Koperlakdraad solderen

Gestart door Frank_N, 16 februari 2012, 20:00:35 PM

ysbeer

#30
citaat:
Geplaatst door Havoc
Dat is geen geheim. Sterker nog, het staat hier al enkele malen neergeschreven: omdat ModelspoorfaN lakdraad uit relais en transfo's recycleert.



Nobel streven,maar voor de geldbuidel(tin,electro,schuurpapier)[?][?]
Maar ik moet niet zeuren,[:I] ieder is vrij enz...........
En ik bedoel het zo goed.[:)][:)]
wim

eve

#31
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Dat krabben met een scalpel o.i.d. moet je wel even oefenen...




Klopt. Ik doe dat al een 55 jaar...

Erik[|)]

Huugooke

#32
citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Dat krabben met een scalpel o.i.d. moet je wel even oefenen...




Klopt. Ik doe dat al een 55 jaar...

Erik[|)]


Chirurg?

Wat me verwondert is dat nog niemand met de Aspirinetruc is opgedaagd!


Frank_N

#33
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc
Dat is geen geheim. Sterker nog, het staat hier al enkele malen neergeschreven: omdat ModelspoorfaN lakdraad uit relais en transfo's recycleert.



Nobel streven,maar voor de geldbuidel(tin,electro,schuurpapier)[?][?]
Maar ik moet niet zeuren,[:I] ieder is vrij enz...........
En ik bedoel het zo goed.[:)][:)]
wim



En: "Ik vind het b.v onzin om de binnen verlichting in een wagen met lak draad te gaan doen"


Beste allemaal,
Het gaat niet om "geldbuidel" Het ging er me uitsluitend over een bruikbare & eenvoudige manier te vinden om koperlakdraad te verwerken. Mogelijk om eens te gebruiken in bv. lantaarns. Of zelfbouw seinen. Of weet ik wat...............
Toevallig (want ik vind in mijn "magazijn" altijd andere dingen dan naar op zoek ben [:o)])had ik een spoel uit een experimenteel luidspreker filter (das dan weer een andere hobby van mij) en ik was nieuwschierig of die draad mischien te gebruiken was voor de rijtuigverlichting in mijn CIWL rijtuigen. Dat was dus niet zozeer het doel van dit topic.

De opties en de mogelijkheden die Ysbeer aangeeft (0,14 mm2, en dan 1 draadje gebruiken is een hele goeie!

Wat mij betreft:
Hulde aan Wim Ysbeer [:X], die ons op dat idee bracht!
Groet van Frank

Gerolf

#34
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
een spoel uit een experimenteel luidspreker filter ... en ik was nieuwsgierig of die draad mischien te gebruiken was voor rijtuigverlichting
Is dergelijke lakdraad niet behoorlijk dik? Ik heb vroeger ook wel eens luidsprekerfilter-luchtspoelen gewikkeld, en dikke lakdraad moeten gebruiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#35
De filterspoelen (en spreekspoel) zijn meestal dikke draad, zeker 0.5mm doormeter. Maar relais en transfo's dat kan meevallen. Voor echt fijne draad kan je een ontstekinsspoel"bobine" uit de auto gebruiken, kilometers fijne draad, elke laag tussen ge?lied papier.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#36
"Is dergelijke lakdraad niet behoorlijk dik? "

Deze is 0,4 rond.
Groet van Frank

Gerolf

#37
... dat verklaart dan misschien waarom de soldeerbout-druppel-techniek niet werkt om hem te ont-lakken.
Dikke draad is een goede warmtegeleider: die krijg je niet heet genoeg.
Zoals Havoc al schreef: misschien is de coating ook wat meer hittebestendig dan "gewone" lak
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#38
Ik denk nu ook dat het beter is een soldeerbout te gebruiken welke een veel hogere temperatuur leverd. De Weller die ik heb is wel electronies geregeld, maar op een vaste temperatuur.
Het maakt niet uit welke stift je erin zet (heb er een stuk of zes verschillende, (van zeer fijn tot "lomp"), de temperatuur zal altijd dezelfde zijn.

Ik vermoed dat je tot misschien wel 350 graden moet gaan om de door u voorgestelde "druppeltruuk" uit te halen, Gerolf [8)]

Ok dan, Ik ga de druppeltruuk uitproberen met dunnere koperlakdraad met een de-soldeerbout, 35 Watt[^]

Edit 1) Zojuist koperlakdraad van rond 0,25 mm met 35 Watt de-soldeerbout (kun je ic,s en printrelais zeer snel mee desolderen [:p]) geprobeert: Werkt een beetje, maar zeer moeizaam.
De oplossing met schuurpapier (of beter schuurlinnen) werkt daarentegen veel sneller [;)]
Groet van Frank

Huugooke

#39
Misschien heb ik erover gelezen, maar waaarvoor wil je die draad precies gebruiken?

Frank_N

#40
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Misschien heb ik erover gelezen, maar waaarvoor wil je die draad precies gebruiken?




At Huugoke:

Niets speciaal voor wat dan ook. Ging me om de bevindingen van de anderen [:)] Kan van pas komen met zelfbouw seinen....lantaarnpalen etc. Het gaat om onzichtbaar. Misschien ga ik de draadjes in mijn CIWL rijtuigen nog aanpassen. Hoewel je de te dikke draden die er nu inzitten niet zomaar kan zien.

De optie van Wim Ysbeer is daarbij ook goed!

Inmiddels in mijn collectie een manschappen rijtuig gevonden.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=minitrix+3061&gs_sm=3&gs_upl=3781l12828l0l13422l13l13l0l0l0l0l609l2578l3.7.1.5-2l13l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=671&wrapid=tlif132977182956210&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=QbVCT5zkI6iu0QW49MiPDw

Deze is  voorbereid voor standaart verlichting. Ik heb ernaar gezocht op lokale treinen beursen, nog niet gevonden. In de bodem is een metalen contragewicht. Daar moet je wel omheen wil je hier verlichting inbouwen. Voor de loopeigenschappen van dit rijtuig moet dit gewicht wel blijven zitten!
Daarbij komt dat ik het licht van gloeilampjes nog altijd mooier vind dan welke led's dan ook!
Groet van Frank

Huugooke

#41
Als het zo zit... bewerken van die draad is afhankelijk van de dikte. Logisch dat je op dikke kabel lustig kan krabben.

eve

#42
citaat:
Geplaatst door Huugooke
Logisch dat je op dikke kabel lustig kan krabben.



Absoluut. Ik bekrabbel draad van 0,15 mm.

Erik.
Geen chirurg. Ripper.

Huugooke

#43
Jammer, ik zou een goede chirurg willen kennen, maar dat is dan weer om een medisch probleem op te lossen en dus voor een ander forum.[:I]
Intussen wordt dit draadje langdradig, en ik heb nog steeds niemand de Aspirinemethode zien vermelden; idem voor de aanstekermethode.
En excuseert mijn onwetendheid maar wat is nu weer een ripper?

Havoc

#44
De aanstekermethode is al vermeld. Maar die aspirinemethode heb ik nog nooit van gehoord.
Met vakantie voor onbepaalde duur.