Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

klim- daalspiraal op een andere manier.

Gestart door PietB, 21 februari 2012, 12:17:15 PM

PietB

Op mijn zoektocht naar klimspiraal oplossingen kwam ik deze site/page tegen: http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Ik moet zeggen een heel inspirerende oplossing, zeker voor de gene die niet zo makkelijk bochten zagen.
Dit is allemaal recht-toe recht-aan en met een circkelzaag goed te doen.

grt P.

conducteur

En je spaart er een pak hout mee uit...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Hmm, zit nog aardig wat afval in...de meest ideale rechte oplossing is een achtkant..

conducteur

Waarom zou die twee hoeken meer zoveel beter zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

citaat:
Geplaatst door milocomarty

Hmm, zit nog aardig wat afval in
valt heel erg mee hoor!
Je moet eerst stroken van de gewenste breedte maken en dan onder een hoek van 60 grd, trapezia zagen.
Dan heb je heel weinig zaagverlies.

citaat:
Geplaatst door milocomarty

...de meest ideale rechte oplossing is een achtkant..

leg eens uit?

eve

Ik ken de site al langer.
In de beschrijving staat duidelijk en klaar te lezen waarom een zeshoek te verkiezen is boven een achthoek.

Erik

Dirky

om hout te besparen moet je het niet doen. Het verbruik ligt een 30% hoger... Het zaagt gewoon gemakkelijker.

PietB

citaat:
Geplaatst door Dirky

om hout te besparen moet je het niet doen. Het verbruik ligt een 30% hoger... Het zaagt gewoon gemakkelijker.

Leuk zo'n opmerking, maar wat is dan wel economisch?

Dirky

hier zie je 3 mogelijkheden op 1 schets:



Bovenaan links het zeskant segment. Heeft op deze schets een oppervlakte van 0,105m2
Rechtsboven het klassieke bochtsegment met een oppervlakte van 0,062m2

Tenslotte links onder een variante die veel gemakkelijker zaagt. De binnenradius is gelijk aan de buitenradius. M.a.w. 1 enkele zaagsnede volstaat voor de beide stukken. Dit stuk heeft een oppervlakte van 0,0666m2

Hier een voorbeeld van een zaagreeks:



Op dit voorbeeld is alles wel vrij scherp getekend maar zoals je ziet spaar je al gauw 30% hout uit...


Nog aan toegevoegd: Het gaat hier om een baancircel van Radius 600 met 1 van Radius 540.
Uit 1 plaat van 1,25m x 2,5m haal je op de laatste manier 40 segmenten.

kcid

Piet , om ??n  of andere  rede  kan ik mij niet Registreren op jou home (forum) site .  Een mogelijke storing ?  


gr. Dick

conducteur

De kans op falen bij het cirkelzagen is groot... Denk daar aan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

citaat:
Geplaatst door Dirky

Op dit voorbeeld is alles wel vrij scherp getekend maar zoals je ziet spaar je al gauw 30% hout uit...
Heeft alleen ??n nadeel deze namier van zaken.
Het is zo moeilijk te bevestigen, dus als je er uitstulpingen aan gaat maken voor bv draadeinden wordt het toch meer zaag verval en gecompliceerder zagen.
Nee hoor geef mij maar de trapezium oplossing.
Plus dat er een excel rekenblad bij zit om je zaagplan te maken.
Wat wil een mens nog meer?

Gerolf

Voor de mensen die niet zo goed cirkels kunen zagen, maar wel met een cirkel/verstekzaag kunnen werken is dit een goede oplossing.
... maar ik zou toch ook voor de achthoek gaan (minder houtverspilling) 45? in verstek zaken is toch niet moeilijker dan 60? ?
Zelf heb ik bogen, zoals die Dirky beschrijft, gebruikt. Heb ik ooit in MSM beschreven, en 't staat beknopt op mijn webstek:
http://meb.gerolf.be/debouw/onderbouw/nklimlussen.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

En waarom niet lasersnijden uit 3 mm MDF en dan overlappen? [;)]

mvg,
Paul(ogic)

itchy

Ja natuurlijk Paul! Iedereen heeft immers een lasersnijder in de keukenla liggen h?. [8D]
citaat:
Geplaatst door Paulogic

En waarom niet lasersnijden uit 3 mm MDF en dan overlappen? [;)]



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail