Loksound select micro

Gestart door ToThePoint, 02 maart 2012, 16:14:35 PM

ToThePoint

Vorige week vrijdag kocht ik via ebay in de VS een loksound select micro decoder.
Waarom ? Met een prijs van 82.99$ een ronde speaker van 23mm aan 8.95$ en een verzendkost van 5.48$ kon ik dat niet laten liggen omdat ik in de type 51 van jocadis die op het emplacement hier rangering gaat doen graag geluid wou hebben.

Op mijn bankafschrift staat dat de grap me 73.39 euro gekost heeft.
En weet je wat de facteur vanmorgen in de brievenbus gedropt.

DEES

imghttp://www.all-that-is.eu/select1.JPG/img
imghttp://www.all-that-is.eu/select2.JPG/img
imghttp://www.all-that-is.eu/select3.JPG/img
imghttp://www.all-that-is.eu/select4.JPG/img
imghttp://www.all-that-is.eu/select5.JPG/img

De meegeleverde ovale luidspreker kan ik niet plaatsen in de type 51 en moest daarom een extar speaker hebben.
De ovale gaat in de piko traxx 2825 (ex 2813 van Binco) met de loksound V3,5 vanuit een mehano 26 reeks.

Bon

Ik heb reeds geexperimenteert met de geluiden en heb al een andere geluiden erin gestoken.
Dat werkt super en gaat vanzelf met de lokprogrammer.
Men zit wel vast aan de geluiden die men vanuit esu voorziet, maar voor nu bv een type 51 is dat goed genoeg.
Wil je echt specifieke geuiden van BV een type 12 dan zal je moeten kiezen uit de voorgekauwde geluidfiles.
(wist u dat er ook een soundfile voor een class 66 op komst is, die staat in de lijst als EMD JT42CWR (Class66)--> hint Erwin ! )
Per geluidfile kan men kiezen uit verschillende loc's.
Select is uitgebreider in stoom en diesels, electrisch zijn er minder optie's en veel geluidfiles staan nog gemarkeert als "verwacht", maar ik ben aan het uitzoek of ze toch niet ergens te vinden zijn want er is een verkoper op ebay die alle geluidfiles aanbied. Voorlopig kan ik verder met een 2 cylinder stoomloc geluid. De file die ik wou staat eveneens in "verwacht".

OOk ben ik aan het onderzoeken waar men AUX2, 3, en 4 moet aansluiten. Heb de vraag gesteld op het forum van esu, maar als dat te lang duurt ga ik zelf experimenteren. Het staat in de technische omschrijving en zal dan vermoedelijk wel aan te sluiten zijn.
Ook hab ik graag een power pack aangesloten.
Nergens staat vermeld of het kan en indien ja waar aan te sluiten. Het grappige is dat men in de file via de lokprogrammer wel een optie heeft om de "power pack"uit te schakelen, dus het kan misschien.
De PCB (printplaat) ziet er alvast hetzelfde uit, maar heb hier geen loksund micro V4 liggen om te vergelijken.
Ik zou willen werken met "gold cap" condensators die aangesloten zijn via een weerstand en diode.
Ik vermoed dat een power pack niet in de ketel gaat van de lok. De gold cap is een goedkopere oplossing.

N.b.

Invoeren van buiten de EU.
Tot 75 euro hoeft u niets extra te betalen zoals oa invoertax, btw, ... Van 75 tot 150 is er alleen invoerrecht verschuldigd ( schiet me niet dood als ik de benaming verkeert heb he).
Men dient pas alles te betalen boven de 150 euro.
Met 4 a 5 dollar verzendkost vind ik dat men niet klagen mag.
Het kan nog goedkoper als men besteld via de verkoper zijn website.
En euh voor de slimmerikken die dit concept alleen voor de VS gemaakt hebben. Als het enkel in de VS te koop is zal ik het daar wel bestellen. Kom niet klagen dat de economie achteruit gaat he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

#1
Goeie hint JP , waarvoor dank.[;)]

En uiteraard blijf ik je experimenten op de voet volgen , want er is hier weer iets moois aan het broeden volgens mij.[:p]

Binco

#2
Zo dan is de TRAXX goed terecht gekomen precies, bij mij had hij nooit loksound gekregen [:D]

Experimenteer jij maar verder, dan kunnen wij volgen [;)]

[:)][;)]

ToThePoint

#3
Eerste bevindingen.

Knap heel knap.
Beter geluid, stoomgeluid is af te regelen op het toerental van de wielen, enz...
Ik kocht een sound decoder met geluid van zware stoomloc's.
Niet echt geschikt voor een 2 cylinder en heb voorlopig het 817 soundfile erin gezet, aangepast aan een 0-6-0 stomer en dat werkt zoals het moet.
Uploaden van de sounds duurt wel veel langer +- 15 min, maar uiteindelijk is alles super in orde.
Kga er nog eentje bestellen HIHIHI, dan heb ik die al als de type 53 hier komt een dezer dagen wanneer Guido ze uitlevert
Ben weer een tevreden mens.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mvdr1

#4
Hallo

Mag ik weten bij welke verkoper op Ebay ?
Of de rechtstreekse URL van zijn winkel.
Dat kan op dit forum gevoelig liggen
Je mag het natuurlijk altijd via PM laten geworden ...

Op voorhand bedankt voor de tip

Marc, Brugge
SNCB-SBB fan

ToThePoint

#5
citaat:
Geplaatst door mvdr1

Hallo

Mag ik weten bij welke verkoper op Ebay ?
Of de rechtstreekse URL van zijn winkel.
Dat kan op dit forum gevoelig liggen
Je mag het natuurlijk altijd via PM laten geworden ...

Op voorhand bedankt voor de tip

Marc, Brugge

Op ebay zoek op loksound select micro.
Er zijn der 2 in de VS, de ene vraagt 5,95$ of zoiets voor transportkosten, de andere 20$ dacht ik.
Ebay gaat wel zeggen dat ie geen objecten vind, maar scrollen naar de onderkant van de pagina zal de intternationale verkopers tonen.
Zijn webadres gaat via PM, maar daar is ie duurder dan op ebay.
Ik heb wel een voucher gekregen bij de bestelling die me 5% geeft via zijn website, dus dat scheelt 2 $ dacht ik.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mvdr1

#6
Thanks !

Marc

[:)]
SNCB-SBB fan

ToThePoint

#7
Ik heb reeds de aansluiting gevonden van AUX2 op de printplaat.
Heb ook zitten rommelen in de functie's en de mapping ervan.
Men kan alles naar zen hand zetten.
Er zit zelfs een ontkoppeloptie op.
Tja dit is wel spek naar men bek.
Ook ben ik volop aan het experimenteren nu met de "power pack".
Alvorens ik iets bestel "gold caps" heb ik hier een condensator van 18 milifarad 30V, leuk en groot ding. Heb er ook nog eentje van 30 mili 15v. De eerste testen zijn dus via de gekende condensatoroptie met diode en weerstand.
De power pack optie kan ik niet testen want heb er geen in men bezit. Is er hulp in de zaal die mee wenst te experimenteren ? want als de condensator een bevredigend resultaat geeft bestel ik mij gold caps dan ben ik voor +- 10 euro gesteld.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#8
Weer verder met de experimenten.
AUX3 en AUX4 gevonden en getest, ze zijn eveneens aan te sluiten via een transistor zoals alle andere esu decoders.
Ik heb de "power pack" optie in het lokprogrammer program op maximum gezet (4,18 sec) en met de 18 milifarad condensator rijd de loc na onderbreken van de digitale railspanning nog rustig door totdat de ingestelde tijd verstreken is.
Met een 2200 microfarad stop de loc na +- 0,5 sec.
Het is een motor zonder vliegwiel dus die stop van de moment dat men de spanning wegneemt.
Nu moet ik gaan beslissen welke optie ik neem want 0,5 sec is ook ruim voldoende om selcht railcontact te overbruggen, maar misschien niet genoeg op een wissel ?
Tja de type 51 van jocadis is op rijeigenschap gebied verre van goed dus ik dien wel iets te bricoleren wil ik plezier hebben van de rangeerloc.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#9
De beslissing is gemaakt.
Het word (tromgeroffel): de goldcaps.
Redenen.
1) Pakken goedkoper.
2) Kan ook gebruikt worden op analoge banen. power pack werkt alleen digitaal.
Nadeel is dat wanneer men de decoder wenst te programmeren de goldcaps moet loskoppelen. Nu ja een nadeel, dat is maar 1 keer totdat de lok op punt staat, stel nu dat het een keer of 5 moet gebeuren. kan nog altijd een schakelaartje tussen een van de geleiders zetten h?.
Dat de powerpack niet werkt op een analoge baan is een groter nadeel.
Daar heb je dan continu last van een slecht werkende lok. Dan liever een draadje losmaken moet de lok ooit eens geherprogrammeert worden.

Aangezien gold caps maximum 5,5 aankunnen is serieschakelen ervan een must. Op de aansluitklemmen van de decoder staat 20 a 21V. Het worden dus 4 stuks. Let wel dat de capaciteit van de gold caps daardoor beinvloed word. Met een formule kan men dat berekenen.
Het is simpel als men gelijke condensators neemt.
Deel de capaciteit van de condensator door het aantal gebruikte condensators en je weet wat de uiteindelijke waarde zal zijn.
Ik ga 4 condensators nemen van elk 0,22F. Aangezzien het om gelijkwaardige condensators gaat moet ik om de uiteinedelijke waarde te kennen 0,22 delen door 4. na de serieschakeling rest mijn dus een caoaciteit van 0,055F of 55mF of 55000 microfarad.
Ik teste de loc met een elco van 0,018F of 18mF of 18000 microfarad. Er rest me uiteindelijk bijna 3 keer zoveel capaciteit dan waar ik mee getest heb.
Afmeting van de 18000 microF elco ? +- 10cm hoog met een diameter van +- 5cm.
Afmeting gold cap ?
10,5mm doorsnede en 5mm dikte.
De holte in de ketel van de type 51  heeft een diameter van 11,2mm en nuttige lengte is 35mm. Die passen daar perfect in dus. En zo wordt de ketel weer een energie bom. Zij het nu electronen waar in het grote voorbeeld stoom zit. [;)]

Kostprijs goldcap 0,22F => conrad    1.19?
                          reichelt  0,99?
Ik heb nog enkele L298N van doen voor de DCC boosters en die kosten bij conrad 8.35 en bij reichelt 2,05 ?
Verzendkost conrad 6,95 en reichelt tot 10Kg 12,5.
En wist u dat bij reichelt de minimum bestelwaarde nu 10? is geworden ipv 150 !
Dus de keuze is simpel voor mij. Ich gehe das beim reichelt bestellen!
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#10
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Aangezien gold caps maximum 5,5 aankunnen is serieschakelen ervan een must.
Kan je dat zomaar doen? Kan de spanning over ??n goldcap niet te groot worden als je zijn aansluitingen laat "zweven"?
Ik zou geneigd zijn om er weerstandjes over te zetten, als spanningsdeler, om de potentiaalverschillen gelijk te houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#11
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Aangezien gold caps maximum 5,5 aankunnen is serieschakelen ervan een must.
Kan je dat zomaar doen? Kan de spanning over ??n goldcap niet te groot worden als je zijn aansluitingen laat "zweven"?
Ik zou geneigd zijn om er weerstandjes over te zetten, als spanningsdeler, om de potentiaalverschillen gelijk te houden.



Ik begrijp niet wat u bedoelt Gerolf ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#12
Wat ik bedoel: 4 condensators in serie, 20 Volt er over, hoe weet je zeker dat over elke condensator steeds precies de (maximale) 5 Volt staat?
Stel dat er ??n net iets sneller of trager oplaadt, of een andere interne weerstand heeft, of ...
-> Het lijkt me niet denkbeeldig dat er over drie condensators 4.5 Volt staat, en de vierde dan 6.5 voor de kiezen krijgt...

Daarom zou ik over elke goldcap een weerstand parallel zetten, en zo een spanningsdeler maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#13
Een condensator laat geen gelijkspanning door.
Enkel als ze laden en ontladen laten ze de electronen door.
De spanning op een condensator stijgt rechtevenredig met de lading en daardoor kan er onmogenlijk een verschillend potentiaal staan op de condensators in een serieschakeling want een elektron passeert in alle C's.
Allee dat is mijn idee erover he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

#14
Je verhaal klopt,als je zeker weet dat ze allemaal in dezelfde ladingstoestand verkeren bij montage, en als ze allemaal dezelfde capaciteit hebben.

Toch zie je bij seriegeschakelde condensatoren vaak weerstanden parallel om eventuele spanningsverschillen te vereffenen. Die hoeven niet veel stroom door te laten, vaak is 1M genoeg.