Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

eindstation

Gestart door dirkkerckhofs, 30 januari 2012, 19:37:30 PM

dirkkerckhofs

Ik heb een vraag voor mijn bestaande vaste baan in L-vorm. Het thema is Zuid-Duitsland in tijdperk III. De sporen zijn C-rails. Het grootste deel beslaat een stationsbuurt van een middelgrote stad. Dit gedeelte is ongeveer klaar. Het kleinere deel in het andere been heeft vooraan beneden een kleine rangeerheuvel die aansluit op het hoofdstation. Achteraan op een niveau hoger is er nog een ruimte vrij.

Hier zou ik graag een eindstation aan een klein stadje verwezelijken. Terwijl er beneden al moderne ontwikkelingen zijn met nieuwbouw en een dieseltankinstallatie, zou dit gedeelte een beetje vergane glorie moeten uitstralen. Ik dacht dus aan een kleine beperkte stoomlocstelplaats.

Op de foto hieronder zie je de zone met een voorlopig gelegd spoor. Het stationsgebouw, de locloods, kolendepot en zandinstallatie zou ik graag gebruiken.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstation.jpg/IMG

Hieronder zie je het sporenplan dat ik initieel ontwikkeld had. Ik zette er ook de afmetingen op van de beschikbare ruimte. De rode lijn is de rand van het hogere niveau.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationplan.jpg/IMG

Maar hier zit nu mijn twijfel. Het valt jullie waarschijnlijk op dat de Marklin draaischijf heel veel plaats in neemt. Heljan heeft een draaischijf die iets kleiner is, maar veel verschil zal het niet maken. Waarom voorzag ik een draaischijf? Wel het is een eindstation en dan kon de loc daar draaien om dan voorwaarts en aan de kop van de trein terug bergafwaarts te rijden. Ik heb al uitgemeten, maar plaats voor een keerdriehoek is er niet.

Maar hoe zat dit in de werkelijkheid in die kleinere eindstationnetjes? Ik heb wel foto's gezien met achterwaarts rijdende locs, maar was dit courant?

Dirk

Peter

In kleine landelijke stations was uiterst zelden een draaischijf te vinden, maar er waren er dus wel. Ik zou in zo'n stationnetje geen draaischijf plaatsen, al was het alleen al voor de plaats die zoiets inneemt, en die de rest van de omgeving zou onderdrukken.
In Duitsland waren er heel veel stomers die treinen trokken en duwden, zowel met de ketel, als met de tender vooraan.
Voorbeelden zijn bv. de Baureihe 38, de 23, de 50 enz.
Veelvuldig werd er ook gebruik gemaakt van tenderloks waarvan er een groot aantal verschillende van bestonden, waaronder ook redelijk grote zoals de Baureihe 85, 86, 78, 62 enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

De loc die ik al heb is een baureihe 75 die blijkbaar ook reed in Schwarzwald.

Qua sporenplan betekent dat dus dat ik minimum een omloopspoor nodig heb. Maar hoe plaatsten ze dan de installaties zoals locloods kolenbunker, inspectieput, waterkraan, enz. ... in zo'n eindstation?

Dirk

Peter

Tja, er zijn nogal wat verschillende baureihe 75 modellen.
Liliput heeft een baureihe 75 (Bad VI c) dus het juiste model.
Brawa heeft een baureihe 75 (W?rt.T5) dus voor W?rtenberg en die kwmen niet echt in het Schwarzwald (wel vlakbij en waarschijnlijk per uitzondering soms wel)
G?tzold heeft een baureihe 75.5 (S?chsische XIV HT) en die reed enkel in Sachsen (voormalige DDR)
Maar als je het Liliput of het Brawa model hebt zou ik me er niets van aantrekken, want Villingen is bv. Baden en Schwenningen is W?renberg (nu als deelstaat Baden-W?rtenberg[:)] en de stad heet nu trouwens Villingen-Schwenningen[:)])

Ik zal je wat scans doorsturen met voorbeelden voor de plaatsing van een bunker, wterkraan enz enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Dankjewel Peter. Het is een Marklinloc. In de beschrijving die er bij zit, staat dat het een W? T5 van de Deutsche Reichsbahn is die later ook voor de DB reed. Blijkbaar trokken die zowel reizigerstreinen als goederen.



Ik zou er ook een railbus laten langskomen.

In het station zou ik volgende functies willen onderbrengen:
  • ??n (max twee) perrons
  • locloods voor ??n stoomloc
  • alle functies voor onderhoud van die stoomloc
  • kort goederenspoor voor het laden van voornamelijk boomstammen uit de bossen in de omgeving
  • een omploopspoor zodat de loc terug aan kop van de trein kan komen bij het afdalen naar de stad [/*]

Ik ben zeker ge?nteresseerd in je scans.

Dirk

Peter

Railbus is heel goed van tijdperk III tot en met heden. Op de Schwarzwaldbahn worden nog regelmatig "Tunnelfahrten" dus toeristische ritten georganiseerd tussen Hausach en St.Georgen, het deel waar alle 37 tunnels op een afstand van 27 km. te vinden zijn.
Meest gebruikt is de VT98, VS98, en VB98 kombinatie.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Heb eindelijk tijd gevonden om met Wintrack eens iets uit te proberen. Wat denken jullie hier van?



Het station en een stadsimpressie zouden rechts achteraan tegen de muur komen. Rechts onder het stationsemplacement met op ??n spoor zowel de waterkraan, slakkenkuil, bekolingsinstallatie, zandinstallatie als locloods.

Het doodlopende spoor links zou voor het laden van hout (onderkant) uit de omliggende bossen zijn met eventueel een kleine goederenkoer (langs de bovenkant).

Klopt dit zo een beetje?

Dirk

Durango

Je moet dan met je goederenwagens het lokdepot spoor op rijden.
Lijkt mij niet geheel logisch. Het linkse sppoor aan de andere kant plaatsen zou overtuigender overkomen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

Zoals Leon al voorstelde: Verplaats de loods en de behandelings-installaties naar het links spoor.
Het rechtse spoor zou ik gebruiken om bv. goederenwagens te laden en lossen.
Met vriendelijke groeten
Peter

dirkkerckhofs

Je kan het misschien niet zo heel goed zien op de foto bovenaan het bericht maar de berg (met een stuk net gekapt bos) ligt helemaal links. Ik heb getwijfeld om de onderste wissel te vervangen door een Engelse wissel zodat er achter de behandelingsinstallaties nog een spoor loopt met daar nog een wissel zodat er nog een spoor naar links loopt. Maar Engelse wissels werden in zo'n kleine emplacementen dacht ik niet gebruikt of wel? Indien ja, zou ik er ook ??n kunnen steken een beetje hoger zodat het linkse doodlopende spoor in het verlengde van het omploopspoor zou komen te liggen.

En zou het in realiteit niet gebeurd zijn dat er op kleinere emplacementen werd gerangeerd op het spoor waar ook de behandelingsinstallaties lagen?

dirkkerckhofs

Ik ben eens opnieuw begonnen en had het plannetje ook meegedaan naar Ontraxs. Na deskundig advies van Prulleman zal het dit worden:



Onderaan komt de locloods met een kleine watertoren en waterkraan, slakkenkuil en steenkoolbevoorrading. Volgens Prulleman was er in dergelijke kleine depots geen zandtoren, dus die zal ik nog een plaats proberen te geven in mijn hoofdstation.

Links komt het goederenspoor met de laadplaats voor hout. Bovenaan komt het station met ??n perron.

Dirk

dirkkerckhofs

En hoe zit dat met de seinen, want daar geraak ik nooit goed aan uit [:I]

Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Dus waar kan ik me beperken tot dit:



En waar moet ik welk armsein plaatsen?

Dirk

Pol

In kleine stations is het goed mogelijk dat seinen vrijwel achterwegen bleven: de stationschef geeft daar de toelating om door te rijden.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Het hierboven getoonde sein dient om aan te duiden tot waar het uitgaande spoor gebruikt mag worden om te rangeren. Dit bord wordt, in tegenstelling tot de meeste Duitse seinen, LINKS van het spoor geplaatst. Wat seinen in je station betreft: wat wil je gebruiken mechanische seinen (zeg maar armseinen) of lichtseinen.
In het eerste geval is een mechanisch sein met 1 arm voldoende, ingeval van lichtseinen zou ik opteren voor een zogenaamd Blocksignal, d.w.z. een signaal met op het hoofdseinbord enkel groen en rood (horizontaal baast elkaar) met daaronder (moet niet echt) een vorsignal met twee groene en twee gele lampen. Deze seinen worden RECHTs van het spoor geplaatst. Meer zou ik zeker niet plaatsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Hoi Dirk,

Nog even wat extra info meegeven bij Peter zijn correcte uitleg.

Een gewoon blok lichtsein of enkelvoudig armsein is enkel te plaatsen bij de uitrit van het station in het geval dus zoals POL aangeeft.  
Als je toch verkiest van meerdere seinen te plaatsen dan moet je meerdere types plaatsen. Zoals "Ausfahrt, einfahrt, rangier of gleissperrsignal"  Dat brengt natuurlijk ook weer extra kosten mee en zou je klein station misschien wat overladen raken.  Indien toch die keuze, helpen we je graag verder[;)]

Groetjes en succes


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.