Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Na Roco komt M

Gestart door Steven86, 17 november 2005, 19:04:13 PM

n/a

Nee hoor gewoon realistisch. Kijk maar eens hoeveel winkels er verdwijnen de afgelopen jaren met name ook in Duitsland. Duitsland is en blijft toch het belangrijkste modeltrein land ter wereld een paar geleden was de markt daar bijna net zo groot qua omzet als in heel Amerika. Mochten een aantal grote modeltrein bedrijven het de komende jaren niet redden. Of Roco het gaat redden is ook maar een vraag. Dan zullen nog meer handelaren er mee gaan stoppen.

Waar moeten de mensen het dan kopen internet, beursen of de paar gespeciliseerde winkels die dan nog overblijven. Dit zal niet voldoende zijn om onze hobby in stand te houden laat staan een nieuwe generatie aan te boren.

Zonder een goed netwerk van handelaren is de hobby gedoemd een langzame dood te sterven en de branche weet dit drommels goed.

Beursen en internet kunnen de handelaren echt niet vervangen hoor en het ten ondergaan van de grote merken geeft mij weer eens gelijk en kom nu niet zeuren dat alles zo duur is. Vroeger was onze hobby nog veel duurder naar verhouding ten opzichte van wat de mensen toen verdienden.

svvander

Denken jullie echt dat het zover gaat komen? Laten we eventjes afwachten... ik heb nog geen ander nieuws binnengekregen, dus voorlopig is dit voor mij een gerucht!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


Havoc

Nu ja, misschien wordt er dan wat meer aan modelbouw gedaan? Kan ook niet slecht zijn voor de hobby.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pahasoft

Johan,

Ieder zijn eigen hobby; het gaat mij toch meer om rijden en treinbesturing dan modelBOUW.

n/a

Daarom roep ik ook iedereen op om de drie grote merken Marklin (Trix), Roco, Fleischmann te steunen. Dat de kleintjes misschien dan ten onder gaan jammer dan, beter dan de grote want zonder de grote merken is onze modeltreinhobby ten dode opgeschreven. De kleintjes kunnen nog altijd worden opgeslokt door de grotere mits deze daarvoor het geld hebben.[:D]

Peter

Wat we ook doen: We kunnen de klok niet terugdraaien. Het is nu eenmaal een feit dat een groot deel van onze jeugd (en volwassenen) niet langer (of niet meer) in modeltreinen geinteresseerd is.
Een groot gedeelte van het zakgeld (of de rest van het huishoudgeld) gaat in belangrijker mate naar GSM's,DVD's, videogames, computers enz.
Vroeger, in mijn jeugd althans, hadden de meesten EEN hobby.
Nu hebben we er meestal meerdere. Kijk maar in eigen boezem. We hebben allen een computer en internet (anders zaten we niet op dit forum)
Wat ik bedoel is: terwijl de loon- en materiaalkosten erg gestegen zijn, is het aantal modellen dat de merken kunnen verkopen gedaald. Dit alles heeft zijn weerslag op de prijs en hoe duurder het is, hoe minder we er van (kunnen) kopen. En zo is de visieuze cirkel rond nietwaar. En of we het leuk vinden of niet: er zal hoe langer hoe meer in lage loon landen geproduceerd worden. Outsourcen noemt men dat in de bedrijfswereld. De een laat volledige modellen ginds maken.De ander laat de meeste delen daar produceren, assembleerd ze hier en mag dan volgens EEG regels er vrolijk made in the EEC of Germany,Belgium of wat dan ook op zetten, en zo weten we als gebruiker in dit geval van niets.
Peter [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

En toch kan ik het moeilijk geloven dat die grote merken zoveel kosten hebben... Als je ziet wat er allemaal rondrijdt en verkocht wordt van deze spullen... om nog maar te zwijgen over de prijs!!
Tja, als dat de toekomst is, dan zal er weinig overblijven vrees ik.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Dat jij geen ondernemer bent, kan ik afleiden uit de opmerking ( svvander )
En toch kan ik het moeilijk geloven dat die grote merken zoveel kosten hebben... Als je ziet wat er allemaal rondrijdt en verkocht wordt van deze spullen... om nog maar te zwijgen over de prijs!!
Denk je svvander nu werkelijk dat er zoveel verkocht wordt. En dat er bakken aan wordt verdiend. Vergeet het maar.

n/a

Nog iets :wist je dat ook M?rklin een productie heeft in China en het blijkbaar toch moeilijk heeft.
Alleen Fleischmann zit nog niet ( nog niet ) in China.Maar voor hoe lang. En geloof mij bij Fleischmann zijn er ook moeilijkheden.
Ik ben ervan overtuigd dat de treintjes van de grote merken deels uit China komen, maar voor hoe lang nog.
In 1945 kwam alles uit Japan. Werd te duur en dan kwam Korea en is ondertussen oojk te duur. Die weg gaat China ook op hoor! Men spreekt al van Pakistan als van de toekomst. Gelukkig vinden ze steeds toch nog een land waar je heel goedkoop kan laten fabriceren.
En dit gebeurt niet alleen in de treinenwereld.
Het Westen gaat het Romeinse rijk tegemoet, dat is ook teniet gegaan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door messing

Nog iets :wist je dat ook M?rklin een productie heeft in China


Nee, dat wist ik niet, en ik geloof het ook niet.
Dus je mag even wat bewijsmateriaal aandragen.

TrainTechnology

Dat bewijsmateriaal is niet zo ver te zoeken.
Google vertelde me om eens te kijken op volgende URL's:

http://www.ztrains.com/pages/ancillary/china.html
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/modelleisenbahn-145.php

Het zijn er uiteraard maar twee van de ruim 1000 URL's die de zoekmachine uitspuwt, maar het geeft wel duidelijk aan - mits citaten van M?rklin zelf - dat een gedeelte van de M?rklin-productie in China zit, vooral voor de Amerikaanse markt. Verder produceren ze hun startsets in Hongarije, en uiteraard nog steeds een serieuze brok in G?ppingen zelf.

Dat klinkt mij allemaal niet zo vreemd, als je weet dat ons eigen Belgische LS-models ook in China produceert bij Modern Gala, en ze daar doodeenvoudig openlijk voor uitkomen.

De productiekosten zijn in Europa al jaren te hoog, dus bedrijven zoeken naar oplossingen. Dat is geen bewering van de ene of een roddel van de andere, dat is gewoon de realiteit... In West-Europa ontwikkelen - waar het verstand en de ondernemers zitten, in Oost-Europa of het Verre Oosten produceren, en zoveel mogelijk wereldwijd proberen te verkopen.

En als ook de ontwikkeling te duur wordt, dan wordt daarvan al snel een gedeelte uitbesteed aan India. Kijk maar es naar het software-hart van de wereld, dat klopt in Bangalore, een Centraal-Indische stad van 3 miljoen inwoners in het midden van de jungle waar elk Westers bedrijf een wolkenkrabber heeft. En ik weet waarover ik spreek: als werknemer van zo'n groot Westers bedrijf ben ik er geweest...

Dat modelspoorfabrikanten de zelfde kant op gaan lijkt me dus maar logisch, de grote afzetmarkten krimpen dus moet er bespaard worden. Dat Fleischmann dit op dit ogenblik als enige nog volhoudt, merk je wel aan de prijzen en de productiekeuzes. Het wordt hen al jaren verweten dat ze omschilderingen van Duitse locs maken voor de Belgische markt, en dat dit geen echte Belgische modellen zijn. Logisch lijkt mij...

Uiteraard wel jammer voor de Belgische perfectionist (en geloof me, zo zijn er veel, ik geef toe dat ik er ??n van ben [^]).

Groeten,
Mattias

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door messing

Het Westen gaat het Romeinse rijk tegemoet, dat is ook teniet gegaan.



Tiens,met wat voor soort treintjes reden de Romeinen dan?[:D][;)]

Gerrit

Klaas Zondervan

Mattias,
in een van de links die je geeft staat dat M?rklin zelf heeft ontkend dat er in China wordt geproduceerd. Dat is wat ik eerder had gezien in een persbericht van M?rklin en vandaar mijn ongeloof.
Nu blijkt dus dat het toch zo is. Op zich heb ik daar geen moeite mee, het kan alleen maar goed zijn voor de Chinezen. Maar wat ik niet kan waarderen is dat M?rklin op dit punt kennelijk verstoppertje speelt.

n/a

Hello Rochevalien,
Op het moment rijden veel Romeinen ( Italianen nu ) met tweedehands maar gereviseerd Belgisch materiaal.
BUDD, AM 54, .....
Groetjes,
messing