Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Koperlakdraad solderen

Gestart door Frank_N, 16 februari 2012, 20:00:35 PM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Nog dunner dan 0.1 zou ik niet gaan voor leds.
0.1 mm? kan max 10mA aan. Als je dunner gaat gebruiken bestaat de kans op doorbranden van de draad.
Komma-foutje, denk ik. Volgens mij 100mA - en geen probleem dus [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#16
Voor draadjes aan smd leds gebruik ik altijd een (1) draadje uit soepel 0.14 .
Dat gaat prima,dikker draad aan smd leds trek de aansluiting los.

wim

Huugooke

#17
Ik heb nochtans veel antwoorden gevonden na wat Googelen.
Natuurlijk moet je eerst weten waarmee je draad bedekt is. Ik recupereerde die draad meestal uit oude spoelen, relais of transfo's: kilometers draad voor noppes!
Als je met heel oude draad bezig bent dan is die nog met shellak ge?soleerd. Die krab of brandt je er zo af.
Moderne lakken zijn synthetisch en kunnen tegen veel hogere temperaturen, en zijn ook harder en dus lastiger weg te krabben.
En wat de belastbaarheid betreft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koperdraad
Als je die tabel mag geloven mag je door 0,1mm2 zelfs drie amp?re sturen!
Dat krabben met een scalpel o.i.d. moet je wel even oefenen. Als je het mes te hard op de draad zet maak je een insnijding, gegarandeerd dat de draad daar breekt!

Gerolf

#18
Toch opletten wanneer je die Wiki-tabel interpreteert:
- 0.1mm2 is helemaal niet hetzelfde als 0.1mm
- 0.1mm (en dat is 0.00785mm2) zou 24mA aankunnen, maar ze hebben het ook over een spoel, dus veel minder koeling.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#19
Man man....Wat een reacties!!! Goed bezig, met z,n allen!

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor draadjes aan smd leds gebruik ik altijd een (1) draadje uit soepel 0.14 .
Dat gaat prima,dikker draad aan smd leds trek de aansluiting los.

wim



Hoewel een beetje offtopic:
Das volgens mij een goeie inkopper, Wim [;)]
Maare, Hoe gaat dat dan verder [?]
Ik bedoel: je zal het toch op een gegeven moment weer moeten isoleren, als je meerder draadjes door een bv. messing buis wil leiden?

(je water-afkoeltruuk heb ik nog niet geprobeert)

Edit) At Gerolf, Toppie-Joppie! De Oude Grieken worden erbij gehaald: De letter PI....
3,1415 enzovoort.
Ik kan me niet voorstellen dat een smd led meer dan 10 milies zou kosten [?] Dus dat lijkt me bij die 0,1 mm kwadraad niet zo,n probleem. Zelfs een relais zou nog te doen te zijn, lijkt me [^]
Groet van Frank

Olivier77

#20
Beste,

Ik schuur, slis de isolatie voorzichtig weg met slispapier, korrel 240 of zo. Papier dubbel vouwen,draad ertussen en draad eruit trekken, draad een paar keren wat draaien en goed kijken. Als de draad mooi blinkt is het ok.
Soldeer dan super eenvoudig.
Dit is volgens mij nog altijd het enige dat echt goed werkt.
Bij heel dunne draad iets moeilijker maar toch te doen.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Martin Welberg

#21
Houd het te solderen stukkie meestal even in de soldeerbrander, op de moderne draad zit PU-lak die aardig chemicali?n bestendig is. Heb het nog niet met thinner geprobeerd...

Frank_N

#22
citaat:
Geplaatst door Olivier77

Beste,

Ik schuur, slis de isolatie voorzichtig weg met slispapier, korrel 240 of zo. Papier dubbel vouwen,draad ertussen en draad eruit trekken, draad een paar keren wat draaien en goed kijken. Als de draad mooi blinkt is het ok.
Soldeer dan super eenvoudig.
Dit is volgens mij nog altijd het enige dat echt goed werkt.
Bij heel dunne draad iets moeilijker maar toch te doen.

Mvg

Olivier



Hetgeen betekend dat uw bevindingen en welke van de Havoc oplossing de beste is. Zojuist de koud water truuk van Ysbeer gedaan, werkte niet.

Inmiddels:
De schuurlinnen optie nog een paar keer herhaald: En dat werkt!

Edit 1): koptekst / vraag aangepast.

Edit 2) Toppie, Olivier!

Groet van Frank

ysbeer

#23

Waarom eigenlijk die lakdraad gebruiken en geen vertind koperdraad ,blank dus.
Of natuurlijk dun geisoleerd soepel,plastic isolatie
Leg mij dat uit

wim

Frank_N

#24
citaat:
Geplaatst door ysbeer


Waarom eigenlijk die lakdraad gebruiken en geen vertind koperdraad ,blank dus.
Of natuurlijk dun geisoleerd soepel,plastic isolatie
Leg mij dat uit

wim



Wim, (laat wakker ook...)Het ging me uitsluitend over koperlakdraad vertinnen.
Het vervolg van dit draadje gaat nu volgens mij echt off-topic.
Je geeft geen antwoord op mijn laatse vraag? Ofwel hoe isoleer je een draadje uit een blanke draad uit "soepel 0,14"?
Leg ons dat eens uit, aub?
Groet van Frank

Gerolf

#25
Ik begrijp niet waarom je - zeker bij dunne lakdraadjes - moeilijk moet doen met fijnkorrelig schuurpapier.
Met een hete bout (met hangende druppel soldeertin) brandt je de emaillaag weg, en vertin je in ??n keer. Al geprobeerd?
citaat:
Geplaatst door ysbeer
...draadje uit soepel 0.14 ... dikker draad aan smd leds trekt de aansluiting los.
Als je trekt komt die altijd los - je moet met die dingen voorzichtig omgaan [:o)] [;)]
Wat ik me wel kan voorstellen: dikkere draad moet je langer verhitten, en dan lost de verbinding tussen de aansluitng van de smd en zijn (kunststof) behuizing. Voorvertinnen van beide oppervlakken is voor fijnere werkjes altijd "good practice"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#26
"Met een hete bout (met hangende druppel soldeertin) brandt je de emaillaag weg, en vertin je in ??n keer. Al geprobeerd?"

Ja, en met de grootste soldeerstift die ik had. Dat werkte ook niet.
Ik moet er wel bij vermelden dat het om een weller soldeerstation gaat. De temperatuur is vast ingesteld.

Dus je optie kan mogelijk wel werken met een hele zware soldeerbout.
Groet van Frank

ysbeer

#27
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Wim, (laat wakker ook...)Het ging me uitsluitend over koperlakdraad vertinnen.
Het vervolg van dit draadje gaat nu volgens mij echt off-topic.
Je geeft geen antwoord op mijn laatse vraag? Ofwel hoe isoleer je een draadje uit een blanke draad uit "soepel 0,14"?
Leg ons dat eens uit, aub?



Laat wakker inderdaad[:p]

Een lakdraad is gemaakt voot spoelen/trafo s e.d
Het is n.l de dunste isolatie die er is ,maar ook kwetsbaar.
Natuurlijk zijn er plaatsen waar je wel moet vanwege de dikte van de isolatie.
Maar dat zijn er niet veel,meestal kom je met een blanke draad beter of net zo goed uit(en makkelijker)
Blanke draad 0.1 mm(of nog dunner) is te koop,maar tot pakweg 30 cm trek ik dat uit een soepel 0.14 door eenvoudig de isolatie van de kabel te stropen.
Ik vind het b.v onzin om de binnen verlichting in een wagen met lak draad te gaan doen.
Blanke draad met lijm verankert werk net zo goed (beter)
En mijn vraag waarom lakdraad (is dat geheim)[:)]

Havoc

#28
citaat:
En mijn vraag waarom lakdraad (is dat geheim)


Dat is geen geheim. Sterker nog, het staat hier al enkele malen neergeschreven: omdat ModelspoorfaN lakdraad uit relais en transfo's recycleert.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#29
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Dus je optie kan mogelijk wel werken met een hele zware soldeerbout.
Ik gebruik lakdraad van bij Conrad, en een (instelbaar) soldeerstation van Ersa. Vanaf 350? werkt die methode al.
Dat hitte-strippen gaat niet onmiddellijk - gemiddeld zo'n 5 seconden vooraleer de laklaag verbrand is en er tin op de draad zit.
Ik breng ook altijd wat soldeerpasta aan op het draadeinde-met-lak.

@Wim: Lakdraad heb je inderdaad alleen nodig als de elektrische isolatie belangrijk is ?n er een plaatsprobleem is.
Bijvoorbeeld een lantaarn, of nog meer bij een lichtseinpaaltje om (meerdere) draadjes doorheen de mast te krijgen.
Bij mijn botsautootjes had ik ook wat te weinig plaats [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw