Even voorstellen,

Gestart door Dirk Wuytack, 06 februari 2012, 21:08:58 PM

Dirk Wuytack

Hallo , ik ben dus Dirk uit O-Vl. en heb dus eindelijk de stap gezet voor via dit forum mijn toekomstig modelspoor aan jullie voor te leggen. Ik zal zeker geregeld jullie input nodig hebben en eventuele opmerkingen zowel positief als het andere met open armen ontvangen.

Na een onderbreking van zo'n 6 jaar opnieuw gestart. Eerst analoog gereden dan geleidelijk naar digitaal overgestapt met vallen en opstaan .

Mijn laatste baan had een spoorlengte van rond de 100 lm gelegd met K rails van Fleischmann op kurkbedding en ingewerkt met ballast . Door bepaalde gemaakte fouten ivm wissels en kleine bochten op sommige plaatsen een probleembaan geworden die dan uiteindelijk moest worden gesloopt.
Heb dan via een kennis redelijk wat proffi rails van Fleischmann verkregen dat ik met dit soort spoor zoek verder te doen. Ik heb ondertussen al een voorlopig plan gemaakt dat ik eerdaags hier op dit forum zoek te plaatsen, want ik heb de indruk dat ik me precies weer een iets te groot project zoek op te zetten .

Tot weldra

Dirk

PeterC

#1
Dirk, uit het noorden van OVL [;)]
Welkom op het forum!
Groetjes, Peter


Steam.N

#2
Welkom, Dirk.
Je maakt me nieuwsgierig [;)]  Laat maar komen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

#3
Welkom Dirk, Laat het mnaar zien.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Dirk Wuytack

#4


Hier een ideetje , de lengtes zijn 5,10m op 4,05m zonder draaischijf gerekend , in het midden een opening waarin de zoldertrap in uitkomt van 1,80m op 2,25m . Links en rechts vrije ruimte van circa 60 cm. Hopelijk via jullie genoeg opmerkingen voor eventuele aanpassingen, heb gezien dat er hier krakken zitten op dit forum.
De proffi-rails zoek ik op kurkbedding te voorzien, volledig digitaal met voorziening besturing via pc.

Laat jullie ideeen maar komen , ik kan tegen een stootje,

Metpetergaathetbeter

#5
welkom Dirk hier op het forum !

Groeten vanuit het centrum van Oost-Vlaanderen Peter[;)]

janjozef

#6
welkom dirk vanuit Antwerpen, is voor jou ook niet ver

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

#7
Welkom Dirk... en als je dan toch tegen een stootje kunt, hier alvast mijn eerste vraag: "Waarom in hemelsnaam zo een drukke baan?"

Groeten vanuit het Zuiden Van Oost-Vlaanderen [:)]

Durango

#8
Dirk, Het is wel heel erg veel. Je hebt amper plaats voor wat leuke en overtuigende scenery. Op sommige plaatsen is het sporenverloop ook een beetje onwaarschijnlijk. Ik zou aan de rechterzijde de lus die je naar beneden laat lopen eruit halen. Aan de linkerzijde De bocht om het oranje gedeelte snap ik niet zo goed. je maakt hiermee een extra lus in de grotere. Ik zou die doortrekken zoals de groene sporen lopen en het linkse station via een zijlijn (groen?) ontsluiten.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

#9
Welkom op ons forum, Dirk [:)]
Je sporenplan lijkt me inderdaad erg ambitieus. Ik vermoed dat je een voorkeur hebt om lange treinen te zien rondrijden.
Ik zie enkele knelpunten in je plan:
- Je bogen (lussen) zijn soms behoorlijk krap. Dat is niet alleen weinig realistisch, maar kan ook problemen geven met bijvoorbeeld lange rijtuigen.
- Is je baan overal vlot bereikbaar? Elk baandeel maximaal 60/70cm van de rand (armlengte), of heb je werkopeningen voorzien?
- Het oranje rangeerdeel lijkt me een hoop wissels en weinig opstelspoor, of zijn dit industrie-aansluitingen? Niet eenvoudig om hier te bewegen met een loc - ofwel een hoog spel-gehalte [8D]
Mijn advies: grondig snoeien in je sporenplan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk Wuytack

#10
H? , allen

Bedankt voor jullie reacties tof, weer een bevesteging dat ik op het juiste forum zit.
Zoals jullie gezegd hebben een beetje [:)] te veel spoor heb ik hier mijn beging plannetje onder gezet . Geel  twee stations het rechtse ligt op niveau + 9cm , bruin gedeelte industrie . Graag jullie input wederom .
Alvast al een vraag , heeft er iemand ondervinding met die afgebogen wissels. Ik heb hier geen enkele ondervinding mee, ik zou ze gebruiken omdat ik er 3paar van heb en die ergens graag wil gebruiken .




Groetjes
Dirk

Gerolf

#11
Dat ziet er al een pak "rustiger" uit [;)]
Nog enkele tips:
- Tracht niet teveel sporen parallel met de baanrand te laten lopen
- Waar het kan je bogen zo ruim mogelijk maken (flexibele rails gebruiken)
- Meegebogen wissels worden gebruikt om plaats te sparen, bijvoorbeeld bij de inrit van stations.
- wat denk je van een schaduwstation?
- aan rangeersporen wordt meestal een uithaalspoor voorzien, zodat de rangeerloc de doorgaande hoofdbaan-bewegingen niet "stoort"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk Wuytack

#12
Bedankt Gerolf voor je input.
Voor het grote station ga ik waarschijnlijk enkele afgebogen wissels gebruiken zodanig dat mijn perronsporen daar toch een mooie lengte kunnen behouden . Een schaduwstaion zou ik wel willen ,maar dat zou dan nog alleen aan de linker kant kunnen komen omdat de rechterzijde al een vaste hoogte heeft van die 9 cm. Ik ga eerdaags nog wel eens aan het puzzelen gaan met een nieuw plannetje .

Ivm. die afgebogen wissels zit ik eigenlijk wel vast bij die radius, dus die blijven dan eigenlijk wel aan de kleine kant die bochten .

Verdere opmerkingen nog steeds welkom, zoek dit keer niets te forceren zolang we leven hebben we tijd [;)]

Durango

#13
Wat Gerolf zegt. Een heel stuk rustiger.
Ik zou persoonlijk de binneste rode ovaal eruit halen. Dat heeft geen functie zo. De aftaking wel laten voor een kleine industrie.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Martin Welberg

#14
Welkom Dirk ..vanuit de lage landen. Aardig baantje wat je in gedachten hebt, in mijn ogen nog teveel spaghetti, maar het is wat jezelf wilt. Ben zelf meer het type minder rail meer scenery..