Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Marklin Orient Express 42755

Gestart door Devreese, 27 januari 2012, 23:54:26 PM

Devreese

Iemand een idee hoe ik de koppelingen voor de Orient Express moet aanbrengen? Er zitten 3 soorten koppelingen bij, nl rechte staaf, standaardkoppeling en kleine koppelingen. Is het de bedoeling dat ik de rechte staaf gebruik of moet die samen met de standaard koppeling gebruikt worden?

Klaas Zondervan

Als er 3 soorten koppelingen bij zitten, dan mag je kiezen.
Er zit vast wel een handleiding bij waar in staat wat de eigenschappen van de verschillende koppelingen zijn.
Volgens de gegevens op de M?rklin site is deze rijtuigstam voorzien van stroomvoerende koppelingen. Dat zal een van de 3 soorten zijn.

Devreese

Dat is net het probleem Klaas, in geen van beide dozen (42755 & 42760) zit een handleiding, enkel een blad met stickers en de garantiebon. Vandaar mijn vraag naar het forum.

Als ik kies voor de rechte staafjes denk ik dat het treinstel als 1 enkel stel moet opstellen, maar dat was natuurlijk ook wel weer de bedoeling [:D]

eric

De rechte staaf die je bedoelt is waarschijnlijk iets als onderstaande.
Die dienen namelijk om vaste stammen te maken die nooit of bijna nooit ontkoppeld hoeven te worden.


Devreese

Bedankt Eric, dat is het. Weet jij soms toevallig hoe ik de passagierswagons kan openen om passagiers in te stoppen?

eric

Probeer eens de vouwbalgen eraf te halen, dan komt de kap er meestal af.
Maar weet niet of dat bij alle Marklin en Trix rijtuigen zo is.