Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

eindstation

Gestart door dirkkerckhofs, 30 januari 2012, 19:37:30 PM

dirkkerckhofs

Dank voor jullie reacties. En ik had het er niet bij gezet, maar ik wil armseinen gebruiken. Als ik jullie goed begrepen heb, plaats ik ??n armsein voor de "Ausfahrt" (rode bol) en twee keer een "Gleisspersignal" (blauwe bol)?



Staan die blauwe bollen juist? Ik plaatste ze links van het spoor waar volgens mij de overgang is tussen de rangeersporen en het bovenste spoor waar de reizigerstrein zal toekomen. Het middelste spoor is het omploopstpoor voor de loc van de reizigerstrein, maar er zal natuurlijk ook op dat spoor met andere dingen gerangeerd worden.

Peter

Dirk, ook Gleissperrsignalen moeten in de rijrichting rechts van het spoor staan. Je mag deze in een klein station ook vervangen door Wartezeichen, dit is een gele W met zwarte randen. Al dan niet voorzien van twee diagonaal geplaatste witte lampen en/of aan lamp die de leteer W verlicht. (ook in tijdperk II- III enz.)
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Hoi Peter,

mijn Duits is ook niet mijn sterkste kant. Het moest niet Gleisspersignal zijn maar Rangierhalttafel, dat zijn die halfronde wit-zwarte borden. Vanuit een ander draadje weet ik dat die links moeten staan en op de op de plaats waar er daarachter niet meer mag gerangeerd worden. Ik tekende ze als de blauwe bollen. Staan ze dan juist? Blijkbaar hebben die borden dezelfde betekenis als de gele W die je beschrijft.

citaat:
Geplaatst door Peter

Dirk, ook Gleissperrsignalen moeten in de rijrichting rechts van het spoor staan. Je mag deze in een klein station ook vervangen door Wartezeichen, dit is een gele W met zwarte randen. Al dan niet voorzien van twee diagonaal geplaatste witte lampen en/of aan lamp die de leteer W verlicht. (ook in tijdperk II- III enz.)


evan

Bij mijn weten staan die toch rechts zelfs vaak bij het betreffende sein om te vertrekken van ??n van de stationsporen.  Bij lichtsignalen zitten de diagonale witte lampen dan zelfs mee in het sein.

Ik snap niet op je tekening wat je bedoelt met de functie van je rechtse blauwe bol/sein.

Ik zou aangezien het een klein stationnetje is het signaal aan de uitgang laten staan en enkel de "gele "W" seinen" plaatsen op je rangeersporen.  Eventueel uitgerust met de twee witte diagonalen lichten zoals Peter aangaf.

Je kan ook een enkelvoudig armsein zetten op de uitrit van het bovenste spoor.
Een armsein met dubbele arm op de uitrit van het middenste spoor samen met een rangeersein/ Gleissperrsignal.
Het derde of onderste spoor ook voorzien van een rangeersein daar het enkel dient als rangeerspoor.

Maar het is echt maar een klein stationnetje he[:)]
Een enkel uitrit sein na je wissels lijkt me voldoende om de lijn te beveiligen.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dirkkerckhofs

Op internet vond ik nochtans verschillende foto's waar dat bord links staat bvb.


En wat beschouw jij als rangeersporen? Alles wat onder het bovenste spoor ligt? Want dan zou ik op de sporen die daar op uitgeven links een rangierhalttafel plaatsen. Zoals de blauwe bollen dus.

En aan de uitgang zet ik ??n enkelvoudig armsein.
citaat:
Geplaatst door evan

Bij mijn weten staan die toch rechts zelfs vaak bij het betreffende sein om te vertrekken van ??n van de stationsporen.  Bij lichtsignalen zitten de diagonale witte lampen dan zelfs mee in het sein.

Ik snap niet op je tekening wat je bedoelt met de functie van je rechtse blauwe bol/sein.

Ik zou aangezien het een klein stationnetje is het signaal aan de uitgang laten staan en enkel de "gele "W" seinen" plaatsen op je rangeersporen.  Eventueel uitgerust met de twee witte diagonalen lichten zoals Peter aangaf.

Je kan ook een enkelvoudig armsein zetten op de uitrit van het bovenste spoor.
Een armsein met dubbele arm op de uitrit van het middenste spoor samen met een rangeersein/ Gleissperrsignal.
Het derde of onderste spoor ook voorzien van een rangeersein daar het enkel dient als rangeerspoor.

Maar het is echt maar een klein stationnetje he[:)]
Een enkel uitrit sein na je wissels lijkt me voldoende om de lijn te beveiligen.

Groetjes



evan

Hoi Dirk,

Het bord is niet hetzelfde als een gleisspersignal of eender welk type rangeersein.

Het bord duid aan hoe ver een rangeerbeweging mag plaats vinden op de uitrit van het ganse stationscomplex.

Bij jouw geval is dit links voorbij je"rode bol"

Wat info:
http://www.lokifahrer.ch/Signale/Schutzsignale.htm

Hier staat het rangeersein mee rechts met het "Ausfahrtsignal"
http://www.panoramio.com/photo/59483016

Handige info:
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html

Groetjes[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C.B.

De Rangiertafel Ra 10 staat normaal steeds links van het spoor.
Tot daar mag je komen in rangering. (ingval je toch voorbij dit bord moet , is een bevel nodig ...)
Dit bord vind je meestal voorbij de uitrit van het station op het linkerspoor van de volle baan.

Wartezeichen Ra 11 staat normaal rechts van het spoor en geeft enkel de toestemming om als rangering dit bord voorbij te mogen rijden door het branden van de 2 witte lampjes schuin op de W.
of mondeling als deze lampjes ontbreken.
Deze seinen bevinden dan weer in de stations.

Dan heb je nog de Schutzsignale
Deze bestaan uit gleissperrensignal, sperrsignal en abschlussignal.

Gleissperrensignal is niet hetzelfde als een sperrignal.
Als mechanische vorm (ronde witte schijf met zwarte streep) zien ze net hetzelfde uit ,
maar bij Sh1 toont het gleisspersignal enkel dat de stuitklamp op het spoor is omgelegd en niet dat het rangeerverbod is opgeheven.

Ik weet dat de uitleg misschien verder gaat dan wat nodig is voor de modelbaan , maar wou even de betekenis ervan geven.
Groetjes.
Claudio.

dirkkerckhofs

Bedankt voor jullie uitleg allemaal en zolang het in het Vlaams is kan ik het nog ongeveer volgen. Maar eens in het Duits begint het al snel te dansen voor mijn ogen [8)]

Ik denk dat ik het inderdaad ga houden bij een enkelvoudig armsein bij de uitgang van het station ...

dirkkerckhofs

Raar, maar ik had hier na Ontraxs nog iets gepost en dat staat er niet meer. Dus even herhalen. Op Ontraxs legde ik mijn plan nog eens voor aan prulleman en dat gaf volgend resultaat.



Dan even naar de sporenboer gegaan en de sporen al eens gelegd en de scenery voorlopig geplaatst.







Ter hoogte van de kolenbevoorrading zou ik ook een slakkenkuil maken.

Dirk

Steam.N

Komt precies wel goed, he?
Benieuwd naar de aankleding ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik ben geen expert in de materie, maar een zandvulinstallatie lijkt me "teveel" in zo'n klein depot.
Kolen en water, en misschien ontslakken ook OK, maar ik denk niet dat zand zo vaak moest aangevuld worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Volgens mij werd in zo'n klein depot het zand gewoon met de hand bijgevuld en niet met een zandtoren.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

In zo'n klein depot was er een klein gebouwtje (zoals op de foto, het afgebeelde is geschikt) waarin het zand droog werd bewaard.
daarna werd het zand in een emmer naar boven op de lok gedragen, waar het in de daarvoor voorzien zandkast werd uitgekapt.
Ja, ja, vroeger was handenarbeid in zo'n kleine depots niet te onderschatten.
Het boek "Liebe alte Bimmelbahn" van Karl-Ernst Maedel bevat een ware schat aan foto's van kleine loks en depots. Een echte aanrader, maar nog moeilijk te vinden
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Dan laat ik de zandvulinstallatie achterwege. Prulleman had mij eerlijk gezegd ook hetzelfde gesuggereerd.

Ik laat het draadje hier eindigen. Vorderingen zal ik in "Waar zijn we mee bezig" zetten. Maar eerst is er nu werk in den hof!

Dirk

Peter

Hoi Dirk,

Wie zoekt die vind zeggen ze, en ik wist dat ik meerdere foto's heb van eind de zestiger jaren in Freudenstadt (Schwarwald naruurlijk[:)])

Zo zag toen een klein depot er uit.



Let op het kleine kolenbunkertje van waaruit de kolen (met een schop) in gevlochten manden of kleine metalen bakken werden geschept, waarna een arbeider die boven op het dak van de lok stond, die uitkapte in de kolenbak. ook op de foto: een voor die tijd moderne telefoon (miden voor de lok) en een half vergaan afdak, waar de rangeerlok onderstond s'nachts (niet die 78 !!)
Met vriendelijke groeten
Peter