Lokpilot V3

Gestart door Binco, 22 januari 2012, 14:58:18 PM

Binco

Ik merk de laatste tijd dat er niet veel handelaars meer zijn die nog de LoPi V3 aanbieden.
Wordt de productie stop gezet daar er nu de V4 is?
Persoonlijke voorkeur gaat toch naar de V3, veel gemakkelijker en in mijn ogen duidelijker.
De V4 heeft misschien wel meer functies, maar voor mij heus niet nodig.
En een LoPi basic vind ik net iets te Basic :D

Zijn er nog handelaars die deze nog hebben?
Of kunnen zij er nog aan geraken op bestelling?

:);)

LokSound

Hallo STEPHEN,

de LokPilot v3.0 is al meer dan een jaar uit productie.
De LokPilot v4.0 is even gemakkelijk in gebruik. Ik begrijp uw opmerking dus niet.
kunnen zij er nog aan geraken op bestelling? Neen.

mvg,
Patrick

Binco

citaat:
Geplaatst door LokSound


De LokPilot v4.0 is even gemakkelijk in gebruik.



Bedankt voor je reactie,

Toch even over de V4.0,
Ik heb er zo eentje, en ik kan je verzekeren, mijn haar stond recht toen ik hem ging gebruiken [:D]
Ondanks dat ik een ECoS heb, heb ik er heel lang aan gezeten de decoder volledig operationeel te krijgen.
Uiteindelijk heb ik alle extra's zoals de remmodus, Railcom, ... afgezet. Dan heb ik nog de functionmapping op mijn ECoS nog aanpassen.
Dat vind ik duidelijker op de V3 (enkel met v'tjes zetten).

Ben dan nog eens in de club gaan horen wat anderen hun ervaring was met de V4.
Blijkt dat ik niet de enige was die het ingewikkeld vind.
Enkel de persoon met een lokprogrammer had er geen problemen mee.

Dus ofwel proberen we nog zo veel mogelijk V3's in onze lok's te steken. (waar momenteel de voorkeur naar gaat)
of elke keer we een V4 kopen zien dat we hem even op een lokprogrammer kunnen zetten. (wat dan ook weer niet simpel is want persoon in kwestie kan niet elke keer komen wegens te drukke agenda ...)

Bekijk dit zeker niet als kritiek op de decoders van ESU!!
Ik ben zeer tevreden met hun producten, het was gewoon ter verduidelijking van mijn eerste bericht.

[:)][;)]

bellejt

op ebay.de gooien ze er mee naar je hoofd.Kosten wel duurder dan de V4 versie.

PietB

citaat:
Geplaatst door Binco
Ik heb er zo eentje, en ik kan je verzekeren, mijn haar stond recht toen ik hem ging gebruiken [:D]

Een veel gehoorde klacht, van de V4
Er is ook een (h??l dure) oplossing voor.
Het probleem zit hem in de firmware van de eerste leveringen, die deugde niet voor iedere motor.
ESU heeft toen de firmware aangepast, en die moet op de decoder geinstalleerd worden.
Dat kan alleen maar met de ESU LokProgrammer met software 4.25.
De procedure is, lees de decoder uit en sla de settings op je pc op, plaats daarna de opgeslagen data weer op de decoder.
De DecoderProgrammer zal dan tevens de firmware vervangen en het leed is geleden, volgens ESU.

Je bent wel een groot aantal Euro's armer met die actie, maar ja ESU heeft nu eenmaal de keuze gemaakt dat het alleen zo kan.
De decoderprogrammer is alleen voor ESU produkten te gebruiken dus denk ik dan, ga lekker over naar een merk zonder dit soort van protectionisme.
Hoort een beetje bij het zelfbeeld van ESU, dat ze de beste zijn.

conducteur

Ik ben niet echt een ESU-gek, want ervaring leert mij dat er bijna nooit problemen zijn met Lenz Silver+(voor dcc) of de Viessmann 5248 (multiprotocol) voor normale nem 652 decoders, daar waar ik met ESU al wel problemen heb tegengekomen. (vooral sounddecoders die vreemde dingen doen).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben niet echt een ESU-gek

Ik ook niet,gebruik vaker Uhlenbrock of Keuhn.
Dat zijn prima dingen.
Maar ja ik heb nou eenmaal een paar treinstellen met de lopi4 en die lipene niet naar mijn zin, dus toch maar de programmer aangeschaft.

Huugooke

Ik ben al een heel oude man, met veel levenswijsheid, en ervaring (wie lacht daar?).
Als een producent zijn product aanpast is dat onze eigen schuld! Er wordt voor alles marktonderzoek gedaan waarbij de consument om suggesties wordt gevraagd over hoe het product kan verbeterd worden. Ook om de concurrentie bij te benen of voor te blijven moet het product steeds verbeterd worden. Dat hierbij soms dingen worden toegevoegd die ons van geen nut zijn is onvermijdelijk (hoeveel mesjes heeft jou scheerapparaat?), die aanpassingen zijn voor anderen misschien juist het ei van Columbus.
Upgrade van de firmware is nu juist (in mijn ogen) het neusje van de zalm! Wie heeft er daar allemaal een digitale camera? Heb je de firmware als eens opgezocht? Ik ben voor mijn model al aan versie vier! En er zaten wel degelijk wat foutjes in de eerste versie. Het toestel kan nu ook veel meer dan in het begin: fijn toch?
Die producent vraagt me ook niet of ik een PC en de nodige know-how heb om die upgrade te doen. Toegegeven dat je met een decoderprogrammer geen brief kan typen, hier loopt de vergelijking wat scheef.
Wees gerust, alle producenten gaan dezelfde weg op. Het slechtste wat je kan doen is voortdurend overschakelen van die naar die. Tenzij je van je huidig systeem wel heel ontevreden bent.
Je hebt gekozen voor een digitale besturing: daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Bedenk eens hoe het ooit begonnen is met het ding waarop je dit leest.

PietB

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ik ben al een heel oude man, met veel levenswijsheid, en ervaring (wie lacht daar?).
Als een producent zijn product aanpast is dat onze eigen schuld!
Dan zijn we ongeveer van de zelfde generatie, maar dit terzijde.
Deze producent heeft na de aankondiging van de V4.0 met de schreeuwende tekst: "Dat dit d? decoder was waar iedereen op zat te wachten", moeten erkennen dat er veel fouten in zaten.
Ja het werkte met de gangbare motoren, maar weer andere motoren deden het bar slecht.
Dat kan allemaal, dat begrijp ik best, maar om dan je klanten te verplichten een dure decoder programmer te kopen om het 'probleem' te verhelpen, is in mijn ogen onbehoorlijk.
Als Esu nou een maatschappelijk betrokken fabrikant zou zijn, die met recht de (zelf verzonnen, titel: "de beste electronica fabrikant" zou mogen dragen, dan hadden ze een simpel programma'tje gemaakt dat op een pc of Mac zou kunnen draaien en dat de firmware kon vervangen.
En niet de sloeber die een top decoder gekocht denkt te hebben ook nog eens 134 Euro uit de zak kloppen om een probleem dat door ESU is veroorzaakt te kunnen herstellen.
Dat is niet netjes.

grt P.

Brunel

Blij dat ik niet de enige ben. Ik vond de LP3 een voortreffelijke decoder, nooit problemen mee. Bij de LP4 is vooral het function mapping niet te doorgronden zonder dat er nou zoveel extra mogelijk is. Zelfs het simpele dimmen van de verlichting is ingewikkeld gemaakt. Het lijkt wel of ESU ons per se aan de programmer wil hebben.

krispy

Wat ik eigenlijk zeer vreemd vindt vooral bij de esu rijder[B)]

Beslissen om digitaal te rijden ( en ja de duurdere prijsklasse van decoders nemen ) maar niet echt willen investeren in de lokprogrammer vanwege de prijs[}:)]

Ik ben ook een ESU dcc rijder maar dan weliswaar eene met sound.[:p]

Heb er belange geen spijt van om in der tijd de lokprogrammerbox aangeschaft te hebben is een zeer goed hulpmiddel om alles in te stellen en dit zonder een probleemke ( ge moet geen cv's gaan uitpluizen ).
Ook heb ik hierdoor geen probleem met de soundfiles op te laden , koop de decoders per x stuks aan en doe er dan de file in dat ik op het moment nodig heb ( waarom per x stuks aankopen , vanwege de kortingen [;)] natuurlijk en ze geraken uiteindelijk toch op [:D] )

Het eenige spijtige is wel dat de box met andere decoders niet werkt , die blokkade zouden ze moeten opheffen , dat zou volgens mij wel softwarematig moeten kunnen opgelost worden en misschien zelfs een boost in de verkoop van die boxen teweeg brengen ( gelezen esu !!! ).
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Huugooke

Ik heb ook even moeten zoeken hoe je de lichten kon dimmen in de V4.
En het wordt er inderdaad niet simpeler op! Maar ik ben wel tevreden over de nieuwe mogelijkheden.
Ik blijf de vergelijking maken met een PC: als je overschakelt naar nieuwe software is het toch ook even zoeken waar alles nu weer staat. En ook hier heb je de keuze niet: koop je een nieuwe laptop dan heb je W7, of je nu wil of niet.  
Dat "patch" programma dat Bossie voorstelt is een goed idee, maar... je hebt een programmer nodig om het in de decoder te krijgen!
Cameras hebben een USB aansluiting, en TV's, DVD's, printers enz. hebben minstens een netwerkaansluiting, dus hier geen problemen.
Misschien moeten ze een spotgoedkoop adaptertje produceren?
En Krispy moet ik ook teleurstellen: dat gaat op copyrights botsen!

PietB

citaat:
Geplaatst door Huugooke

En ook hier heb je de keuze niet: koop je een nieuwe laptop dan heb je W7, of je nu wil of niet.
Dat is niet helemaal waar, je kunt op iedere moderne PC een Linux variant installeren.
We laten ons als makke schapen in het hok van Bill Gates sturen, dat is waar.
Daarom ben ik ook overgestapt naar MAC, dan hoef ik me niet te laten onderwerpen aan de grillen van Gates.
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Dat "patch" programma dat Bossie voorstelt is een goed idee, maar... je hebt een programmer nodig om het in de decoder te krijgen!

Met een beetje goede wil zou dat best via de centrale kunnen plaatsvinden, dat is gewoon een kwestie van programmeren.
Maar ja dan verdient ESU niets.

grt Pieter.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door krispy

Het eenige spijtige is wel dat de box met andere decoders niet werkt , die blokkade zouden ze moeten opheffen , dat zou volgens mij wel softwarematig moeten kunnen opgelost worden en misschien zelfs een boost in de verkoop van die boxen teweeg brengen ( gelezen esu !!! ).

Meestal gebruik ik esu decoders [;)] Maar soms koop ik een lok met een andere merk van decoder. En die programmeer ik dan ook met de lokprogrammer van esu [:D] Ik kan dan wel maar alleen met de CV werken en niet met de schone pijltjes en toetsen van esu [:)]

bellejt

ik haal dan de andere decoder eruit en zet er een Esu in.Die andere verkoop ik dan terug.Kost me niks en ik blijf bij dezelfde decoders hanegn die met mijn esu centrale graag samenwerken.Maar we wijken af h