Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

marc goovaerts

#15
citaat:
Geplaatst door Michiel

Wie reserveonderdelen nodig heeft voor dit model, heeft Roco een pdf-document met onderdelen beschikbaar.


Heel interessant, maar het document dateert wel nog van 1979...
Zouden ze die onderdelen ook nog effectief nog leveren ?
Toen ik het lang geleden al eens in een treintjeswinkel navroeg, wisten ze me bv te vertellen dat de buffers niet meer leverbaar waren.
Wat me ook opvalt is dat het document wel de buffer (s?) vermeldt, maar niet de bufferbalk.

Michiel

#16
Ik vrees inderdaad dat je bij Roco niet meer veel zal kunnen krijgen. Maar dikwijls worden losse reserveonderdelen (soms origineel verpakt) aangeboden op de tweede-handsmarkt. De exacte onderdeelnummers kennen, is het wel zo handig bij het beslissen of het wel de goede zijn. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#17
Gezien ik een uitvoering van 1962 nastreef, worden de frontseinen herleid tot enkelvoudige seinen zonder derde lamp bovenaan. De frontseinen die teveel zijn, werden eerst vrij ruw weggesneden met een scherp mes. De gaten werden gevuld met een putty. De putty moet nu een uur of 6 uitharden voordat ik met vijl en schuurpapier het geheel volledig vlak kan afwerken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#18
Ocharme het beestje [:D]
Maar 't is voor 't goeie doel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#19
[:D][:D][:D]

Ik zou twee cabines willen bouwen, voor zover dat er plaats is, want de overbrengingen van de draaistellen komen tot bijna tegen de voorruiten. Deze cabines zou ik in 1 blok samen met de LED-houders voor de frontseinen willen bouwen. De twee cabineblokken zouden dan in de kap geschoven worden. Als geleiders voor het inschuiven van de cabines, heb ik daarom 4 styreenstaafjes van 1mm gekleefd, ter hoogte van de achterwanden van de respectievelijke cabines.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#20
Met een boortje van 1mm worden de rode lantaarns uitgeboord. Deze waren oorspronkelijk vol, maar nu zullen deze van lichtgeleiders worden voorzien. Ik gebruik hiervoor een handboor. Daarmee heb ik meer controle, en een eventuele uitschuiver is dan niet zo desastreus als met een Dremel op volle snelheid. (ervaring [:I])

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#21
Een dag later is de putty droog en kan ik de weggesneden frontseinen vlakschuren. Ik gebruik hiervoor een snipper schuurpapier (korrel 240) van ongeveer 4mm, gekleefd met houtlijm op een tandenstoker.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#22
De kap gaat in een bokaal met ovenreiniger, om de verf van de kap te krijgen. De mechanische onderdelen gaan in een bokaal met wasbenzine om te ontvetten. De motor laat ik zo, want er komt toch een vervangmotor in. De oude motor gaat in een doosje.

Vergeet niet eerst de plexiglazen vensters uit de kap te prutsen, want die gaan we recuperen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#23
Ondertussen heb ik twee cabines gemaakt uit styreen. Een beetje vreemd van vorm, want de draaistellen komen tot in de cabine, en die hebben de ruimte nodig om te kunnen bewegen. De onderkant van deze cabines zullen dienen om de LEDS met weerstanden op te monteren. De LEDS worden duo-LEDS met rood en warm-wit. Jammer genoeg heb ik die niet in voorraad, en zijn ze besteld. Ik verwacht de levering volgende week.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#24
Bijzonder interessant draadje !

Benieuwd naar het vervolg, want de vrije ruimte in dit lokje is wel h??l beperkt.

conducteur

#25
Nu is het te laat, maar had je niet beter de witte lantaarns laten staan? Naar mijn gevoel staan die op een meer correcte plaats.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#26
Hoi Rian,

ik heb het hier nog eens bekeken, en naar mijn gevoel lijken het toch beter de buitenste lampen. Maar dat is een gevoel, want maten heb ik hier niet.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#27
Goed bezig, Michiel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#28
Na 3 uur in een bokaal met ovenreiniger, ziet de kap er zo uit. De meeste verf is verwijderd. De kap is daarna grondig afgewassen met lauw water en afwasmiddel, want overeiniger laat een agressief residu achter dat de hechting van nieuw spuitwerk kan aantasten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#29
De oorzaak van het waggelen van de locomotief tijdens het rijden, is de manier waarop het chassis op de draaistellen steunt. Het chassis heeft aan elke kant een knobbel dat in een gat van het draaistel steunt. Dit gat ligt op een verhoog dat meestal een wat ronde bovenkant heeft. Door deze verhoogde rand voorzichtig vlak te vijlen met een klein vijltje, zou het waggelen een stuk minder moeten zijn. De foto is niet echt duidelijk, maar toont wel de plaats aan waar je moet gaan zoeken. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)