Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Loksound select micro

Gestart door ToThePoint, 02 maart 2012, 16:14:35 PM

ToThePoint

#15
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Je verhaal klopt,als je zeker weet dat ze allemaal in dezelfde ladingstoestand verkeren bij montage, en als ze allemaal dezelfde capaciteit hebben.

Toch zie je bij seriegeschakelde condensatoren vaak weerstanden parallel om eventuele spanningsverschillen te vereffenen. Die hoeven niet veel stroom door te laten, vaak is 1M genoeg.




Dergelijke schakeling over de C's heb ik nog niet gezien.
Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.
Ga in elk geval de c's ontladen voor eerste ingebruikname.
Ze hebben dan wel dezelfde capaciteit en spanning, maar gaan tegen de limiet draaien op spanningsgebied.
Op de aansluitingen van de decoder meet ik in rusttoestand 21.5V en als de motor draait 19.5 a 20 V.
De 4 goldcaps'zijn max 5,5V => 22v een beetje extra spanning op een van de goldcaps en het is nieuwjaar (vuurwerk).
Soit ik ga sowieso een zenerdiode van 22V/1.3W in sper op de ingang van de goldcaps zetten. In doorlaat reageren die als een gewone diode.
Voor de weerstanden is er geen plaats in de ketel, ik zou dan voor elke C met extra draden uit de ketel naar het stuurhuis moeten komen.
Ik laat het ei een paar dagen broeden totdat de bestelling hier arriveert.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#16
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Een condensator laat geen gelijkspanning door.
Dat weet ik ook wel [:)]
Het gaat om het effect van tolerantieverschillen tussen de goldcaps. 0.22F, maar als de ene 0.21, en de andere 0.23 is? 10% verschil kan ook 10% spanningsverschil geven... Zoals je schrijft zit je tegen de limiet van de maximumspanning. Je neemt risico's, lijkt me.
Als je geen plaats hebt voor weerstandjes, zal een vijfde goldcap ook geen optie zijn, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#17
Die weerstandjes hebben enkel als doel om de spanning over de condensatoren evenwichtig te verdelen. Vandaar ook de term "spanningsdeler". Als je vier GELIJKE weerstandjes "over" de vier cap's zet, (ze staan daardoor nu ook in serie) dan ben je zeker dat bijvoorbeeld bij 20 volt, elke cap exact 5 volt krijgt.
Teken het even, het zal je duidelijk zijn.
Groot (in omvang) moeten die niet zijn.
De door Gerolf en Klaas gegeven raad zou ik niet in de wind slaan, je zou anders ongewild wel eens een oorlogsdiorama kunnen krijgen!

ToThePoint

#18
Zo na een stilte periode heb ik gisteren gans de dag bezig geweest om de sound voor de type 51 goed te krijgen.
Goed krijgen in de zin dat als het wiel ronddraait de stoompuffen op hetzelfde ogenblik gemaakt worden door de decoder.
Ook als er versnel wordt.
Regel de stoompuffen als volgt.
Eerst de motorparameters goed instellen !
Is dat niet goed en doe je eerst het geluid dan zal je achteraf opnieuw kunnen beginnen.
Dan zet je de decoder op stap 2 (bij 28 rijstappen),.
Regel eerst de snelheid van het geluid op de hogere decoder standen.
Als dat goed is dan pas de snelheid regelen van decoder stap 1.
Met de minimun afstand tussen de stoompuffen kan men ervoor zorgen dat als men volle snelheid rijd (stap 28) het geluid toch deftig blijft.
Omdat de puffen zo snel op elkaar volgen dan is het een serueze kakafonie en knap storend. Maar dat is persoonlijke smaak.
Wat ik wel frappant vind en heel knap is dat wanneer men een bepaalde snelheid heeft ingesteld en men belast op die stand de loc dat ook het geluid aangepast word. Alsof er een sensor is ingebouwd. Knap gadget en het werkt, maar heeft wel zijn beperkingen.
Men heeft dus de comparator gebruikt die de stroomafname in de gate houd en gebruikt om het opgenomen vermogen te meten voor de sturin van het geluid. Meer stroom voor eenzelfde decoder stap bekend dat de wielen trager gaan door de extra belasting.
Soit ik heb een filmke gemaakt.
ZEER BELANGRIJK !
Let op dat de draden die aan de luidspreker moeten nergens ook maar enig contact maken behalven dan aan een luidspreker.
U zal dan nog wel een decoder hebben die werkt, maar geluid zal u dan zelf moeten produceren.

Volgende obstakel: De decoder inbouwen en voorzien van goldcaps. Die zijn reeds gearriveerd en jongens wat een verschil met de alom gekende C's. Ik heb zelfs plaats over in de ketel !
Maar nu eerst een filmke KIJKEN
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#19
Indrukwekkend, vooral wanneer je de motor met je vuile vingers even tegenhoudt. Het "puffen" blijkt synchroon met de beweging van de wielen. Maar toch een vraagje maar ik weet het zelf eigenlijk ook niet: moesten er geen 4 puffen zijn per omwenteling? 2 per kant? [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#20
citaat:
Geplaatst door Michiel

Indrukwekkend, vooral wanneer je de motor met je vuile vingers even tegenhoudt. Het "puffen" blijkt synchroon met de beweging van de wielen. Maar toch een vraagje maar ik weet het zelf eigenlijk ook niet: moesten er geen 4 puffen zijn per omwenteling? 2 per kant? [:I]



Kweet dat ook niet Michiel, 4 puffen per omwenteling is nog makkelijker af te regelen. Ik heb gisteren ook filmkes op youtube bekeken en werd niet wijzer. Gok maar op 2.
Die vuile vingers ? Tja DE CHEF h?.
Die heeft meubels geerft, goed h?.
Die wil dat geschilderd hebben en die zitten nu in de boenwas.
Ik mag dus alles afschuren met staalwol gedrenkt in de wasbenzine.
Proper jobke !!! Maar het resultaat is vree schoon.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#21
[:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#22
[:D] [:D]
Ik denk ook aan 4 puffen hoor: elke cilinder heeft twee uitslagen, en de twee cilinders zijn gekwarteerd opgesteld [;)]
Ik dacht dat zo'n synchronisatie ook wel eens met een lichtsluisje werd gedaan. Maar dan moet je een ingang aan de decoder hebben, zeker ? [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#23
Zo de goldcap pack is gemaakt en past precies in de ketel.

Ter vergelijking.

Goldcaps zijn de kleine ronde, naast de locketel heb je, een condensator van 300?F/200V, 4700?F/25V en de goldcap pack van 4x0,33F/5,5V serie geschakeld en de vervangwaarde daarvan is 82500?F/22v. Goe poeier ! Afmetingen: +-11mm diameter en 21mm lengte.

Eveneens ziet u aan de goldcap pack de tussenaansluitdraden waarover een weerstand komt van 1M. Zie eerder dit draadje waarover het gaat en merci manne voor den tip.



De goldcap pack word geprezenteert in de ketel



De goldcap pack in de ketel.




Aansluiten is voor NA de avondschool strakskes.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#24
citaat:
Geplaatst door Gerolf

[:D] [:D]
Ik denk ook aan 4 puffen hoor: elke cilinder heeft twee uitslagen, en de twee cilinders zijn gekwarteerd opgesteld [;)]
Ik dacht dat zo'n synchronisatie ook wel eens met een lichtsluisje werd gedaan. Maar dan moet je een ingang aan de decoder hebben, zeker ? [:I]


Zou kunnen Gerolf, maar het is een extra kost en werk.
Er is inderdaad geen voorziening op de decoder om zoiets aan te sluiten. Ik meen wel iets in de handleiding gezien te hebben, maar dat is met magneten of zo. Soit het hoeft eigenlijk niet, voor 99% werkt de decoder zelf iets uit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

#25
2 puffen per cilinder, dus hier 4.
In verband met synchronisatie : een decoder weet hoeveel toeren per minuut uw motor draait (last compensatie). Bij esu kan je dat zo programmeren dat je geen lichtsluissjes nodig heb. Blz 53 van de handleiding staat het goed beschreven (handleiding van een loksound 'standard') [;)] en blz 33 van de 'select'.

ToThePoint

#26
citaat:
Geplaatst door dgrr57

2 puffen per cilinder, dus hier 4.
In verband met synchronisatie : een decoder weet hoeveel toeren per minuut uw motor draait (last compensatie). Bij esu kan je dat zo programmeren dat je geen lichtsluissjes nodig heb. Blz 53 van de handleiding staat het goed beschreven (handleiding van een loksound 'standard') [;)] en blz 33 van de 'select'.



Ik zal later de puffen veranderen naar 4 per wielomwenteling.

Ik gebruik de esu lokprogrammer Patrick om alle instellingen te doen.
Daarmee gaat dat als een fluitje van een cent.
Met ongeveer 50 per sound decoder dat ik uitspaar heb ik dat er zeer snel uit de prijs van de programmer.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#27
Even de aansluitingen doorgeven die ik gevonden heb.

1: De - aansluiting voor de goldcap power pack.
  De + is daar waar de blauwe draad van fabrieks wege. Het eilandje bevind zich aan de andere zijde van de PCB.

2: Een van deze is de aansluiting voor de 3de draad uit een esu power pack, maar welke is zelfs uit de handleiding niet duidelijk.

3: AUX2
4: AUX3
5: AUX4

Note: AUX3 en 4 kan men enkel gebruiken als men die uitgangen versterkt door bv transistors. Het zijn TTL uitgangen !



En dan nog een picture van de serieschakeling van de 1M weerstanden, de zenerdiode in sper ! en de ingangsweerstand van 100ohm. Ik kom tot de vaststelling dat over de 100ohm nog een diode moet.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#28
Zo het geluid is aangepast.
Let op het andere geluid als de loc versneld en terugkeert als ie de ingestelde snelheid bereikt.
De luidspreker zit ook in zijn behuizing onder het ketelhuisdak. Het is ook een opmerkelijk verschil.
Kijk ook eens naar de rollenbank. Ik heb daar streepjes op gezet, vooral het voorste wiel in de gaten houden, meer zeg ik niet.

HIER

P.s. Speciaal voor Michiel deze keer een witte handschoen aangedaan [:p]
N.b. Voor diegene die moet weten wat er op het papier staat.
Ik vond op straat Krugerrands. Blijkbaar zijn er gehele, halve kwartjes enz... Ik deed opzoekingen en noteerde deze gegevens welke nog rondslingerde aan de PC. Meer komt u niet te weten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#29
Klinkt niet slecht, JP [8D] Nu die draden nog wegkrijgen, zeker ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw