5v volgens hetzelfde principe eraan te hangen. Om te kijken of de goldcap hetzelfde gedrag vertoont. Indien wel is men vermoede juist en zo niet dan kan het die goldcaps, maar niet in serie.
BTW die goldcaps van 5,5V zijn 2 2,7V in serie met een krimpkous erover.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#34
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
BTW die goldcaps van 5,5V zijn 2 2,7V in serie met een krimpkous erover.
Dat lijkt voor alle 5V goldcaps zo. 2,7 Volt is blijkbaar de normale werkspanning.
Ik heb de indruk dat je capaciteit gewoon te klein is voor de belasting. 0.055F, als ik me goed herinner is dat 0.055 "amp?reseconde/volt",
dus je hebt (55mF x 22V)= 1.2 Amp gedurende 1 seconde.

PS:De inwendige weerstand van goldcaps is trouwens klein (milli-ohms)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#35
Van die 1,2A is geen sprake. Met de goldcaps doet ie het slechter dan met de 1000?F.
Ondertussen de loc geassembleerd. De 1000?F doet het, maar is niet voldoende. Zo slecht zijn de rijeigenschappen van de loc.
Soit ik moet noodgedwongen experimenteren met de goldcaps.

Een idee tussen de flappie's is gebaseerd op DIT. Kzal eens een osciloscoop hangen aan die 2 onbekende soldeer eilandjes. Ik vermoed dat dat een 5v spanning op staat of een geshopte.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#36
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Een idee tussen de flappie's is gebaseerd op DIT.
Die had ik daarstraks ook tegengekomen. Lijkt me wel wat: 10F, weliswaar van 2.3 naar 22V "opgekrikt", geeft theoretisch nog steeds 1 Farad - 20 keer meer dan met je serie-goldcaps.
Experimenteren met je goldcaps? Scheiden zodat je 8 keer 0.66 = 5 Farad bij 2.7 Volt hebt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#37
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Een idee tussen de flappie's is gebaseerd op DIT.
Die had ik daarstraks ook tegengekomen. Lijkt me wel wat: 10F, weliswaar van 2.3 naar 22V "opgekrikt", geeft theoretisch nog steeds 1 Farad - 20 keer meer dan met je serie-goldcaps.
Experimenteren met je goldcaps? Scheiden zodat je 8 keer 0.66 = 5 Farad bij 2.7 Volt hebt?



Uit de test met de 18.000?F (18mF) condensator bleek dat ruim voldoende te zijn. Het gaat afhangen of en hoe lang het geluid nog na staat te ronken. Stel dat het geluid aanstaat wanneer ik de baan afsluit, dan gaat het geluid nog door totdat de energie op is. A ja, of er is slecht contact met de rails of de baan staat af, dat maakt geen verschil. Hoe groter de capaciteit des te langer staat die loc geluid te produceren als ie stilstaat met geluid op (als random sound geactiveerd is (das bij mij het geval). Maar dat is al gedachtegang voor later, eerst zien dat ik iets kan ineen bricoleren dat werkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#38
Zo we zijn weer wat experimenten rijker.
Met de 0,33F goldcaps is het niets geworden.
Blijkt inderdaad da die niet genoeg energie leveren om een motor te laten draaien door de inwendige weerstand.

Uit een document dat u HIER vind blijkt duidelijk waarom.

Ook dat u voor de kleinere goldcaps geen oplaad electronica nodig heeft en dat ze een hoge inwendige weerstand hebben.

Dan maar een power pack gekocht van esu. Tja ik weet het kost 40 euro zonder verzendkosten, maar kan niet eeuwig blijven bricoleren aan die type 51.
Pakje ontvangen de maandag en de power pack bestudeerd.
Boerenbedrog want daar zit een 1F op. Die leveren max 100mA bij 2,5V. Doe daar nog eens een transformatie mee en men mag hopen dat max een led brand. Wat dus ook gebeurt. Bij afkoppelen van de spanning (dat een slecht contact imiteert) doet de powerpack het even goed als een 4700?F condensator, de leds die de rijrichting aangeven branden wel de 4 sec die in de decoder is ingesteld.
Dus als men power uit een andere bron nodig heeft dan de rails om de motor enige aanvaardbare backup te geven dan is enkel een elco of een goldcap van meer dan 10F geschikt. Vanaf 10F is het afgeleverde vermogen max 1A en met transformatie is daar wel energie voor de motor uit te halen. De goldcaps van die serie hebben WEL oplaadelectronica nodig om de oplaadstroom te beperken !

Wat ik nu van plan ben is om aan de powerpack een 10F te hangen ipv de 1F. Maar ik ga dan wel aan de + of - die weerstand van 100 Ohm met diode hangen zoals bij de elco's. Ik ga eens moeten experimenteren en eerst eens kijken wat de witte draad aan de power pack doet.
Stuurt die een signaal als de decoder zonder railspanning valt of is dat de oplaadstroom. Ik gok op het eerste, makkelijk te achterhalen als ik de elektronische schakeling analyseer, maar men dikke teen zegt dat het wel 95% zeker is.
Soit we bricoleren verder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#39
Met de  usp power 1 van lenz, waar ook 1F op zit geraak je ongeveer 30 cm ver zonder stroom op de rails...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum