Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

SUPEREN LIMA RE 11 EN RIJTUIGEN

Gestart door Geert SBB 460, 18 februari 2012, 15:18:31 PM

Geert SBB 460

Beste medespoorders,
Aangezien ik vrij weinig ervaring heb met het forum hoop ik dat ik dit juist plaats.
Mijn vraag is hetvolgende: Onlangs kon ik voor een prijsje een set van Lima (148817)op de kop tikken in AC uitvoering. Deze zou ik willen gaan superen zowel technisch als optisch. Volgens mij staat de lok te hoog op zijn poten en ook de details zijn eerder aan de magere kant. Idem voor de rijtuigen waarvan er ??n een stuurstand is. Ik heb er even enkele andere Lima rijtuigen bijgenomen die wel een kortkoppeling hebben. Dit leert mij dat deze kk ook achteraf zijn gemonteerd. In enkele oudere nr's van MSM vond ik enkele artikelen om de motor om te bouwen maar weinig of niks over optische aanpassingen. Na wat "googelen" en zoeken op dit forum vond ik weinig of geen bevredigend antwoord. Wie heeft hier ervaring mee en weet ook wat je nodig hebt van kit's en waar deze eventueel te verkrijgen zijn. Ik rij AC digitaal en wens deze dan ook om te bouwen met alle toeters en bellen erop en eraan.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg, Geert.

rixke rail

Het dak van de lok is identiek aan dat van hun 21/27 en dat is niet juist ...
Jocadis had daar een setje voor, staat niet meer op hun website, maar misschien hebben ze er toch een exemplaartje van liggen ?



Bovenaan de 1186, na aanpassing. Onderaan de 2735, beiden Lima.
Het is niet 100 % juist, maar destijds de beste oplossing voor een klein budget ...
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : foto geplaatst en tekst aangepast.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Huugooke

Indertijd (!) ook zo'n setje gebruikt.
Bij PBMessing kan je de voetplaten nog krijgen en nog andere kleine details (de spoor-ruimer?).
Fleischmann heeft (had) kortkoppelingen die perfect onder de lok passen, de koppelingen aan de onderstellen kan je dan afzagen.
Met die buisjesleds kan je de lichten moderniseren, dan nog Sommerfeld panto's.
Dan nog de motor aanpassen: dat is een hoofdstuk apart!
Zelf heb ik er ??n vervangen door zo'n Modeltorque-motor. Een andere door een zelfgemaakte constructie. Ik ben nu het hele aandrijfsysteem aan het "scratch-builden".

Thommy

ik heb mijn Lima 11:
-modeltorque motor
-sommerfled panto's, met laagje verf (sorry anders zijn ze te koper)
-andere dakpartij jocadis
-koevangers jocadis
-decoder
-stroomafname op alle wielen

ledjes moeten nog komen, zodat ik die met de decoder nog kan aansturen. Maar das als ik eens tijd heb.

verder zijn de veren, opstapjes ed ook met een likje verf behandeld. En dat rijdt meer of naar behoren voor z'n prijs

reden dat ze ook blijft:
heb 10 wagons en stuurstand ook voor die loc, dusja...
Greetz

Thommy

chef garde

Hoe bevalt het aansturen van de Modeltorque motor met een decoder eigenlijk???  Aanrader of gepruts???

Koen

citaat:
Hoe bevalt het aansturen van de Modeltorque motor met een decoder eigenlijk??? Aanrader of gepruts???


Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met deze combinatie. De regeling is niet echt optimaal. Ook al zet je de decoder op 128 stappen, dan nog is de sturing niet zoals het zou moeten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Thommy

citaat:
Geplaatst door Koen

citaat:
Hoe bevalt het aansturen van de Modeltorque motor met een decoder eigenlijk??? Aanrader of gepruts???


Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met deze combinatie. De regeling is niet echt optimaal. Ook al zet je de decoder op 128 stappen, dan nog is de sturing niet zoals het zou moeten.

Mvg
Koen



dat ligt voornamelijk omdat die lima's enkel op een paar wielen maar stroom afnemen schijnt. Heb ik al op enkele Engelse fora gelezen. Want daar raden ze die modeltorque wel aan in combinatie met decoders (maar zeggen ze wel dat je de wielen allemaal moet laten stroom afnemen)
Greetz

Thommy

ronny-vdv

Ik heb nog ombouwsetjes van Jocadis.

Wie interesse heeft, laat het maar weten.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Huugooke

Dat die Lima's slecht contact maken met de rails is een veel gehoorde klacht. Ik heb dan eens geprobeerd om de decoder rechtstreeks te "voeden" met lange draden: veel verschil maakt dat niet uit.
Met een extra tandwielvertraging ging het al veel beter.
Die "koeievanger" kan je goed zelf maken wat messingdraad en een soldeerbout en veel geduld.
Ik kan wel wat foto's sturen; op een website plaatsen kan ik niet meer want daar vragen ze $'s.

de looproosters zijn bestelnr. 901052 bij PB
de Fleischmann kortkoppelingen zijn nr 6574
foto baanruimers zie mijn fotoarchiefje

railman56

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7969&whichpage=1

mijn projectje ligt al even stil, maar daar hoop ik dit jaar verandering in te brengen. misschien dat je in boven vermeld topic enig nuttig idee kan oppikken?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Geert SBB 460

Hallo,
Alvast bedankt voor de vele reakties, Waar ik tot nog toe niet echt een antwoord op kreeg is hetvolgende; Heeft iemand ervaring met het verlagen van de lok. Deze staat naar mijn bescheiden mening nogal hoog op zijn poten. Toch zeker in vergelijking met dezelfde lok's van Lsm. De  kk koppelingen voor de wagons is me ook nog niet duidelijk of bedoeld men hier dezelfde Fleischmann koppelingen zoals iemand hier aanraad voor de lok.
Tot sporens, Geert.

railman56

Heeft iemand ervaring met het verlagen van de lok
geert: mijn draadje hierboven even doornemen (pagina 3)
er heeft ook eens een artikel in MSM gestaan over het verlagen van een reeks 18 op identieke wijze.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Huugooke

op mijn foto-archiefje (zie hieronder) foto's van de kortgekoppelde rijtuigen.
Plaats genoeg in het rijtuig; ik weet alleen niet meer welk merk het was.
Ook een foto van de baanruimers.