Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

stelplaats tractiematerieel H0

Gestart door itchy, 30 januari 2012, 19:38:04 PM

itchy

Geen honderden, maar toch zeker ettelijke tientallen van zulke plannetjes heb ik al getekend en nu wordt het hoog tijd om er eindelijk eentje te realiseren. Maar natuurlijk niet zonder eerst het loodzware examen op het MSM forum af te leggen. :o )
De meeste rails heb ik al (Fleischmann Profi voor de zichtbare rails, PIKO voor de stelplaatsen, zie verder), en op basis van een uitgelegde lay-out heb ik al een heleboel aanpassingen doorgevoerd (het ziet er toch altijd anders uit in het echt dan in je ontwerp programma...). Van dit plan ben ik min of meer tevreden:



In perspectief:
IMGhttp://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/depot_V3_persp_1.jpg/IMG

<i>Wat is de bedoeling?
</i>Een stelplaats voor allerhande tractiematerieel, in cul-de-sac (doodlopend) zoals men dat in mooi Nederlands zegt, met als alibi's: slechts 1 wisselstraat nodig (=plaats besparen), veel rangeerwerk (=plezant), dit om onderdak te bieden aan de (nog groeiende) collectie Belgisch tractiematerieel anno 2000-2010. De blauwe sporen zijn ge?lektrificeerd, de zwarte niet. Er is plaats voor motorstellen en motorwagens (stelsporen 21-26), elektrische loks (stelsporen 11-15) en dieselloks (stelsporen 3-8). Verder nog twee stelsporen buiten (1-2) voor loks in park.
Het geheel past (zonder het deel links onder) op vier modules van 900 x 1400mm, dus in totaal 900 x 5600mm.

Hieronder een plannetje met in detail de wisselstraat:

IMGhttp://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/depot_V3_wisselstraat.jpg/IMG

<i>Hoe werkt het?</i>
1. In de wachtbundel voor de stelplaats, die wegens plaatsbesparing in een bocht ligt, zijn 6 wachtsporen A B C D E F. Sporen E F zijn te voorzien van een dieseltankinstallatie.
2. De motorstellen en motorwagens in de lange stelplaats (er moet een volledige TGV in kunnen) rijden vanop wachtsporen A B C op eigen kracht binnen naar 21 22 23 24 25 26, dus deze stelplaats ook te voorzien van bovenleiding (cfr TW Vorst). Ze rijden via dezelfde weg weer naar buiten. Indien er een stel in de weg staat voor een ander (op de lengte van 1 TGV kan je vier klassiekjes kwijt), is er steeds uitwijkmogelijkheid in de sporen A B C.
3. De elloks rijden op eigen kracht vanop de wachtsporen C D binnen naar 11 12 13 14 15. Na herstelling komen ze er aan de andere kant weer uit en gaan ze met behulp van een rangeerlok via de overlader (Heljan, met uitbreidingsset) en wachtbundel G H terug naar C D.
4. De dieselloks rijden op eigen kracht vanop de wachtsporen C D E F binnen naar 3 4 5 6 7 via de overlader of 8 rechtstreeks (motorwagen, dubbeltractie die niet op de overlader kan,...). Via dezelfde weg weer naar buiten, en onderweg kunnen ze tanken aan E F.
5. Loks kunnen in park worden gezet via de overlader op sporen 1 2.

<i>Hoe moet het er gaan uitzien?
</i>De dieselstelplaats is een baksteenconstructie met stalen vakwerk en zaagtanddak, de steile dakvlakken zijn in glas (doorzichtig). De stelplaats voor elloks is 'nieuwer', is in prefabbetonplaten, met zeer plat zadeldak en open te werken gevel (glas, doorzichtig). De grote stelplaats achteraan voor treinstellen is het 'modernst', in geprofileerde staalplaat met bovenaan een lichtstrook langsheen de gevel. Enfin, dit zijn maar wat ideetjes om aan te geven dat het geheel er wat gevarieerd moet uitzien omdat niet alles in dezelfde periode werd gebouwd. De beide stelplaatsen vooraan (diesel en elloks) wil ik ook zo uitvoeren dat een verlaagde werkvloer zichtbaar is, dus met sporen op stalen liggers en kolommen (hier komen de PIKO rails op). Dat wordt nog wat. Verder moet er verlichting in komen, rolbruggen,... het rechthoekje links is de seinpost. De toegangen zou ik ook graag automatiseren (opendraaiende poorten voor de dieselstelplaats, rolpoorten voor de stelplaats voor elloks,...) maar dat is verre toekomstmuziek.

Graag opbouwende en andere kritiek! Alle meningen zijn welkom.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Peter

#1
Zal er alvast indrukwekkend uitzien, zeker als er voldoende loks afgesteld staan.
Met vriendelijke groeten
Peter

itchy

#2
Bedankt Peter. Het is de bedoeling de zaak vol te krijgen tegen mijn pensioen. En vermits de pensioenleeftijd toch altijd maar blijft opschuiven zal dat nog wel even duren...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

#3
Dit is een mega mooi plan, een uitdaging maar origineel en boeiend. Velen zullen met fascinatie (en een tikkeltje jaloesie?) je bouwverslag volgen. Ik zeg GO!

Maar de keuze van de rails (Piko) verbaasd me wel een beetje. Voor dit mooie project lijkt me Peco beter passen. En als je ze meteen in de UK (vb eHattons) besteld, dan is de prijs ook heel redelijk.

Er gaat veel overdekt zijn, zo te zien. Hoe zie je dit: als een probleem of heb je er een oplossing voor? Ga je die rolbrug ook zelf maken?

Maar nogmaals, indrukwekkend plan. Begin maar snel te bouwen, want ik zit al op het puntje van mijn stoel. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

#4
Bedankt Michiel.
Wat de keuze van het railsysteem betreft: de zichtbare delen worden uitgevoerd in Fleischmann Profi rails. Ik heb een tijdje naar PECO zitten kijken, heel mooi allemaal en veel realistischer dan FM Profi, maar het neemt zoveel plaats in... dan moest ik teveel toegevingen doen en het is nu al passen en meten. Voor de sporen IN de stelplaatsen had ik aan gewone PIKO flexrails gedacht omdat dit niet duur is en ofwel onzichtbaar (achterste depot) ofwel zichtbaar, maar op 'stalen' kolommen en liggers te monteren (de begane grond in deze depots ligt een meter lager).
Het is inderdaad zo dat een groot deel van de sporen (de meeste rechte delen) overdekt worden. Ik vind dat geen probleem (zoals het nu op het plan staat vind ik het zelf nogal saai, al die rechte sporen). In de depots vooraan zal je kunnen binnenkijken (het perspectief wordt ook vergroot door de begane grond te verlagen). Ik hoop dat die uitleg een beetje duidelijk is (?).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

#5
Hoe bedoel je, peco is te lang? Het is een van de weinige merken die 3 radii verkoopt in hun wisselgamma. Van kort tot zeer slank (wissels van weigthwatchers gekomen[:D]). De flexen van peco zijn zelf nog iets goedkoper te vinden, dan de piko.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

itchy

#6
Ja da's waar, maar ik heb Peco (en ook Tillig...) overwogen voor de 'slankere' wissels. Bedankt voor de tip ivm de Peco flexen! Voor de depotsporen die van buitenaf zichtbaar zijn heb ik enkel de railstaven zelf nodig (niet de dwarsliggers), wordt zo uitgevoerd:

citaat:
Geplaatst door conducteur

Hoe bedoel je, peco is te lang? Het is een van de weinige merken die 3 radii verkoopt in hun wisselgamma. Van kort tot zeer slank (wissels van weigthwatchers gekomen[:D]). De flexen van peco zijn zelf nog iets goedkoper te vinden, dan de piko.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

#7
Aangepast plan... [:)]



Wijzigingen:
* stelsporen E F wat langer en rechter gemaakt, en wat verder uit elkaar zodat ertussen de dieseltankinstallatie kan;
* twee wissels bijgevoegd zodat je van F nu ook naar G kan en omgekeerd.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#8
WOW Itchy , dat gaat knap worden man!!

Heb je al een idee hoe je die rails gaat bevestigen op die stalen kolommen??

Hou ons maar regelmatig op de hoogte van je vorderingen h?.[;)]

En als je nog foto's wil van werkplaatsen , geef maar een seintje.

Peter

#9
citaat:
Heb je al een idee hoe je die rails gaat bevestigen op die stalen kolommen


Ik zou dat doen met 2 componentenlijm zoals bv. Stabilit of Uhu-plus Heb je al de tijd om mooi uit te richten.

Ga je een of meer kolommen ook beweegbaar maken?
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#10
De sporen lopen nuu echt tot tegen de baanrand. Zou het niet mogelijk zijn om nog 10cm voor- en 10cm achteraan te voorzien voor scenery. Op die manier kan je de stelplaats meer inwerken en 'duiden', met achteraan een steunmuur/halve dijk/schuttingen/huizenrij tussen baan en achtergrond. En vooraan voorzie je dan ook een strookje duiding: een dienstweg in kassei of ander accent. Ik denk dat het het totaalbeeld een enorme boost zou geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

#11
Ik dacht de stalen liggers in plastic te maken en deze onderaan op de dwarsliggers te lijmen. Daarna de dwarsliggers inkorten zodat enkel de stukjes tussen rail en stalen profiel overblijven.
In verband met de scenery; het is de bedoeling dat achteraan een dubbelsporige hoofdlijn loopt die links in n grote boog naar voren komt; rechts in een krappere boog die dan verstopt zit achter de depots. Vooraan zou ik beter nog wat ruimte voorzien ja, ik moet ook nog nazien of de overlader zo dicht bij spoor 8 kan liggen, daar moet ik wellicht wat meer ruimte maken.
Ben nog wat aan het herschikken zodat de driewegwissel wegvalt. Straks n update!
Bedankt vr de tips iedereen.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Binco

#12
Dit ziet er echt een SUPER-project uit.
GAAN, Steven!!
Dit blijf ik volgen [:p]

Zou je misschien links de sporen ABCDEF met de bijhorende wissels niet nog wat opschuiven naar links? Dan krijg je nog wat meer ruimte vlak voor de loods waar je eventueel een lok kan zetten. Ik dacht maar aan FNND waar ze meestal ook vlak voor de poort staan.
Het is maar een idee, [;)]

[:)][;)]

itchy

#13
Hallo even een update van het sporenplan (dit draadje staat niet voor niets onder de rubriek sporenplannen [;)])

Ik heb twee opties, in beide opties zijn de driewegwissels weggewerkt en is de linker module 200 mm korter geworden, evenals de sporen 25 en 26 (da's niet zo erg). Ik heb ook de diepte op 1000 mm gebracht om vooraan nog wat scenery te kunnen inplannen.

Het verschil zit hem in de verbinding tussen de wachtsporen A B C en de sporen 25 26. Wat vinden jullie het beste? De functionaliteit is volgens mij dezelfde.

Optie 1


Optie 2


@ Stephen: ja da's waar meestal ligt er nog een heel eind recht spoor voor elk werkspoor binnen, zoals in FNND, ik weet het, ik heb het hier trachten op te lossen door de wachtsporen gemeenschappelijk te maken zodat er ook nog wat gerangeerd kan worden. In de ruime bocht links kan genoeg materieel staan te 'wachten' en voor werksporen 12 13 kan net ??n lok voor de poort staan.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

#14
OK dit wordt het denk ik:


plus en min:
+ sporen 25 26 terug langer
+ meer plaats v??r sporen 11 12 13 14 15 (Binco tevreden)
- module 2 is nu 1600 mm breed (om wissels op module-overgangen te vermijden).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail