Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ertstreinen

Gestart door Rochevalien, 13 november 2005, 22:32:23 PM

Rochevalien

Wat ik mij afvraag is dit:worden de bekende ertswagons die door marklin en Dacker gemaakt worden (?n werden) uitsluitend voor het vervoer van ijzererts gebruikt of wordt daar ook nog bv zinkerts en cokes mee vervoerd? en zo ja met welke versies van deze wagons .

Gerrit

diesels

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Wat ik mij afvraag is dit:worden de bekende ertswagons die door marklin en Dacker gemaakt worden (?n werden) uitsluitend voor het vervoer van ijzererts gebruikt of wordt daar ook nog bv zinkerts en cokes mee vervoerd? en zo ja met welke versies van deze wagons .

Gerrit



Hallo. Geen zinkerts, cokes wordt in elk geval in het interne vervoer in die wagens gedaan. De langere variant van de wagen wordt ook wel eens gebruikt voor kolen

groeten Sicco

matti

Op het NMBS-net worden deze wagens enkel voor het vervoer van ijzererts gebruikt . Meestal in treinen van 21/22 wagens (enkel stel) of 44 wagens (dubbel stel) . Zinkerts wordt in speciale blauwe stortwagens met kanteldak type Talns vervoerd . Looderts wordt (Of werd) vanuit Antwerpen naar Duitsland vervoerd in roldakwagens type Taems van de DB . Voor kolen en cokes worden de verschillende types Fallns ingezet, vroeger ook de Fcs en de Fbl .

[8]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door matti

Op het NMBS-net worden deze wagens enkel voor het vervoer van ijzererts gebruikt . Meestal in treinen van 21/22 wagens (enkel stel) of 44 wagens (dubbel stel) . Zinkerts wordt in speciale blauwe stortwagens met kanteldak type Talns vervoerd . Looderts wordt (Of werd) vanuit Antwerpen naar Duitsland vervoerd in roldakwagens type Taems van de DB . Voor kolen en cokes worden de verschillende types Fallns ingezet, vroeger ook de Fcs en de Fbl .

[8]



Ja,dat klopt volledig Matti,elke dag zie ik deze zware ertstreinen met wagons van het type Talns(wanneer in model??)in het station van MOL,meestal zijn het 22 wagons,omdat langere treinen in MOL niet binnen kunnen,meestal worden ze getrokken door de reeks 77/78,maar h??l af en toe zijn de 55ers van dienst.
Eerste trein die in MOL aankomt is de ertstrein richting Budel,hij komt om 04.50u.aan in MOL,en vertrekt terug om 05.00u.,een half uurtje later komt er dan opnieuw een ertstrein binnen en die gaat naar het zinkfabriek van Balen-Wezel,vertrek om 05.40u.

matti

Die zinkertstreinen vertrekken vanop sectie Lillo in de haven . Ik heb er enkele jaren geleden nog "gewerkt" . Toen reden deze treinen nog met treinschakeling reeks 51 . Een feest voor ogen en oren [:p]. Zeker met dit natte herfstweer hadden ze moeite deze zware treinen Lillo buiten te krijgen . Het uitritsein staat daar net achter een bochtje en is vanuit de bundel niet te zien, en als de trein met nat weer voor dit sein moest stoppen gebeurde het regelmatig dat onze rangeerlok een duwtje moest geven om de trein weer op gang te krijgen.

 [8]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door matti

Die zinkertstreinen vertrekken vanop sectie Lillo in de haven . Ik heb er enkele jaren geleden nog "gewerkt" . Toen reden deze treinen nog met treinschakeling reeks 51 . Een feest voor ogen en oren [:p]. Zeker met dit natte herfstweer hadden ze moeite deze zware treinen Lillo buiten te krijgen . Het uitritsein staat daar net achter een bochtje en is vanuit de bundel niet te zien, en als de trein met nat weer voor dit sein moest stoppen gebeurde het regelmatig dat onze rangeerlok een duwtje moest geven om de trein weer op gang te krijgen.

 [8]



Matti,bedoel je dat de 51ers die last niet konden getrokken krijgen??
Hoe zit dat nu dan met de 77/78ers,die zijn toch niet zo sterk als de 51ers??Dat had ik wel eens willen zien,toch gemakkelijk h? als je bij de spoorwegen werkt,ik had daar ook bij moeten beginnen!![:(]

christophev

seg was de serie 51 ni de zwaarste reeks kwa vermoge die ooit voor de nmbs heeft gereden??
of hebbe ze mij iets wijsgemaakt [:(]

Tom

Ik denk dat een reeks 62/63 een enkel stel ertswagens alleen kan trekken.
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Tom

Ik denk dat een reeks 62/63 een enkel stel ertswagens alleen kan trekken.



Daar twijfel ik sterk aan hoor Tom,ik heb nog nooit een reeks 62 met 25 ertswagons alleen zien rijden altijd met twee!!
@ christophev,naar mijn weten zijn de 51ers altijd de sterkste diesels geweest,ze hadden ze moeten houden h?,een 77/78er klinkt ook mooi hoor,maar als zo ne 51er zich in gang trok,pff!![:p][:p]

Tom

geduld, geduld, binnenkort kan je van de locs genieten op je modelbaan nu mehano ze uitbrengt.
Tom

mark7758

Er wordt wel degelijk gereden met 1 77er voor een leuke ertstrein.
Hier een 77 in Seraing. Met 24 ertswagens beladen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Leuke foto Mark 7758,ik heb die 7764 hier thuis ook op mijn rails staan,maar dan wel wat kleiner.[:)]
Ik heb wel nog een vraagje ivm ertstreinen,op deze foto staat deze loc alleen voor de zware taak om die ertstrein voort te gaan slepen,de ertstreinen die ik dagelijks in Mol zie doorkomen,worden altijd gesleept door 2 locs,is dit mss omdat zink-erts veel zwaarder is dan gewone erts of zie ik dat verkeerd?
[8)]

mark7758

Nee. 1 77er is leuk. 2 is veel beter.
Waarom?
Heel simpel. Je moet met 1 loc het gehele treingewicht om snelheid zien te krijgen en te houden. Met deze trein was dat maar een kilometerje of 10. En dat op een lijn zonder dat je reizigers in de weg zit. Topsnelheid +/- 50km/h. Als ik dat met 2 loc's had gedaan was ik sneller en had ruim 70 km/h gereden. (helaas rij ik niet.[:(!])
Is het duidelijk?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.