Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gebruik Aztek airbrush

Gestart door Ludwig, 22 januari 2012, 12:49:29 PM

Ludwig

Heeft er iemand van jullie ervaring met het gebruik van de airbrush A470 van het merk Aztek?
Ik heb op Internet gezocht maar kan niet alle info vinden.
Wat ik wel vond is het volgende.
Omtrent de nozzles.
Grijs, universeel
Wit, fijn (voor acrylverf)
Zwart, grof (voor acrylverf)
Bruin,?
Rood,?
Turquoise,?
Ook zou het om de volgende maten gaan maar weet niet bij welke nozzle ze behoren.
0,3-0,4-0,5-0,53-0,7-1,0
Kan iemand mij verder helpen.
Hier nog een foto van de set.
imghttp://dl.dropbox.com/u/1122356/Trein%20materiaal/Nieuwe%20map/51ywEL9VYHL.jpg/img
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PeterC

#1
Ludwig,
Mijn antwoord zal misschien simplistisch klinken maar:

Neem een blad papier (hopen papier!), zet de eerste nozzle erop en spuit lijntjes en vlakken.  Doorloop zo al je nozzles en je zal voor jezelf kunnen uitmaken met welke nozzle je je goed voelt voor een bepaalde spuitjob.

Nozzle diameters op zich vertellen niets.  Je hebt ook nog je medium die je spuit en je druk.  Het is de combinatie die je moet aanleren (en aanvoelen).

Bij een andere nozzle diameter heb je ook de overeenkomstige (dikkere of dunnere) naald nodig.  Zijn die in de kit inbegrepen?

Vergeet niet: airbrushen leer je niet op een 'verloren' avond [^][^][^].

Veel succes ermee en hou ons op de hoogte!

[Edit]: ik heb het toestel eens bekeken en vergeet dat van die naalden (er zit er geen in).
Openen en onderhouden:
http://www.master194.com/encyclo/aztec/index.htm
Groetjes, Peter


Ludwig

#2
citaat:
Geplaatst door PeterC

Ludwig,
Mijn antwoord zal misschien simplistisch klinken maar:

Neem een blad papier (hopen papier!), zet de eerste nozzle erop en spuit lijntjes en vlakken.  Doorloop zo al je nozzles en je zal voor jezelf kunnen uitmaken met welke nozzle je je goed voelt voor een bepaalde spuitjob.

Nozzle diameters op zich vertellen niets.  Je hebt ook nog je medium die je spuit en je druk.  Het is de combinatie die je moet aanleren (en aanvoelen).

Bij een andere nozzle diameter heb je ook de overeenkomstige (dikkere of dunnere) naald nodig.  Zijn die in de kit inbegrepen?

Vergeet niet: airbrushen leer je niet op een 'verloren' avond [^][^][^].

Veel succes ermee en hou ons op de hoogte!

[Edit]: ik heb het toestel eens bekeken en vergeet dat van die naalden (er zit er geen in).
Openen en onderhouden:
http://www.master194.com/encyclo/aztec/index.htm



Heb ik net even mogen ondervinden..[:D]
Maar is het inderdaad zo dat er noozels zijn voor acryl verf en andere voor verf op waterbasis?
Nu heb ik gewerkt met de bekende drukfles en Vallejo air  maar de drukfles zal vervangen worden door een compressor.
Het gelijkmatig op druk houden is niet zo simpel met de drukfles.
Op het einde kreeg ik ook wat last van spatten.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PeterC

#3
Ludwig, die nozzles hebben niets te maken met het medium dat je wil spuiten.  Met acryl/waterverf is het veel eenvoudiger om je toestel te kuisen (water) bij olieverf moet je white-spirit (bwwweuuuk) gebruiken (of nog ergere disolvanten).  Het medium dat je kan gebruiken hangt af van je dichtingen.  Wanneer die niet tegen agressieve stoffen kunnen, blijf je beter bij verven op waterbasis (acryl is ook waterbasis).

Stap af van die drukflessen.  Voor iets of wat spuitwerk (ik zeg maar 20 verdunde laagjes en telkens drogen) heb je al heel wat werk.  Neem daarbij je airbrush achteraf uitkuisen en je hebt 'hopen' lucht nodig.

Investeer in een compressor (goedkoop DHZ = veel lawaai / stil = duur).
Groetjes, Peter


chef garde

#4
En de lawaaierige DHZ-compressor mooi laten vol lopen, daarna afzetten en je hebt nog meer lucht dan in 1 drukfles!

loco

#5
Je kunt inderdaad beter investeren in een compressor. Die heb je in promotie al voor 50 euro bij een doe-het-zelf-zaak. Ze maken wel een beetje lawaai, maar ze zijn goed genoeg. Ik ben ook hiermee begonnen. Wel heb je enkele koppelingen nodig van de compressor naar je airbrush en die kan je meestal ook kopen waar je ook je airbrush gekocht hebt.
Je eerste nieuwe model voor 2012 wordt dus een goedkope compressor.

Paulogic

#6
Maar veel duurder zijn die stille compressoren niet meer hoor.
Vraag eens aan Bellejt. Die heeft eentje zoals Baureihe en KeesXX heeft.
(xx omdat ik het nummer vergeten ben,... oude dag he)
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

#7
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Maar veel duurder zijn die stille compressoren niet meer hoor.
Vraag eens aan Bellejt. Die heeft eentje zoals Baureihe en KeesXX heeft.
(xx omdat ik het nummer vergeten ben,... oude dag he)


Ik zal er ook eens moeten in investeren, dan kan die lawaaimaker verhuizen naar de garage om fietsbanden mee op te pompen [:)][:)][:)]
Groetjes, Peter


Ludwig

#8
Heeft er misschien iemand op het forum een te koop staan [?]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PeterC

#9
citaat:
Geplaatst door Ludwig

Heeft er misschien iemand op het forum een te koop staan [?]



Een 'stille' of een 'luide'?  Niet dat ik er eentje teveel heb hoor [;)]
Groetjes, Peter


Ludwig

#10
citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Heeft er misschien iemand op het forum een te koop staan [?]



Een 'stille' of een 'luide'?  Niet dat ik er eentje teveel heb hoor [;)]



Luid of stil speelt geen rol, zolang het maar aansluitbaar is op mijn pistool en wat kwaliteit biedt.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Durango

#11
Ludwig, Ik heb er zelf eentje en ben er uitermate tevreden over. Ik heb ook nog wel een badger maar spuit eigenlijk alleen met de Aztec. Hij is vindt ik veel makkeleijker schoon te maken. Het meest gebruik ik de grijze en lichtblauwe nozzle. Volgens mij was de rode om spetters te spuiten.
En inderdaad het maakt niet uit waarmee je spuit in de nozzles. De ene keer spuit ik met op waterbasis en de andere keer op terpetine basis.
Verder heb ik een luide compressor (al heel wat jaren), maar je laat hem vol lopen en dan heb een dijk lucht waar je best lang mee kan doen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

stoomloc

#12
Hallo Ludwig,

Ik heb een airbrush en compressor bij artobi gekocht. Ze hadden een promotie gedaan op de beurs in Genk. Ik ben tevreden van de aankoop. Ook een vriend van me heeft dit daar gekocht en ook tevreden.

Groeten

Wim

Paulogic

#13
Wel op letten dat er een vochtafscheider is op uw compressor.
[;)]
mvg,
Paul(ogic)

Kris

#14
Hallo,
Peter was mij net voor niet het lawaai of kostprijs compressor is van belang maar zorg voor een goede vochtafscheider en een goede drukregelaar ( een doorzichtige aansluitslang is ook een goed idee om
eventueel vocht tijdig te detecteren , ( een druppeltje vocht via de lucht kan een mooie afwerking om zeep helpen)

Nozzlemaat is ervaring,en veel factoren te spuiten oppervlakte , kleine details spuiten   , soort verf,verdunning van de verf...
veel oefenen vb met plakaatverf op papier

een goed boek is "airbrush voor modelbouw" (verkrijgbaar bij Artobi)


kris