Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mehano 77

Gestart door Peter, 30 november 2004, 11:51:19 AM

Peter

Hallo allemaal.
Met ingehouden glimlach volg ik sinds enkele dagen de discussie over al dan niet perfekte modellen, terwijl we eigenlijk in veel gevallen de producenten dankbaar moeten zijn dat ze uberhaupt een Belgisch model op de markt willen brengen. Niet alle kopers zijn namelijk modelbouwers (de meerderheid)en voor deze mensen is een trein niets anders dan een zwart, groene of grijze lok.
Daarom vind ik het belangrijk een lans te breken voor hen die de moed hebben zo'n Belgisch model te brengen. Een zo iemand is de man van Rocky-rail.
Mijn lievelings lokomotief is de 77 en Mehano heeft hier een prachtig model van gemaakt.  O ja er zitten een paar kleine foutjes aan (Verlichting, koppeling zonder veer e.d) maar dat heeft me er niet van weerhouden reeds drie modellen hiervan in mijn bezit te hebben, waarvan 1 met geluid. En als er ooit een model van de 7724 komt met naam Edelweis, dan koop ik die ook nog.
Dus in plaats van alles of veel te bekritiseren, laten we degene die wel moeite doen steunen in hun pogingen om ons Belgische modellen te geven. Ze zullen niet perfekt zijn, maar.....wij zijn dat ook niet.
Vriendelijke groeten
Peter :):):)
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

allez straks moetn we ze nog een standbeeld geven.  A propos van de 77.  Iets wat niet kan gecontroleerd worden is hoe lang zo een model meegaat bij normaal gebruik.  En dat is voor de 77 misschien wel (en voor Mehano in het algemeen)een minpunt.  Bij ons in de club op een 10 tal modellen en hebben er reeds 2 ernstige herstellingen moeten ondergaan.[:(]
Maar het moet gezegd de 77 is een uitermate geslaagd model [:)]

Roland

svvander

Hallo,

De 77 is inderdaad een topper. Niet te verwonderen dat deze door Febelrail tot beste model van 2004 (of was het 2003?) gekroond geweest is. Spijtig genoeg heb ik er zelf nog geen in mijn bezit. Aangezien de toch wel redelijke prijs, waarschijnlijk de eerst volgende aankoop... of misschien legt de kerstman hem dit jaar onder de boom!?? [:)]

Greetz,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Dat van die levensduur daar kan ik goed inkomen, ik vertelde dat ook aan Gerrit Callewaert op dit forum, toen hij zo enthoesiast deed over de Mehano's bij Aldi. Zelf heb ik zo'n paar onderstelletjes in okkasie (in een lot) gevonden maar die zijn "op". De Roco's, Atlassen, Kadees,Athearns en zo hebben nog een hoop goede onderdelen,als ze zelfs niet 100% OK zijn.
Maar goed, een "model" als de 77 zal toch wel iets kloeker gebouwd zijn dan een speelgoedtrein denk ik. Ook de andere Vossloh's en zo van Mehano rijden in elk geval een stuk beter dan de "toy trains"...

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Als we het over de levensduur of de robustheid willen hebben, dan moeten we allen M?rklin kopen. Maar dan moeten we niet klagen dat we die modellen meer geluid horen produceren. Op mijn vorige baan (duits) reden mijn loks mischien 20 ? 30 meter per week. Op klub-banen zal die afstand waarschijnlijk veel groter zijn omdat de loks (zeker op opendeur dagen) veel meer gebruikt zullen worden.
Volgens mijn bescheiden mening zijn de Mehano 77 robust genoeg om vele jaren mee te gaan op mijn baan. (wel regelmatig onderhouden !!)
Je moet natuurlijk ook wat geluk hebben met een model. Een Lima reeks 150 die mijn zoonkreeg toen hij 8 was, en die zeer intensief (spelen) gebruikt werd, rijdt nog altijd. (mijn zoon is nu 32 en gehuwd) maar de lok is nog steeds in mijn bezit.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Zoiets ongeveer dacht ik ook, Peter.
Loks op een enorme clubbaan gaan idd meer "afzien", niet alleen door de afmetingen van de baan maar ook door de langere treinen die ze trekken.
En dan blijft ook nog eens de keuze tussen "robuust en rauw" of de rest...
Natuurlijk, kunststof tandwielen maken minder geluid. Ze kunnen echter w?l barsten (Bij Roco vaak op de wielassen bij oudere modellen en bij Mehano de wormen), en dat heb je met metalen tandwielen niet zo gauw. Steeds een kwestie van compromissen dus.

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

PB messingbouw verkoopt onder nummer 901068 leuningen voor de '77 in messing etswerk,zodat die plastieken eraf kan. Maar weet er iemand een merk en nummer van de verf die hiervoor gebruikt moet worden, want dat zou wel hetzelfde moeten zijn h??

Bart.

dikken

Hallo

Ik steun Peter volledig in zijn openingsrede. All?z, zeg nu zelf, als er een locje passeert, let je toch niet op de details ( ik althans niet). Als het echter over models gaat die als verzameling dienen en tentoongesteld worden, zitten we niet meer in de categorie van de modelspoor hobby-isten maar bij de verzamelaars. Is het dan nog nodig dat die locs gemotoriseerd zijn? Die rijden toch meestal niet en wie oog wil hebben voor detail betaalt er de prijs voor. Hiep Hiep Hoera voor al die fabrikanten die op zijn minst een poging doen om representatieve belgische modellen op de markt te brengen.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

janjozef

Inderdaad ze moeten er goed uitzien wat met de 77 duidelijk is maar ze moeten goed rijden wat ook van tel is voor de 77 van mehano prachtig stukje dus
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

diesels

Kan iemand trouwens vertellen of er nog meer modellen gaan komen van de 77? Ergens las ik dat men zou stoppen met nog ??n laatste model van de 7870 vanwege de komst van de 51-ers. Nu wordt er nogal veel geroddelt, dus kan iemand zeggen of dat klopt? Het is een kwestie van weten of ik nog moet wachten op een bepaald nummer of moet kiezen uit de bestaande.

Nog een leuk verhaaltje: ik kocht vrijdag mijn eerste 77-er: de 7754. Prompt binnen een uur kwam ik dezelfde 7754 in 1:1 tegen in Vis?. Natuurlijk een plaatje gemaakt van de grote en kleine 77-er bijeen [:D]

Peter

Ik hoop nog altijd op de 7724 "Edelweiss" omdat ik die hier regelmatig voorbij zie denderen. En ook een beetje omdat de naam mij en mij vrouwtje, herinneren aan onze gezamelijke hobby, nl. wandelen in de Beierse en Oostenrijkse bergen.
Nogwel een vraagje over de 7764: Werd destijds verkocht met stelplaats Antwerpen, doch alle foto's die ik tot nu toe gezien heb, tonen deze lok steeds weer in diverse stations in Walonie. Niet dat ik iets tegen onze Waalse vrienden heb. Maar is deze lok soms veranderd van stelplaats?
Peter [:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

diesels

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik hoop nog altijd op de 7724 "Edelweiss" omdat ik die hier regelmatig voorbij zie denderen. En ook een beetje omdat de naam mij en mij vrouwtje, herinneren aan onze gezamelijke hobby, nl. wandelen in de Beierse en Oostenrijkse bergen.
Nogwel een vraagje over de 7764: Werd destijds verkocht met stelplaats Antwerpen, doch alle foto's die ik tot nu toe gezien heb, tonen deze lok steeds weer in diverse stations in Walonie. Niet dat ik iets tegen onze Waalse vrienden heb. Maar is deze lok soms veranderd van stelplaats?
Peter [:)]



De 7764 is inderdaad vrij vlot verhuisd naar Kinkempois.
Ik heb ook nog wel mijn voorkeursnummers trouwens [:D]

svvander

Hallo,

Gaat dit echt een beperkte oplage worden? Ik dacht van niet hoor...

Groeten,

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

diesels

De 7800 behoort tot de laatste serie locs die allemaal in lagere oplage zijn gemaakt dan de vorige nummers. Echter, de 7800 wordt alleen bij Van Biervliet verkocht en zal hierdoor juist nog wel even verkrijgbaar zijn. Waag eens ene belletje of mailtje ana hun. Waarschijnlijk heeft de 7800 dezelfde prijs als de andere nummers (immers, het model is het zelfde, en bedrukking is bedrukking)

Gerry

Ja, de 7800 heeft zowat dezelfde prijzen als iedere andere 77/78. Ik heb voor mijn 7800 DC LokSound 247? betaald.

http://modelspoor.fotopic.net  : Stuur me ook foto's van jouw HO modellen...