inrijden

Gestart door Flanders_JS, 29 februari 2012, 17:28:00 PM

Flanders_JS

Hoe behandel je best een nieuwe loc. Ik weet dat je die moet 'inrijden'. Heb vroeger al ontdekt dat de loc na een tijdje beter rijdt (ook de lima's }:))

Doe je dit best onbelast?
Allicht niet direct vollen bak rijden.

Alle tips welkom
 

Gerolf

Waarschijnlijk zijn hier vele meningen over, dus dat kan een leuke discussie worden [:)]
Mijn eerste bedenking: "vollen bak" zou ik nooit rijden, ook niet na het inrijden.

Wat ik mensen zie doen: minstens een half uur aan een matig tempo. Je merkt in de loop van die tijd meestal een verschil (meer souplesse, minder lawaai)
Wanneer je een tijdje geen verschil meer merkt, is het OK [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Halfuurtje in de ene richting, dan halfuurtje in de andere, op halve snelheid.
Als je op een testovaaltje de lok laat inrijden, hem omdraaien en opnieuw half uurtje in beide richtingen laten rijden. Dit zodat de assen/draaistellen in beide richtingen hebben gedraaid hebben. Ook bij een (oude) lok die niet goed (meer) rijdt, kan dit inderdaad soms wonderen doen.
Dit zodat de assen/draaistellen in beide richtingen gestaan hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

De meeste fabrikanten bevelen een half uurtje onbelast op halve snelheid aan in elke richting.

Dit doe ik dan ook bij elke nieuwe loc of treinstel.

Als een loc echt lang stilgestaan heeft doe ik dat ook nog eens vooraleer terug in actieve dienst te nemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Wat de fabrikanten zeggen is niet altijd waar h?.[}:)]

Een half uurtje lijkt mij v??l te weinig , bij mij rijden ze uren onbelast op halve snelheid ( 28 rijstappen ingesteld = dus op 14 rijstappen) laten inrijden.

Maar daar zal iedereen wel zijn eigen theorie over hebben vermoed ik.[:I]

Frank_N

citaat:
Geplaatst door conducteur

Halfuurtje in de ene richting, dan halfuurtje in de andere, op halve snelheid.
Als je op een testovaaltje de lok laat inrijden, hem omdraaien en opnieuw half uurtje in beide richtingen laten rijden. Dit zodat de assen/draaistellen in beide richtingen gestaan hebben. Ook bij een (oude) lok die niet goed (meer) rijdt, kan dit inderdaad soms wonderen doen.
Dit zodat de assen/draaistellen in beide richtingen gestaan hebben.



Dat is ook mijn ervaring [:I]
Groet van Frank

Flanders_JS

Vriendelijk bedankt allemaal
 

Huugooke

Nog een nakomertje:
je zegt niet of je digitaal of analoog rijdt?
Mijn systeem voor de kleinbehuisde: op een plank (zolang als je kan leggen!) een "slangetje" leggen. Een rechte rail, een bocht naar links, een bocht naar rechts, een rechte...
Op die manier rij je ook de Onderdelen "los" die op een rollentestbank niet zouden bewegen. Ergens in een andere rubriek vertelde ik dat je met een paar contacten en een relais, een automatisch heen-en-weer systeem kan maken. Schema en tekening op verzoek.