bloksysteem en detectie

Gestart door didier1990, 06 februari 2012, 19:20:37 PM

didier1990

beste

Ik ben juist met mijn nieuwe baan begonnen en zou deze graag willen voorzien van blokbeveiliging.
Maar zou niet goed weten welk systeem het goed doet zou van prijs ook een beetje goed moeten zijn.
wie heeft hier tips

-welke bloksysteem prijs kwaliteit is goed? (dacht die van fleischmann)
-moet elk spoor in het schaduwstation met 1 blok voorzien worden?
-welk systeem kan zien of er op dat spoor een trein staat voor 8 sporen?

mijn baan gaat digitaal worden met aansturing van een twin-center

alle tips zijn welkom

Klaas Zondervan

Als je digitaal gaat rijden, dan ligt het meest voor de hand om met een besturingsprogramma op de PC te gaan werken. Alle andere manieren zijn duurder en ingewikkelder.

Frank_N

"welk systeem kan zien of er op dat spoor een trein staat voor 8 sporen?"
Zeer waarschijnlijk het DINAMO-Koploper duo[;)]

Groet van Frank

Michiel

Als je digitaal gaat, zou ik ook adviseren om meteen de PC erbij te denken. En voor treinbesturingssoftware zou ik Koploper kiezen.

Ik weet niet wat je met Twincenter nodig hebt om de koppeling te maken met de PC (serieel, USB?), en de terugkoppeling van bezetmeldingen te verwezenlijken (S88?) . Ik ken de Twincenter niet voldoende.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

beste

dus eigenlijk heb je geen bloksystemen nodig voor in blok te kunnen rijden.
enkel mijn twin-center met de usb kabel naar de laptop en met mijn
koploper. die heb ik alleen niet vermeld.

dus dit gaat met heb programma helemaal?

Frank_N

"dus eigenlijk heb je geen bloksystemen nodig voor in blok te kunnen rijden"
Wel dus.
Bij mij ontstaat zo het vermoeden dat je niet helemaal op de hoogte bent van het verschil analoog versus digitaal?
De idee van Klaas lijkt me voor u een goede suggestie.
Met een dikke excuus erbij als ik het verkeert interpreteer.
Groet van Frank

didier1990

beste

@modelspoorfaN: ja je hebt daar volledig gelijk in hoor ik heb hier weinig verstand van.
dus heb ik deze bloksystemen wel nodig maar dan is de vraag welke ik het beste ga gebruiken

Frank_N

Enig advies wat ik u dan nog kan geven:
Ga eens goed zoeken op dit forum, of met Google [;)]

Edit1) Met DINAMO kun je digitaal en analoog samen, tegelijk (doorelkaar, dus) besturen.
Met Koploper (software) kun je DINAMO dan weer aansturen. Om DINAMO te gebruiken (hardware) heb je toch weer bezetmelding nodig, welke aan DINAMO verteld waar je treinen zich bevinden.
Die bezetmelding zit in DINAMO ingebouwd. De computer moet immers "zien" waar je treinen zijn. Met Koploper kun je dan weer instellen dingen als snelheid, afremmen, etc.
Het is me niet bekend of het Fleischmann Twincenter hierop aan te sluiten is. Mischien weten de digi-freaks hier meer over [?]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Als je met PC besturing gaat werken moet je toch ook nog de spoorbaan is secties verdelen. De secties moeten via een bezetmelder teruggemeld worden naar de PC met Koploper. Dat loopt gewoonlijk via de Twincenter. Zo kan Koploper bijhouden waar de treinen zich bevinden.

didier1990

beste

dat ik het goed begrijp kan ik met de viessmann bezetmelders (5233).
deze in koploper elke keer een blok geven.
En kan ik gewoon de (-) overal laten doorlopen en op de (+) onderbreken
waar de blokken beginnen en eindigen en afrem en stop sectie maken.
En deze dan terug te melden via de s88 kabel naar mijn twin-center.

Mijn twin-center is voorzien voor de kabel en koploper is niet onbekent.
Het boek heb ik dan wel even helemaal afgedrukt kwestie van makkelijker werken.

@modelspoorfaN: zou eigenlijk graag helemaal digitaal gaan rijden.
mijn wissels zijn al helemaal digitaal via koploper te besturen.
en had graag blokbeveiliging gehad voor die ongevalletjes te vermijden.
gebeurde nogal te veel eigenlijk met schade dan ook.


Olivier77

Beste,

Je bent al vrij ver gevorderd hoor.
Nu nog terugmelding aansluiten + goed testen. Dan baan in Koploper ingeven (is ook wel wat werk, lees de Maliebaan cursus maar goed op het Koploper forum) en dan kun je automatisch gaan rijden.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

didier1990

beste,

volgens dat ik het begrijp moet het zo aangsloten worden.



dan heb ik nog even de volgende vragen
-kan ik deze blokken stelselmatig bijbouwen of moeten deze op heel de baan ineens worden gezet?
-men spreekt dat je in koploper met 2 sectie's genoeg hebt wat is hier het mooiste in? best de 3 sectie's houden?
-En hoe lang kun je best een blok maken? (schaal N)

mvg
didier

PietB

- Je kunt altijd uitbreiden, dat doe je immmer door de bijgebouwde blokken in je software bekend te maken.
- ik prefereer 3 secties, meld sectie (zet blok op bezet), afremsectie (spreekt voor zichzelf), stopsectie (spreekt ook voor zichzelf en zet tevens het voorgaande blok weer "vrij")
- De lengte van een blok wordt feitelijk bepaald door de lengte van je langste trein, maw als je kop van de trein de stopsectie in rijdt dient de trein volledig het vorige blok te hebben verlaten.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door bossie

- Je kunt altijd uitbreiden, dat doe je immmer door de bijgebouwde blokken in je software bekend te maken.
- ik prefereer 3 secties, meld sectie (zet blok op bezet), afremsectie (spreekt voor zichzelf), stopsectie (spreekt ook voor zichzelf en zet tevens het voorgaande blok weer "vrij")
- De lengte van een blok wordt feitelijk bepaald door de lengte van je langste trein, maw als je kop van de trein de stopsectie in rijdt dient de trein volledig het vorige blok te hebben verlaten.



Good job..
Waarbij opgemeld: Als je treinen hebt met de loco achteraan, zul je ervoor moeten zorgen dat het stuurstand rijtuig voorzien is van een stroomverbruiker[;)]
Groet van Frank

Trainman

#14
 :( :( :( :( :( :( :( :( :(