Koperlakdraad solderen

Gestart door Frank_N, 16 februari 2012, 20:00:35 PM

Frank_N

Met wat google-werk vond ik niet de manier, vandaar de vraag:
Weet iemand een manier om (dunne) koperlakdraad van de beschermings-lak te ontdoen en te solderen, op een veilige en snelle manier?

1) Schuren van dunne draad is niet te doen... EDIT: DIT BLIJKT DE BESTE OPLOSSING! Zie verder topic.
2) Zuur ofzoiets begin ik niet aan..
3) Met aansteker werkte niet..
4) Met een soldeerbout op tegen de 350 graden lijkt me ook niet   super...
Groet van Frank

Geert

#1
Het kan zijn dat ik je vraag anders interpreteer, maar als het de bedoeling is om elektronische verbindingen te maken dat voldoet de soldeerbout ruimschoots. Dit is mijn ervaring uit een ver verleden?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

#2
Al eens geprobeerd om de isolatie op te lossen met aceton? Pas op! Brandgevaar en nogal ongezond! Goed verluchten! Niet inademen! Lees de veiligheidsvoorschriften!
Zelf krab ik het er af met een scherp hobby mes. Gepriegel, inderdaad.

PS: soms zegt men voor aceton: gebruik nagellak-remover. Ik zou dat niet doen, dat spul zit vol met weer andere brol...

eve

#3
Met een scalpel (zeer scherp mes) de lak eraf schrapen...

Erik

Frank_N

#4
Mannen, Hartelijk dank voor de reacties!
Aceton had ik nog niet aan gedacht, maar idd. das redelijke zooi...

Dus: eerst maar eens met een scalpel proberen [^]

At Geert, Ja dat heb ik ook ergens gelezen, maar daar heb je of speciale lakdraad voor nodig, of een soldeerbout met een veel hogere temperatuur dan benodigt om bv. een ledje aan de lakdraad te solderen.
De draad welke ik heb komt van een luidspreker spoel.

Dus eigenlijk is de vraagstelling niet helemaal duidelijk, het gaat eigenlijk om lakdraad vertinnen [:I]
Groet van Frank

Havoc

#5
Meestal is inderdaad de soldeerbout voldoende, gewoon door een druppel soldeer steken. Maar als je draad uit een luidspreker (of transfo) recupereert dan werkt dat niet omdat die isolatie hebben voor hoge temperatuur.

op een plankje leggen en met wat fijn schuurpapier overgaan dat je rond je vinger wikkelt lukt ook wel eens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

#6
ik doe het ook altijd met een soldeerbout van 30 watt wat meestal aardig lukt. veel hangt af van de dikte van de draad natuurlijk en wat havoc zegt is ook juist. de ene lakdraad is de andere niet.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ysbeer

#7
citaat:
Geplaatst door Geert

Het kan zijn dat ik je vraag anders interpreteer, maar als het de bedoeling is om elektronische verbindingen te maken dat voldoet de soldeerbout ruimschoots. Dit is mijn ervaring uit een ver verleden?

Geert



Geert hoe bedoel je????????


Goed warm stoken en dan in koud water steken,eigenlijk moet dat alcohol of iets dergelijks zijn ,maar in huis is dat vrij link

wim

Frank_N

#8
Met een scalpel werkt, maar is best bewerkelijk, je maakt zo steeds een soort streepje lakvrij. Lastig om de draad in de rondte zo goed schoon te krijgen.

Methyl alcohol had ik geprobeert, maar niet eerst warmstoken en en dan onderdompelen... Lijkt me best linke soep!

Edit 1) At Wim: Warmstoken en in water dompelen ga ik nog proberen.

Zojuist de Havoc truuk geprobeert met schuurlinnen (korrel 180), en dat werkt goed. Stukje schuurlinnen dubbelvouwen en draadje er een paar keer doorhalen. Draad word mooi rondom schoon [:)]

Edit 2) Dus: optie regel 1) is goed te doen!

De draad is trouwens 0,4 mm in doorsnede.

Wat mij beterft, Hartelijk dank voor het meedenken!
Groet van Frank

ToThePoint

#9
Ik neem de gelakte draad, de gewone of die met sterkere lak speelt geen rol.
Ik zet het soldeerstation op 350 graden en laat die goed warm worden.
Dan de draad tegen de soldeerbout en na even te verwarmen een tikje met soldeersel en de zaak is vertint.
Het kan ook door even het draadeinde in soldeervet te steken en dan tegen de soldeerbout. Niets schrapen of schuren of wat dan ook. trouwens daar verdun je de reeds dunne draad ook mee.
Aceton lukt niet.
Truc is een bout te hebben die warm genoeg word en die je warm genoeg laat worden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

#10
De methode die ik vroeger gebruikte om snel elektronische schakelingen te maken was volgt:

-Op een gaatjesprint (deze waar enkel eilandjes op staan en al doorboort zijn) soldeer ik de componenten op. Voor IC?s best IC-voetjes gebruiken.

-Daarna bedraad ik de verbindingen met gelakte (spoel)draad met een soldeerbout. Dit door de soldeereilandjes op te warmen en het uiteinde van de (spoel)draad er in te steken. Omdat de (spoel)draad afgeknipt is en daar geen lak is, geeft dit altijd een goede verbinding.  Er moet ook heel wat doorgelust  worden (massa en +V), dit deed ik met de soldeerpunt de draad in het eilandje te duwen en gedurende een 5 tal seconden te verwarmen.

-Daarna doormeten met een multimeter, ik geef toe dat er af en toe wel eens een verbinding niet goed was gesoldeerd.

-Deze methode heb ik honderden keer met succes toegepast?.

Geert  
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

#11
Geert, je methode is moeilijk toepasbaar op smd ledjes, zeker de kleinste.
En daar ligt mijn probleem, als ik er koperlakdraad mee soldeer.
Dus wat krabben met een scherp mesje ...
Voor testprintjes lijkt je methode wel goed.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#12
Ik doe het ook "gewoon" met een flink hete bout: Hangende druppel soldeertin, wat soldeervet aan de punt van de draad, en even wachten.
Dit gaat het snelst, je kan in kleine series werken, ...
Je moet er enkele op letten dat je soldeertin vervuilt door de verbrande lak, dus regelmatig schoonmaken en een verse druppel tin.

... ik moet er wel bij vermelden dat ik meestal erg dunne lakdraad gebruik: 0.1 ... 0.2 mm [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#13
Hangt er van af wat je met die draad van plan bent: ga je een paar draadjes aan een LED solderen om in een rijtuig te plaatsen?
Dan kan je ook omgekeerd werken. Ik heb al eens gewone blanke draad gebruikt (uit "gevlochten" soepele draad, die is soms nog dunner).
Na het solderen kan je de draad dan schilderen of lakken. Met sneldrogende lak hoef je zelfs niet veel geduld te hebben.

ToThePoint

#14
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Hangt er van af wat je met die draad van plan bent: ga je een paar draadjes aan een LED solderen om in een rijtuig te plaatsen?
Dan kan je ook omgekeerd werken. Ik heb al eens gewone blanke draad gebruikt (uit "gevlochten" soepele draad, die is soms nog dunner).
Na het solderen kan je de draad dan schilderen of lakken. Met sneldrogende lak hoef je zelfs niet veel geduld te hebben.



Nog dunner dan 0.1 zou ik niet gaan voor leds.
0.1 mm? kan max 10mA aan. Als je dunner gaat gebruiken bestaat de kans op doorbranden van de draad.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI