klim- daalspiraal op een andere manier.

Gestart door PietB, 21 februari 2012, 12:17:15 PM

conducteur

Ik heb mij speciaal voor mijn houtwerk, en voor het maken van een spiraal een Metabo KGS-254M verstekkaagmachine aangeschaft. Mij kan je niet overtuigen, Paul.
EDIT: juist even een schets gemaakt, en het is me duidelijk geworden waarom de 6 hoek gebruikt wordt op de site, en niet de 8-hoek. Als je een regelmatige achthoek wil gebruiken zal je telkens enkele driehoekjes moeten extra zagen. De truuk met enkel de trapezia gaat enkel op voor een 6-hoek. Ik ben het eens dat een n-hoek minder hout verbruikt, omdat die vorm nadert tot een cirkel, de beoogde vorm, maar het wordt moeilijker om het te maken! De cirkels van Dirky en Gerolf is eigenlijk een veelhoek met oneindig (n) aantal hoeken...
EDIT2 heb ik een foutje gemaakt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
EDIT: juist even een schets gemaakt, en het is me duidelijk geworden waarom de 6 hoek gebruikt wordt op de site, en niet de 8-hoek. Als je een regelmatige achthoek wil gebruiken zal je telkens enkele driehoekjes moeten extra zagen. De truuk met enkel de trapezia gaat enkel op voor een 6-hoek.
Ik heb moeite om dat te geloven. Ik vermoed dat je iets fout tekent.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Maak regelmatig om ronde dingen te maken 8 kanten. Als ik het goed heb heeft de metabo een vast instelpunt van 22,5 graden. Daarmee zaag je de perfecte 8 hoek. En het gemak is dat je de strook om kunt gooien zodat je telkens maar 1 zaagsnede hoeft te maken. Alleen de kleine stukken op de kop en het einde vallen dan uit. Maar er zit geen overlapping in dit verhaal wat ik bij de andere klimspiraal plannen wel tegenkom. Geloof ook niet dat het echt nodig is, een stookje restmateriaal eronder schroeven / lijmen is volgens mij al voldoende.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
EDIT: juist even een schets gemaakt, en het is me duidelijk geworden waarom de 6 hoek gebruikt wordt op de site, en niet de 8-hoek. Als je een regelmatige achthoek wil gebruiken zal je telkens enkele driehoekjes moeten extra zagen. De truuk met enkel de trapezia gaat enkel op voor een 6-hoek.
Ik heb moeite om dat te geloven. Ik vermoed dat je iets fout tekent.


Inderdaad een foutje gemaakt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door milocomarty
Maar er zit geen overlapping in dit verhaal wat ik bij de andere klimspiraal plannen wel tegenkom. Geloof ook niet dat het echt nodig is, een stookje restmateriaal eronder schroeven / lijmen is volgens mij al voldoende.



Pas daar mee op,een spriraal uit 8 stukken is het beste als je er twee maakt en die wat verschoven op elkaar plakt.
Enkel een plankje onder de las maakt ket hobbelig zijn van de spiraal vak erger dan wat flexibel aan elkaar zetten.

Ik zelf heb een plank van 150x150x1,2cm gekocht en daar een ronde spiraal uit gezaagd.
En nu komt het.
Zonden van het hout,nee hoor alles is opgemaakt bij de bouw van de rest.
Te zwaar,inderdaad mijn huis is sinsdien sterk verzakt[:D]

Maar hij staat nu tien jaar en perfect[^][^]

wim

Martin Welberg

citaat:
Pas daar mee op,een spriraal uit 8 stukken is het beste als je er twee maakt en die wat verschoven op elkaar plakt.
Enkel een plankje onder de las maakt ket hobbelig zijn van de spiraal vak erger dan wat flexibel aan elkaar zetten.



Als professioneel interieurbouwer en houtbewerker zie ik hier geen voordeel in, geeft alleen 2x zaagwerk. Als je bij gebruik van bv 9mm multiplex hetzelfde materiaal eronder verlijmt en schroeft zie ik niet waar die dan hobbelig zou moeten worden. IMO is de kans met gebruik van 4mm verspringend net zo groot..

conducteur

citaat:
Geplaatst door eve

Ik ken de site al langer.
In de beschrijving staat duidelijk en klaar te lezen waarom een zeshoek te verkiezen is boven een achthoek.

Erik


Inderdaad

Wieso ein Sechseck?

Zuerst habe ich den Gleiswendel aufskizziert, und zwar als 4-, 5-, 6- und 8-Eck. Es zeigte sich, dass das Achteck nicht wesentlich schmalere Brettchen ben?tigt als ein Sechseck, jedoch pro 360? deren 16 im Gegensatz zu 12 beim Sechseck. Zudem wird der Abstand der Gewindestangen zu den Gleisen beim Achteck zu klein (oder es braucht wiederum breitere Brettchen), langes Rollmaterial w?re damit nicht einsetzbar. Das F?nfeck schied vor allem durch den ben?tigten Winkel von 72? und das Fehlen paralleler Seiten aus (Einbau!). Das Viereck wird zu gross.

Zelf vertaald:
Waarom een zeshoek.
Eerst heb ik de railspiraal geschetst, als 4,5,6 en 8 hoek. De 8-hoek maakt wezenlijk geen gerbuik van smallere elementen als de zeshoek. De afstand van de draadstangen tot de sporen wordt te klein bij de achthoek. Lang rollend materiaal wordt dan niet langer inzetbaar. De vijfhoek vervalt door de rare hoek van 72?. De vierhoek wordt te groot.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
De afstand van de draadstangen tot de sporen wordt te klein bij de achthoek. Lang rollend materiaal wordt dan niet langer inzetbaar.
Als ik de voorbeeldfoto's op de site bekijk, staan de draadstangen vrij ver van de rails. Waarom doet hij dat? Omdat hij veel te krappe bogen (R2 en R3 van M?) voor een spiraal gebruikt, en lange rijtuigen daardoor erg overhangen. Ruw geschat heb je dan in het beste geval een helling van minstens 3% - teveel.
Ik blijf bij de achthoek als je een "hoekige" oplossing verkiest, maar dan wel met een verantwoorde (lees: ruimere) diameter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door milocomarty
Als professioneel interieurbouwer en houtbewerker zie ik hier geen voordeel in, geeft alleen 2x zaagwerk. Als je bij gebruik van bv 9mm multiplex hetzelfde materiaal eronder verlijmt en schroeft zie ik niet waar die dan hobbelig zou moeten worden. IMO is de kans met gebruik van 4mm verspringend net zo groot..



Ja wie ben ik,wellicht heb je gelijk.
Maar ik heb al minsten 5 spiralen gezien,die nu niet direct lekker liepen.
Waren zo zuinig mogelijk gemaakt.
Bedenk wel dat 0.1 mm kniekje in de ronding al akelige gevolgen kan hebben.
Maar goed de tijd zal het leren.
wim

Martin Welberg

citaat:
Waren zo zuinig mogelijk gemaakt.


Das in mijn ogen altijd een verkeerde insteek, zelfde als voor dunner materiaal gaan om daarop te bezuinigen [:(] Op zich gebruik ik verder geen extreem dikke materialen, mijn modulen zijn gebouwd van 9 en 12mm fins / russisch berken triplex niet hoger dan 6cm tot het water niveau. Railbanen opgebouwd uit 2 lagen 6mm MDF (Medite premier). Lijkt allemaal wat dun maar durf er zelf met m'n kont wel op te gaan zitten..
Maar dwaal nu af van de topic...

conducteur

Vanmiddag eens verdiept in de wiskunde achter de zes en achthoeken. Voor mijn spiraal met 420 en 480 mm bogen, kom ik uit op een materiaalwinst van 248cm? hout per volledige 'cirkel' als je een achthoek maakt. Daartegenover staat dat je enkele draadstangen, moeren en rondellen extra zult nodig hebben. Voor de centen moet je het dus niet doen. Om het jezelf makkelijk te maken ook al niet, per 'cirkel' heb je 4 extra trapezia nodig, de kans wordt groter dat er iets fout gaat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
Voor mijn spiraal met 420 en 480 mm bogen...
Dat probeerde ik al eerder duidelijk te maken: Ook op de genoemde website: veel te krappe bogen !
Ruimere omtrek = meer draadstang-steuntjes nodig.
Bovendien heeft een achthoek twee paar haakse zijden, en dat kan gemakkelijk zijn voor de montage op een klassiek open frame.

En ja, iets meer werk (zoals bij "niet naar Brugge rijden")
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw