Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Algemene of specifieke vragen naar invoerders toe

Gestart door svvander, 16 november 2005, 12:24:06 PM

svvander

Aangezien er blijkbaar veel onzekerheid bestaat over het al dan niet uitbrengen van een bepaald model door een leverancier of de grote vraag naar 1 bepaald model, dat nog niet bestaat... lijkt het mij misschien is interessant om merk per merk te overlopen.
Via deze draad kunnen jullie dan vragen, opmerkingen of tips formuleren.

Indien ons lijfblad deze dan zou willen bundelen en misschien is naar de leverancier, importeur of verkoper zou willen overbrengen (in de vorm van een panelgesprek ofzo...) Zou dat niet kunnen? Daarmee doen we pro-actief mee aan de ontwikkeling van onze hobby!

't Is maar een voorstel ;)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

#1
Dit zou wel eens een erg lange lijst kunnen worden...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

#2
Ik zie M?rklin hier nog niet op reageren. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

#3
Dat zou inderdaad een heeeeeeel lange lijst kunnen worden en hoogst waarschijnlijk, zullen er velen niet willen meewerken. Maar als we de voorzet al geven, tonen we misschien ook wel dat we verder mee willen werken aan de toekomst van "onze" Belgische modellen.
Dit is, denk ik toch, de enigste oplossing waar we als geheel kunnen aan samenwerken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

#4
Waarom zo marklin niet reageren?
Bij het uitbrengen van de serie 59 heeft marklin eerst een rondvraag gedaan welke uitvoeringen het meest gewenst waren  en in welke volgerde men graag had dat ze uitgebracht werden.
Het probleem is dat wij zelf,  hobbysten onder elkaar zelf eerst eens rondvraag zouden moeten doen welk type of serie van lok het meest wordt gemist en gewenst is. Daarom vind ik het een goed idee van Svvander om dit eens te proberen via dit en andere forums. Fremo heeft zo ook al eens een oproep gelanceerd.
Dus waarom geen lijst opstellen van lok's die daar eventueel voor in aanmerking komen (heb al veel vraag gehoord voor een rangeerdiesel die dan in verschillende tijdperk uitvoeringen kan uitgebracht worden). En laat ons vertrekken van een basismodel dat voor iedereen
betaalbaar is zoals roco met zijn nieuwe 59 heeft gedaan.

Erik



diesels

#5
Hoi,

De rangeerdiesel is inderdaad een lapsus in onze markt. Een betaalbare 82/73/74 zou zeker goed zijn. Met hetzelfde onderstel is zelfs een 83/84/85 mogelijk! Wat mij betreft met stip op 1. Maarja, wie zou hem moeten maken? LS Models?

Een andere kraker (denk ik) zou de cockerill-locomotor zijn: hier kun je niet alleen reeks 91 van maken, maar ook een onuitputtelijke variatie aan industrie-varianten.

Voor wat betreft de 59 van Matrix had het me een beter idee geleken als men niet n?g een tijdperk III-variant had uitgebracht als kleurvariant van deze versie met enkele frontlichten, maar de 5907. Deze heeft in tijdperk IV (groen-gele schildering) met enkele lichten gereden tot het einde. Voor wat betreft de rest van het M?rklin-gamma heb ik eigenlijk altijd dezelfde mening: geef eens een normale versie tegen redelijke prijs uit, want vrijwel steeds worden de meest bekende versies in kleinserie tegen belachelijke prijzen uitgebracht. Een blauwe 23 bijvoorbeeld of een 25.5, nummervarianten reeks 55 (vooral de blauwe versie).

Ik denk verder dat Roco zijn verzameling bolle neuzen meer zou moeten uitbuiten: de enige tijdperk IV-versie is de gele versie geweest, terwijl de groene (met ??n enkele band en viercijferig nummer dus) veel bekender en algemener is geweest. De keuze bij de 62 lijkt verder ook wat marklinistisch: voor de derde keer de blauwe 6215, terwijl de vraagn meer bij de andere kleurstellingen zit.

Zo kan ik nog wel verder gaan, maar er zijn er vast nog met idee?n...

groeten Sicco

Tom

#6
De E-locs reeks 11/12/21/27 zouden mischien ook op het lijstje kunnen.
Of een rangeerdiesel, intresant zijn hier de verschillende namen die men kan gebruiken.

Verder zou lima doordat ze overgenomen is door Hornby de Belgische modellen opnieuw kunnen uitbrengen maar dan een verbeterde versie.
Tom

Jurgen

#7
M?rklin kan de reeks 80 nog eens opnieuw uitbrengen. Ze hebben dat dit jaar al gedaan met een groen model. Nu misschien met de gele strepen.
Wat de reeks 59 betreft, ik wacht nog steeds op een model in tijdperk IV/V uitvoering. Ik rijd vooral tijdperk IV/V, daarmee. Die was toch als 3de model gekozen, dacht ik. Ik wacht dus vol ongeduld.
Een reeks 22, 23, 25 en 25.5 in tijdperk V zouden voor mij dus ook goed zijn. Maar de reeks 23 hebben we al gehad in't blauw h? (Vanbiervliet en Olaerts). Ik heb het model niet gekocht, wegens te duur. [:(]
Dat is ook het nadeel daaraan h?. De fabrikanten weten wat we echt willen hebben, dus laten ze het model wat meer kosten h?. Een beetje vergelijkbaar met de prijzen op Ebay. Spijtig. [V]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

#8
En ik zou graag hebben dat er een bepaalde fabrikant de reeks 800 opnieuw zou uitbrengen,ik weet dat LIMA dat ooit gedaan heeft,maar ik zou dan graag een digitale versie zien met de mogelijkheid om 2 stellen te koppelen.[;)]

diesels

#9
citaat:
Geplaatst door Jurgen

M?rklin kan de reeks 80 nog eens opnieuw uitbrengen. Ze hebben dat dit jaar al gedaan met een groen model. Nu misschien met de gele strepen.
Wat de reeks 59 betreft, ik wacht nog steeds op een model in tijdperk IV/V uitvoering. Ik rijd vooral tijdperk IV/V, daarmee. Die was toch als 3de model gekozen, dacht ik. Ik wacht dus vol ongeduld.
Een reeks 22, 23, 25 en 25.5 in tijdperk V zouden voor mij dus ook goed zijn. Maar de reeks 23 hebben we al gehad in't blauw h? (Vanbiervliet en Olaerts). Ik heb het model niet gekocht, wegens te duur. [:(]
Dat is ook het nadeel daaraan h?. De fabrikanten weten wat we echt willen hebben, dus laten ze het model wat meer kosten h?. Een beetje vergelijkbaar met de prijzen op Ebay. Spijtig. [V]



Een 23 in het blauw is er inderdaad, maar vele te duur. je zou toch mogen verwachten dat ene zichzelf (of moet het zijn: ons) serieus nemende fabrikant de meest bekende versie ook redelijk betaalbaar op de markt wil brengen (zoals de 2201 bijvoorbeeld). Ik heb al eens tegen de 300 euro betaald voor een DC versie van de bauwe 2205, omdat ik helemaal gek van 22's ben, maar een tweede keer is te gek. Ik heb dus geen gele of blauwe 23.
Een 25.5 is natuurlijk dubbel scoren. Het blijft verwonderlijk hoe M?rklin ogenschijnlijk steeds de meest bizarre keuzes maakt (mag ik u herinneren aan de keuze voor de 2380 en de keuze om bijvoorbeeld de populaire CFL 3600 en de SNCF 12100 versie tijdperk IV voorlopig _niet_ uit te brengen)
59: het had allang tijd moeten zijn voor een tijdperk IV-versie, dunkt me. Was de gele versie niet tweede keus? Maar dat komt vast wel. Wat ik bedoelde is dat ze nu de onbekende zwaluw-versie maken voor een wat minder grote markt (tijdperk III) terwijl ze met dezelfde mal met enkele seinen ook de 5907 hadden kunnen maken. Ik ken er in mijn vriendenkring al zeker vier (uit vier die NMBS verzamelen) die hem w?l zouden willen en die zwaluw-variant niet. Ach, zo had Marklin ook al een hoop meer locs verkocht van dit type als ze de eerste niet 201.001, maar (museumloc) 201.010 genummerd hadden. Of de blauwe 55-er niet het nummer hadden gegeven van die ?ne loc die pas vele jaren na de rest is omgeschilderd en dus niet in tijdperk IV inzetbaar is. Dat soort dingen...

Kedeng Kedeng

#10
Misschien kunnen we een poll houden,
Alle reeksen er op zetten en dan kunnen wij er op stemmen

Een voorbeeld:

286 mensen willen een reeks 59 met die schildering van ?
dan is de vraag welke fabrikanten hebben een reeks 59 uitgebracht?
ah dat zijn marklin en roco, dan sturen we ze een bericht dat de meeste
mensen zo een trein willen, en dan hopen dat het lukt

begrijpt iedereen mij?

svvander

#11
Wel Kedengkedeng, dit is een heel goed voorstel.
't Probleem is dan nog: wat indien er 2 model x willen, 1 model y, 1 model z, 2 model a... ik bedoel maar, wat bij ex-aeqo (of hoe ge het schrijft?)

Of moeten we misschien beter beginnen, met eens te gaan aankloppen bij Reyne (nieuwe invoerder Roco) en daar is vragen, wat die wenst uit te brengen?

Denk er is goed over na.
Als iedereen zijn zegje heeft gedaan, dan kunnen we gaan structureren en uitwerken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

#12
Dag,

Je kunt ook een Poll-formulier ontwerpen, of neem gewoon dat van 1991 van FEBELRAIL.
Categorie 1: Locomotieven.
Cat 1a: Stoomlokos: geef 3 keuzes in dalende volgorde
Cat 1b: Diesellloks: geef 3 keuzes in dalende volgorde
Cat 1c: Electrische loks: geef 3 keuzes in dalende volgorde.
Als je maar ??n lok mag kiezen, welke kies je dan.

Cat 2: Treinstellen
Cat 3: Rijtuigen
Cat 4: Wagons
Cat 5: Trams

Is ogenschijnlijk moeilijk, maar na wat rekenwerk hebben we per categorie telkens een rangschikking van 5 modellen kunnen opstellen.  Deze zijn in de 10 daaropvolgende jaren allemaal uitgekomen.

vb: Cat 1a: Type 10: 5 punten; Type 1: 3 punten, Type 98 1 punt
Cat 1b: Reeks 52: 5 punten; reeks 84: 3 punten, reeks 91: 1 punt
Cat 1c: Reeks 25: 5 punten; reeks 27: 3 punten, reeks 18: 1 punt
E?n lok: type 10: 3 extra punten.

Rangschikking: Type 10: 8ptn, reeks 52 en reeks 25: 5 ptn, enz.

Roland

svvander

#13
Maar gaan we het direct zo uitgebreid doen?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PaulC

#14
Om nu niet alleen aan ons belgenlandje te denken
Ik zou bv. opteren voor een 25.5 met de bijpassende rijtuigen om een benelux-stel samen te stellen. De rijtuigen voor dit stel kunnen op bestaande mallen van Lima gemaakt worden. De mal voor de loc hebben ze ook.Alleen de stuurstand kan een struikelblok zijn.
Het tweedelig Beneluxstel Hondekop kan ook op basis van bestaande Lima mallen gemaakt worden.
Deze stellen kunnen dan ook in Nederland aan de man gebracht worden.
Grotere oplage, misschien meer kans?

Paul