Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Even voorstellen,

Gestart door Dirk Wuytack, 06 februari 2012, 21:08:58 PM

Dirk Wuytack

#15
Bedankt voor jullie reactie ook Noorder buren [:)] ik sta voor alles open zodanig dat jullie gezamelijke opmerkingen mij eens goed vooruit helpen . Mijn vorige baan had een 2 baans hoofdspoor en daar was een groot gedeelte enkelsporig met een berglandschap , 2 dorpen maar geen industrie .  
Ergens zou ik toch terug een beetje berglandschap willen maken om zo doende daaronder eventueel toch een schaduwstation te voorzien .  

Groetjes,

Dirk

Geert

#16
Welkom Dirk,

je vraagt je mening op dit forum, en daar is niets mee. Maar uiteindelijk ben jij het die beslist welk spoorplan je maakt.

Je eerste spoorplan lijkt druk, maar als je deze bekijkt in 3D en heel wat sporen hier en daar wat meer verstopt in tunnels, dan cre?er je heel wat extra ruimte voor scenery.

ik ben benieuw naar de eerste foto's van je nieuwe baan.[:p]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirk Wuytack

#17
Hallo allen,

@ Geert bedankt voor uw mening is ook opgenomen [:)]

Door links en rechts wat verschillende spoorbanen te hebben gezien toch wat bijsturen van mijn iedee?n betreft . Ik heb hieronder een nieuw stationschema gezet , doch ik heb een bepaald gevoel dat dit anders en beter kan . Weerom graag jullie opmerkingen ,tenslotte ga dit mijn vertrekpunt van mijn baan worden . Naar de spoorelementen niet zien , worden flex ontkoppelrails zijn hier ook nog niet in verwerkt .



Groetjes

Dirk

Dirk Wuytack

#18
Nog een ideetje tussendoor




Groetjes

Dirk

Gerolf

#19
Hier zitten goeie dingen in, maar ook wat knelpunten:
- je gele lus linksboven zal nogal druk worden. Kan je niet dubbelsporig blijven?
- rechtsonder is de helling doorheen die lus waarschijnlijk te steil
- uithaalsporen aan rangeergedeeltes laten je hoofdbaan vrij tijdens die "kleine bewegingen"
- Ik zou toch een schaduwstation aanbevelen. Bovenaan heb je genoeg plaats om enkele inhaalsporen (in elke richting) aan te leggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#20
Ik zou er nog aan willen toevoegen: door gebruik te maken van flexibele rails kan alles wat "vloeiender" gemaakt worden.
Bovendien zou ik proberen te vermijden dat de sporen parallel tegen de muren lopen. Een beetje "schuin" kan zeker geen kwaad!.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirk Wuytack

#21

@ Gerolf en doomslu ,

Bedankt voor jullie opmerkingen zal bij de verdere planning zeker rekening mee houden .
Gerolf wat betreft het schaduwstation als ik dit wil doen ben ik verplicht boven mijn bestaand niveau van mijn spoortafel omhoog te werken daar ik niet meer onder de tafel geraakt . Mijn constructie hoogte van de tafel is 10 cm en daar kan ik moelijk onderdoor geraken , maar zal de situatie nog wel eens bekijken.
Wat bedoel je Gerolf met "kleine bewegingen" zijn die volgens u misschiens nog te klein ?
Wat de sporen betreft die zullen later vervangen worden door flexrails ik gebruik nu de kleinere in mijn ontwerp zodat ik een beter idee heb van sommige radiussen .

Groetjes

Dirk

Gerolf

#22
Lees ik dat goed: tafelhoogte 10cm??
Baan onder schuin dak en zoveel mogelijk oppervlakte willen benutten?
citaat:
Geplaatst door Dirk Wuytack
Wat bedoel je Gerolf met "kleine bewegingen" zijn die volgens u misschien nog te klein ?
"kleine bewegingen" zijn rangeerbewegingen. Zo worden die genoemd in vakjargon.
Grote bewegingen zijn de treinen die op de doorlopende baan rijden, maar die term wordt minder of niet gebruikt.
Bij goed spoorbeheer hoort dat de kleine bewegingen de grote niet hinderen. De hoofdbaan moet m.a.w. zoveel mogelijk vrij gehouden worden voor het doorgaande verkeer.
Daarom wordt er een uithaalspoor voorzien - meestal doodlopend en parallel aan de hoofdbaan - waarop een rangeerlocje kan "werken".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk Wuytack

#23
@ Gerolf

Neenee mijn tafelhoogte is 92 cm ,maar ik bedoelde mijn kaderhoogtes, wat die inhaalsporen betreft aan de bovenkant, als ik dat zou doen verlies ik daar wederom plaats voor gebouwen achter dit station . Dubbelspoor achteraan is gelukt . Ik overweeg gans het stationgedeelte en industriezone 10 cm omhoog te brengen en zodoende plaats te krie?ren voor een schaduwstation .

Groetjes

Dirk

doomslu

#24
Wel oppassen dat je je schaduwstation kan bereiken!

Kan je geen plaats maken rechtsonder, in de driehoek?
Het is maar een idee. Ik weet niet hoe je daar het landschap ziet...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirk Wuytack

#25
Dit is wat ik er voorlopig van gemaakt heb , schaduwstation is dus het gele gedeelte waar ik via opengewerkte onderkant zou kunnen aangeraken . Bovenaan heb ik geprobeerd een inhaalspoor te voorzien, maar het voelt niet goed aan .
graag jullie opmerkingen





Groetjes

Dirk

Gerolf

#26
Dat lichtpaarse spoor is inderdaad wat vreemd.
Waarom leg je die lijn niet wat diagonaal naar rechtsonder, met een inhaalspoor in elke richting?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk Wuytack

#27
@ Gerolf

De verandering is gebeurt, maar door dat de sporen dicht bij het hoofdgebouw van het station gekomen zijn denk ik eraan om mijn oud overdekt station dat ik opzij heb gezet dan maar terug te gebruiken .
Het handeld hier over het grote station van Trix vroeger Dammtor genaamd.




Groeten

Dirk

just4fun

#28
Kan je ook niet je schadustations anders aansluiten op je dubbelspoor?
Ik bedoel het volgende: het rechter lichtblauwe spoor verdwijnt in je schadustation en vindt aansluiting op het linker lichtblauwe spoor, naar analogie zo ook voor het paarse (rechts verdwijnt, dan schadustation, sluit aan op linker-paarse spoor). Zo cre?er je 2 parallel lopende ovalen.
Als je het linker lichtblauwe spoor, via je schadustation verbindt met het rechter paarse spoor en het linkse lichtblauwe via het schadustation verbindt met het linkse paarse, rijdt je trein over wat ze noemen een gevouwen hondenbot. Je trein rijdt zo ergens naar toe en komt er ook van terug.
't Is maar een idee.
Paul

swarol

#29
welkom dirk [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa