bergen maken

Gestart door stp, 22 januari 2012, 13:52:02 PM

stp

Kan iemand me eens de stappen doorgeven hoe je het best een berg maakt?
Ik had gedacht  met kippengaas, daar plakband over en deze een laagje gips geven. Dat dan schilderen.

Hebben jullie andere ( beter ) idee?n?

Peter

Zoveel modelspoorders, zoveel verschillende methodes/ideen.
Ik maak mijn bergen eerst met steunen waarover aluminium vliegendraad (bij de ijzerwinkel te koop-voordeel: roest niet)
Daarover gipswindels van bij de apotheker en dan gips. Darna een laag matte verf als grondlaag en dan ...wat je wil uitbeelden
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Er is een verschil als je onder je "berg" een open, bereikbare ruimte moet hebben, omdat er bijvoorbeeld een trein onderdoor rijdt.
Het maakt ook uit wat je "berg" moet dragen: enkel wat boompjes, of een bergspoor of kasteel of ...
Meestal ga je voor een licht gewicht, zeker bij verplaatsbare baandelen.
Met schuimrubberplaten kan je "vol" opbouwen, of een tijdelijke steun geven aan een holte met (proppen) krantenpapier, ...
In plaats van gipszwachtels of metaalweefsels gebruik ik liever in gips gedrenkte papieren doekjes op een tijdelijke ondergrond.

Maar zoals Peter al zei: zoveel bouwers, zoveel methodes [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Wanneer je een berg maakt met isolatieplaten (bvb Styrodur) of schuimrubberplaten zoals Gerolf aanhaalt, kan je die ook werken met vezelpap. Hierover is ooit een artikel verschenen in MSM nr 34 in 2005. Wanneer je dit nummer niet hebt, wil ik wel een scan sturen of je informeert of dit nummer nog te koop is.

bollen neus

@ loco, zou het ook kunnen lukken met zagemeel vermengen met lijm en dan opstrijken, dan laten drogen? Is dat sterk genoeg als ondergrond?
[:)]

stp

citaat:
Geplaatst door Peter

Zoveel modelspoorders, zoveel verschillende methodes/ideen.
Ik maak mijn bergen eerst met steunen waarover aluminium vliegendraad (bij de ijzerwinkel te koop-voordeel: roest niet)
Daarover gipswindels van bij de apotheker en dan gips. Darna een laag matte verf als grondlaag en dan ...wat je wil uitbeelden



Wel dat is wat het probleem. Ik heb de baan. Ik heb de ruimte voorzien maar weet niet precies hoe te beginnen. De berg moet uit 2 delen gaan bestaan met een dal en en eventueel rivier in dat dal. Maar dat beginnen is zeer moeilijk. Ben er nu al weken over aan het denken. Heeft er niemand een idee waar ik foto's kan zien of zo als voorbeeld.
Het is de inspiratie dat me in de steek laat vermoed ik. [V]

Het is ook zo moeilijk. Ik wil misschien te veel : bergdorp, straten, meer, rivier, rotsen....



ysbeer

Als eerste zou ik wat gipsen rotsen gieten.
De mallen daar voor zijn van woodland (15 euro stuk)aan 2 of 3 mallen heb je al genoeg.
Zet op de plaats waar het hoogste punt van de berg moet komen wat latten stevig vast op de tafel.
Span nu met waslijn draad van af die punten lijnen naar de grond.
Kranten gedoopt in behanglijm er.
Er moet nu een soort hoed ontstaan.
Plak de rotsen met houtlijm op die hoed.
Vul de openingen tussen de rotsen met wc papier in gips gedoopt.
Schilder heb met umbra grun acrylverf (mat)
haal met en bijna droge kwast met wit de rotsen op (eerst proberen,niet te dik)
Mislukt, opnieuw umbra enz.
Rotsen bespuiten met haarlak en heel fijn woodland turf(groen) er over strooien van boven af.
Goed laten drogen.
wim

[/img]

stp

Bedankt. Mooie foto trouwens. Dat is al een leuk idee! Als er nog mensen vb foto's hebben... Graag.

Merci

railman56

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

loco

@ bolleneus: Het kan volgens mij ook met zagemeel, want vezelpap is eigenlijk gemaakt van houtvezels.

@stp:  Ik zou enkele boeken kopen als ik jou was. Er is voldoende Nederlandse litteratuur over een modelbaan bouwen waarin de aspecten die je opsomt in besproken worden. Bij Het Spoor in Leuven heb ik onlangs drie interessante boeken zien staan. Als je er ??n van koopt ben je zeker al op weg. Je vind er heel veel inspiratie in.

bollen neus

Peter, dank voor het antwoord, ga eerst proberen voor zijkanten zo te maken als start , alles moet geleerd worden vind ik.[:)]

loco

Ik denk dat dit een goede manier van werken is. Ik zou ook eerst experimenteren met technieken voor ik een complete baan zou bouwen. Eigenlijk een goede tip voor stp. Eerst wat proberen voor je een compleet landschap uit de grond stampt. Wat niet goed is kan je dan weggooien.

anne w

Beste Stp,

Kijk voor voorbeelden eens naar mijn bouwtopic, ergens staan goede foto's van e.e.a.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.