Achtergrondgeluiden voor de modelbaan

Gestart door minibaan, 01 maart 2012, 00:13:33 AM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Indien je alleen maar met een schakelaar een geluid wil op- of afzetten, denk ik dat de conrad-module 130017 die Wim voorstelde OK is.
Nadeel: je kan het geluid niet via een MP3 of WAV-bestand invoegen, maar moet het "opnemen". Standaard met een microfoontje, maar ik zou er voor kiezen om het uitgangssignaal van je PC aan te passen en "rechtstreeks" aan de ingang van de chip aan te bieden.
Een beetje knutselwerk, maar ongetwijfeld meer geluidskwaliteit.
Ook aan de uitgang kan je de kwaliteit verbeteren door er een betere luidspreker aan te hangen.



Dat klopt,maar als je B.V een overweg bel willen horen moet je die niet in HIFI kwaliteit opnemen en afspelen
Ik heb statons oproepen met een kwaliteits recorder in een station vlak bij de speaker opgenomen.
Kwaliteit prima.
Maar afgespeeld op de baan klinkt het voor geen meter.
Toen met de recorder en de conradunit buiten in de tuin gaan staan.
Recorder op volle sterkte (is niet loeihard hoor)en met de conradunit op 1 meter afstand opgenomen
Het klonk op de baan of het echt was,vooral niet te hard zetten ,en zorgen dat je de oproep niet of nauwelijks kan verstaan.
Je staat voor het station en niet er in.(maar dat is ieder zijn smaak)

Bel lijkt mij idem.
wim

ysbeer

Van de een of andere zwitser is een komplete unit te koop met luid klok/overweg bel te bedienen met schakelaar.(echte opname)
Wie meer wil weten vragen mijn zoon.

website onder /email daarop
wim

Frank_N

At Gerolf,

"Niet off-topic: Ook bij mijn project moet geluid beweging veroorzaken, "

1) Zoals ik je uitleg begrijp stuur je dus met een geluid plus een piloottoon via een microcontroller een atractie aan. Als het lukt om met verschillende piloottonen (dus steeds een iets ander signaal)elke microcontroller appart te starten, betekend dat je alle microcontrollers met dezelfde audio aan kunt sturen.
Iedere controller zal dan reageren op de eigen piloottoon.
Zie het bv. als een soort morsecode. Als je de frequenties van die piloottonen op bv. 18kHz legt(en dan steeds een ander "pulstreintje"), kun je alle geluiden in je pc. gewoon door elkaar mixen en afspelen.
In dat geval is het niet nodig iedere microcontroller van een eigen uniek signaal te voorzien maar kun je ze alle met elkaar verbinden, want ze zullen alleen "luisteren" naar het eigen piloot-toontje.

2) Als dat niet werkt, kun je (bij gebruik van meersporen software) een meerkanaals-audiokaart inzetten. Punt is dat dat een behoorlijke kostbare geschiedenis word.

"maar hoe komen verschillende stuursignalen (al dan niet piloot-toon) dan "naar buiten"?"

In geval zoals beschreven na 1): Via je audiokaart (vaak Dolby surround)van je pc. Je kunt dan bv het middenkanaal aftakken voor je microcontrollers.

"?n beweging geluid"

3) Je zou dan iets moeten fabrieken om tegen je pc te vertellen dat hij bij elke verschillende gebeurtenis het bijbehorende specifieke geluidje afspeeld.
In vakjargon heet dat "faderstart". Je kunt je voorstellen dat je dan per geluidje een "afspeelbakje" nodig hebt.
Ook daar is freeware software voor "JUMP" (Dat  is een jingle-player), die aan te sturen is met de nummertoetsen van je toetsenbord.
JUMP is gemaakt voor 10 stereo kanalen (afspeelbakjes)welke opgeteld worden bij je totale audio. ( http://www.radionrg.nl/jump/ )

In geval 1)speelt de computer geluid plus piloottonen af ,
en in geval 3) speelt de computer specifiek geluid af na faderstart.

"Een klein programmaatje in Visual Basic zou dat al moeten kunnen"

4) Dat zou ik echt niet weten [?]

Nogmaals, het zijn maar gedachten, misschien kun je iets mee [?]
Groet van Frank

Gerolf

Nogmaals bedankt om mee te denken, Frank [8D]
Het is zeker nuttige informatie. Ik laat het allemaal wat bezinken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Een idee wat mijn vriend (nog gekker dan ik)vorige jaar hebben geprobeert,het staat nog in de kast maar ingebouwd is het nog steeds niet.
We hebben een Z.G.N minidisc speler van sony gebruikt daar kan 72 min stereo op een disc of 144 mono.
Je kan dus 72 geluiden van 1 min afspelen.
Probleem was dat je het spoor nr (1 tot 72) moest instellen en play drukken.
We hebben toen de afstand bediening gesloopt en een reed relais aangesloten op de keuze toets en de play toets.
Door van uit de computer B.V 44 pulsjes te geven gaat de speler op spoor 44 staan,dan play en waarachtig daar is het geluid.
Maar een geluid tegelijk natuurlijk.
Een oude CD speler als achter grond decor.

Het werkt maar bij mij staat het nog steeds in de kast,wie het eens zou willen proberen mag hem wel LENEN niet hebben.(zelf halen en brengen)
Met een cd speler zal het ook wel lukken.
wim
Wim

Frank_N

"Je kan dus 72 geluiden van 1 min afspelen."
"Maar een geluid tegelijk natuurlijk"

Niet willekeurig en tegelijk, dus Wim? Das nou precies wat ik uit probeerde te leggen.
Voor een pc stelt zoiets toch niks voor?
Punt is hoe een en ander te bewerkstelligen.
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

"Je kan dus 72 geluiden van 1 min afspelen."
"Maar een geluid tegelijk natuurlijk"

Niet willekeurig en tegelijk, dus Wim? Das nou precies wat ik uit probeerde te leggen.
Voor een pc stelt zoiets toch niks voor?
Punt is hoe een en ander te bewerkstelligen.



WEL WILLEKEURIG Maar niet tegelijk.

Maak nu eerst eens een lijst van welke geluiden absoluut tegelijk moet kunnen klinken.
Met koeienbel decor mag de kerkklok best na de brandweerauto of omweerslag.
Neem voor die geluiden die echt door elkaar heen moeten een aparte unit.
Natuurlijk kun je uit een computer 24 sporen (zelfs wel 96)krijgen die er tegelijk uit komen.
Maar dat vraagt wel 96 eindversterkers(tjes) en programmeer werk.
Het geluidsspoor kiezen is echt niet zo simpel in een computer,vraagt ingangsprinten,uitgangsprinten,daar moet je wat van weten.
Dat z.g.n eenvoudige vis.basic programma is niet zo eenvoudig.
En je hebt alleen al voor je geluid een complete computer nodig.
oke succes
wim

Frank_N

Wim, Ik kan me toch voorstellen dat als je zoals bv. Gerolf een kermis wil maken, je er niet onderuit komt verschillende geluiden door elkaar af te willen spelen. Mijn Reactie is daarbij niet anders dan proberen mee te denken. Of zoiets te verwezenlijken valt (en of je dat op een voorgestelde manier wil doen), is een andere kwestie [;)]
Groet van Frank

ysbeer

Ik blijf het moeilijk vinden.
Pilottonen om aangesloten hardware te starten oke
Maar om software uit elkaar te trekken ???????
Maar ik lees met volle interesse mee en wie ben ik om te zeggen dat iets niet gaat
wim

minibaan

Mannen, dat klink allemaal wel mooi, maar dit gaat allemaal wat boven mijn petje... en dat voor een eenvoudig baantje, niet groter dan twee minibaantjes... mocht dat allemaal wat eenvoudiger kunnen... Ik heb op Ontrax een vertegenwoordiger van Uhlenbrock gesproken en met de Sound Director zou dat moeten te doen zijn mits die gevoed wordt door een aparte trafo. Is er iemand die met dit toestel ervaring heeft?
 

ysbeer

Opzoek naar soundmodules dit gevonden.
Maar ja hoe is de kwaliteit,erg belangrijk lijkt mij dit niet,maar ja iets moet het toch wel zijn niet waar.
Bestellen per 20 .
Is er iemand die met mij het risico (klein)wil delen zodat we er elk 10 of 5 kopen.Van B.v 40 seconden
Belangstelling????????????????

http://www.soundexpressiongreetings.com/musical-greetings/push-button-sound-modules.html

wim

Gerolf

Wat mij eigenlijk meer interesseert is de geluid-chip "apart", om die te verwerken in een project [;)]
Die microfoon, drukknopjes en zo heb ik niet nodig [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Het ic'tje is zo'n zwart hoopke. Vergeet het dus met andere woorden. Tenzij hij in discrete vorm bestaat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Die chip interesseerde me ook wel, Gerolf, en ik heb eens wat rondgeneusd op het www.
Je kan in China een complete eenheid hebben op voor een halve dollar of minder, jammer genoeg per drieduizend!
Meer succes kan je hier hebben:
http://www.nuvoton.com/NuvotonMOSS/Community/ProductInfo.aspx?tp_GUID=3b30f9d3-d705-4ff8-a868-6c8b22ead3fa
lijkt me meer wat je zoekt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat mij eigenlijk meer interesseert is de geluid-chip "apart", om die te verwerken in een project [;)]
Die microfoon, drukknopjes en zo heb ik niet nodig [:I]



Zo een kaart kost gemiddeld 4 dollar=+/- 3.10 euro
Ik denk dat een losse chip daar niet veel onder zal liggen (bij normale aantallen.
En wat dan,dan sta je met een doos met IC s in je hand.
Daar moet nog wat bijgemaakt.
Ik denk dat je uiteindelijk voor alle moeite beloond wordt men 10 a 20 euro winst.
Maar het kan ook zomaar 20 euro verlies zijn.
wim