Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

conducteur

#30
Je hebt wel erg grote vingers[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#31
Je hebt me door, Rian! Ik zeg wel dat dit schaal N is, maar eigenlijk is dit H0!!! Wat heeft me veraden? [:0][:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

#32
Als dit HO is dan heb je grote handen hoor... kolenschoppen noemen ze dat [:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#33
En dan een miskleun. De batterijkast van het Rocomodel is fout en is die van de Duitse BR 215. Dus vlieg ik er weer in, een maak met styreen even eentje dat wel zou moeten kloppen. Maar dat liep een beetje fout. Dus gaten terug met putty dichtgesmeerd, en volgende poging beter... maar dan morgen. Foto van de miskleun! [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#34
Tweede keer goede keer. De batterijkast ziet er nu veel beter uit. Misschien nog wat grof, maar ik ben er wel gelukkig mee.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#35
De uitvoering van de locomotief type 201 dat ik nastreef, is eentje met enkelvoudige frontseinen. Deze zijn normaal wit, maar als sluitsein werd er een rood filter voor geplaatst. Het model krijgt wisselende frontseinen met sluitverlichting dmv duo-LED's; warmwit/rood. De duoleds dat ik heb gevonden en dus besteld (maar nog niet ontvangen) zijn duo-LEDS met gemeenschappelijke anode (+). Dan gaat volgens mij het aansluitschema er zo gaan uitzien:



bijkomend vraagje: kan men met een ESU LokSound decoder de sluitseinen aan/uit zetten afhankelijk of dat er een sleep achter hangt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#36
Als het softwarematig niet lukt, dan heb je mogelijk hier nog iets aan:
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#formules
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#37
Bedankt Rian. Ik kende deze site, en had er inderdaad een alternatief gevonden met een extra uitgang met transystor en bijkomende componenten. Maar de plek dat ik heb is echt wel beperkt.

Ik hoop dat de decoder hiervoor en functie heeft, want dit lijkt me toch wel erg evident en een veel-voorkomende situatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#38
De raampjes van het originele model vind ik nogal diep liggen, en dat schreeuwd dus om beter. Hier is een testje met Humbrol Clearfix. In het linker raampje heb ik Clearfix gebruikt. Het rechter raampje is het originele plexiglazen raamje van Roco. Zelfs met macro is er niet veel verschil te merken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#39
Ik heb toch nog eens geprobeerd hoe de voorruiten eruit zien met Clearfix. Maar helemaal tevreden ben ik niet. Het zal een hybrideoplossing worden, denk ik. Originele ruiten herpositioneren en fixeren met Clearfix.


voorruiten met Clearfix


originele voorruiten van Roco

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Binco

#40
En Kristal Klear van Microscale?
Of is dat een vergelijkabar product als de Clearfix?

Het verschil is inderdaad niet zo groot,

[:)][;)]

Michiel

#41
Het zijn inderdaad vergelijkbare producten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

#42
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14299

michiel, kijk eens in bovenvermeld draadje in verband met je leds!!!
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michiel

#43
Hoi Marc, ik heb het draadje eens doorgenomen, en ik denk dat ik goed zit. Elke brandende led heeft bij mij zijn eigen voorschakelweerstand. Voor de duidelijkheid, het schema dat je ziet zal in zijn geheel, met weerstanden, zowel vooraan als achteraan aangebracht worden. Mij lijkt dit te moeten werken.

Een aandachtspunt blijft nog wel de intensiteit. De witte en de rode leds gebruiken hier dezelfde weerstand. Misschien dat rood in verhouding wat te fel gaat lijken. Dan komt er nog een extra weerstand in de gemeenschappelijke kathode-draad van de rode leds.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#44
Ik dacht dat je met elke decoder de intensiteit kon instellen; of heb ik het verkeerd voor en ga je analoog rijden?
Maar mijn vraag: waar haal je die LED's?!