Ne Grote in H0

Gestart door matti, 19 november 2005, 16:00:29 PM

matti


De Bijna 2 jaar geleden aangekondigde rangeerdiesel type 272/reeks 72 zou tegen kerstmis eindelijk beschikbaar zijn bij Jocadis :D.
Deze indrukwekkende locs werden in 1955 gebouwd en deden vele jaren trouwe dienst in de Antwerpse haven . Ze werden vooral ingezet in de tri?erdienst,voor het rangeren van zware ertstreinen en het slepen van zware havenreeksen . begin jaren 80 werden ze terzijde gesteld, maar een tijd later werden ze weer opgestart omdat ze onmisbaar bleken voor de zwaarste diensten . De komst van de reeksen 65 en 66 uit Hasselt naar Antwerpen was in 1984 (als ik me niet vergis) de doodsteek voor deze fantastische locs V. Enkel de 7209 kon de snijbranders ontwijken en staat nu nog steeds zijn uiteindelijke bestemming af te wachten te Antwerpen Noord . Het laatste wat ik er van hoorde is dat hij zou worden opgesteld als een monument .


8

Peter

Het word stillekesaan tijd dat dit model er komt. Maar we kennen Andr? van Jocadis. Een hele vriendelijke man die veel van treinen afweet en dikwijls met de beste bedoelingen beloftes doet die wel vervuld worden, maar......je moet dikwijls geduld hebben.
Ik weet wel dat geduld een mooie zaak is maar toch........!!!
Dus eindelijk
Groetjes
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

Al eens aan zelfbouw gedacht ?

Mijn type 272 bolt reeds.  Ik heb uit de wisselstukkencatalogus van M?rklin wielen (van de reeks 80)en tandwielen besteld.  Bij Jocadis een Mashima gelijkstroommotor gekocht.

Het chassis is gemaakt uit messing en verzwaard met gesmolten lood.
Voor de tandwielen was dit werken op een tiende milimeter [:p]

De kast is gemaakt uit plasticard.

Het voordeel van een gelijkstroommotor is dat je met een Viessman-module goedkoop kan digitaal rijden.

Johnnytrein

@Mr-tsjoektsjoek, Heb je ook een foto van dit zelfgebouwde model? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Mr-tsjoektsjoek

@Johnnytrein

Ik heb tot mijn spijt[:(] geen foto liggen van mijn 272.

Ik beloof U er een op het forum te plaatsen.[;)]  Maar daar ik geen digitaal toestel heb kan dit nog een tijdje duren. (ontwikkelen en dergelijke...)

Groeten Mr tsjoektsjoek.

matti


Mr. Tsjoektsjoek, ik heb zeker al eens aan zelfbouw gedacht en uitgevoerd . Heb enkele jaren geleden zelf een reeks 83 in elkaar geknutseld . Leuk om zo een uniek stuk te hebben, maar veel werk . Alhoewel dat natuurlijk juist de hobby is . [;)]

 [8]

Mr-tsjoektsjoek

Dag Matti,

Zelfbouw is zeker een prettige aangelegenheid, temeer omdat je achteraf zoveel voldoening hebt van een exclusief model.

Momenteel is nog een project lopende rond de ombouw van een Duitse BR 86 (M?rklin model) naar een type 94 (ex-Nord Belge).
Ketel en watertanks zijn reeds gemaakt, nog de kabine afwerken.
Ik weet nog niet wat gedaan met de draaistellen van de loopassen, daar het chassis rond de assen is gebouwd en dit in model hinderlijk kan zijn in krappe bogen tegenover de cilinders.  Desnoods laat ik dit achterwege. De fameuse MSM-compromissen, weet je wel.

Aangaande de foto's van mijn type 272, ze zijn reeds genomen, enkel nog het filmpje opgebruiken en dan laten afmaken.

Groeten Mr-tsjoektsjoek.

Gerolf

Ik heb zo'n idee dat we met Mr. Tsjoektsjoek weer een ferme aanwinst hebben op dit forum. En zeggen dat die naam vroeger een scheldwoord was inhet Antwerpse ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Dag Gerolf,

Mr tsjoektsjoek, een scheldnaam ?
Het is de koosnaam die mijn vrouw mij geeft.

Opgeraapt uit de film 'Once upon a time in the West'.

Mr tchoutchou is daar een spoorwegbaron [;)].

Groeten Mr tsjoektsjoek

Gerolf

citaat:
Mr tsjoektsjoek, een scheldnaam ?
allesbehalve, maar 'nen tjoektjoek' betekende in Antwerpen h??l vroeger een niet-aangepaste Noord-Afrikaan. H??l vroeger, dit wil zeggen toen ze dachten dat die nog op tapijten rondvlogen ...
Maar nu ziet we wel ENORM off-topic. Sorry, Tony!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw