Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AM75 moderniseren naar huidige levrei

Gestart door krispy, 21 januari 2012, 16:38:41 PM

krispy

Zoals reeds een tijdje geleden aangekondigd ben ik bezig met de modernisering van men AM75 stel van Lima

Wat moest er gedaan worden :
1- nieuwe motor ter vervanging van de Lima

Oude motor werd vervangen door een motorke uit een CD-rom speler( slede motor ) en bevestigd zoals men de modeltorques plaatst.

2- voorziening van decoder :

Werd een ESUI lokpilot 3 dcc ingeplaatst ( waarom esu , omdat ik al de rest ook met esu heb omgebouwd ;) )

3- Een stuurkabine moet omgebouwd worden naar 1ste klasse :

Hiervoor heb ik het ombouwsetje van PB-messing aangeschaft.
Ook heb ik gezien dat er een update op de kabines is waardoor de deur van de stuurpost als ook het driehoekraam is verdwenen en vervangen door een groter raam.
De ingebouwde koplampen zoals Lima ze heeft zijn ook vervangen door opbouw-exemplaren.

Nu gaan der een reeks foto's volgen van de reeds gedaan kast werken;)



Originele kast met setje PB-messing



Wegwerken deur en zijraam




Aanpassing van de frontlampen



Aanmaken van zijraam en afmeten voor het breekwerk B)



Weggesneden zijwanden





Nieuw geplaatste zijwand











Zo de aangepaste stuurstand staat nu in primer ( werd 3 maal bijgewerkt om foutjes weg te werken ) en ligt nu te drogen
Nu moet na het drogen het dak afgewerkt worden ( MESSING ONDERDELEN PLAATSEN ) opnieuw primer en weer laten drogen om daarna zijn finale kleur te krijgen.
- kast ,  grijs RAL 7035
- dak , grijs RAL 7037
- deuren , rood RAL 3020

De blauwe band , blauw RAL 5013 maar weet nog niet of ik hem ga spuiten of afdrukken op decal ( er moet nl de beschrifting inkomen , en vermits ik geen wit kan afdrukken , op wit decalpapier de blauwe band drukken dan maar , maar dit is voor in de toekomst , vermits ik nog ni weet wat er allemaal op moet )

De rest van de rijtuigen ga ik gelijktijdig spuiten , kwestie van niet altijd opnieuw alles te moeten uitkuisen ;)

Dan volgt er ook nog de vraag van het waarschijnlijke gele vlak dat op de snuit zou moeten komen , ook nog steeds een vraagteken vermits ik nog geen info gevonden heb .

Volgende stap wordt het interieur aanpassen zodat de zetels weer op de juiste plaats komen te staan.
Daarna het maken van messing handgrepen die opnieuw op de snuit moeten komen ( boven de lichten en onder de ramen )

en dan rijden maar :p

Ik hou julie wel op de hoogte van de vorderingen der werken , zal gereld eens foto's plaatsen en anders een neuzen in het album op picasa.

Met dank aan het draadje van Kees Jan die in der tijd van zijn ombouw naar bordeau goed verstaanbare uitleg had geplaatst ;)

( AANPASSING : DE LINKS NAAR FOTO'S HERSTELD OP 24/09/12 )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

#1
Knap project, Kris [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Knap project, Kris [8D] [:p]

Schitterend resultaat tot nog toe.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar die motor die je ingebouwd hebt (of nog moet inbouwen?), en naar de rijeigenschappen.

Ik hoop ook dat je de snoeten gaat superen (ik denk aan de koppeling en slangen en leidingen...)

Veel foto's maken h?. Er zijn lezertjes die hier wellicht in ge?nteresseerd zijn. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

#3
Knap hoor Kris , en U kennende gaat dit weer tot een goed einde gebracht worden.[;)]

Ik blijf dit zeker volgen.[:p]

chef garde

#4
Hier volgt nog iemand!  Mooi werk!

railman56

#5
dit ga ik zeker blijven volgen.
het begin ziet er meer dan geslaagd uit en hopelijk volgt er een uitgebreid verslag (met foto's) van de komende werkzaamheden.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Kees-Jan

#6
Mooi!

Kees-Jan

Hoop mijn "neus" ook nog een keer af te maken.

Peter

#7
Krispy,

Een prachtige ombouw die je daar verwezelijkt hebt, want de PB set is toch niet direkt op een twee drie in te passen.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Toch een kleine opmerking. Op de foto's lijkt het of de front-dakrand, net boven het linker raam een kleine vervorming heeft. Indien dit zo is zou ik dat toch nog aanpassen voor je definitieve verflaag wordt aangebracht. Het kan natuurlijk ook een fotografische vervorming zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

#8
Mooi ingepast. Je doet het precies toch makkelijker lijken dan het is.
Wij wachten met vol ongeduld naar het eindresultaat. [:p]
mvg,
Paul(ogic)

krispy

#9
hoi peter ,

ge hebt zeer scherpe ogen zo te horen

Ge hebt gelijk , dit stel heeft ooit onder een spot gestaan en door de warmte was het dak boven de snuit ingevallen.
Ik heb het zo goed mogelijk weg gewerkt met putty maar de rand opnieuw 100% krijgen in ni zo gemakkelijk.
Om dat dak terug in orde te krijgen heb ik ettelijke uren geschuurd, opnieuw putty op , weer schuren totdat ik dit resultaat heb.

Ik zal in de week proberen om het nog iets beter te krijgen , maar het wordt wel lastig , omdat het dakuiteinde iets boven de voorruiten uitsteekt .

Persoonlijk ben ik al zeer blij met het bereikte resultaat.

Wat de moeilijkheidsgraad betreft , dat valt zeer goed mee om zo een setje van PB in te bouwen , goed aftekenen en iets kleiner dan de zijwanden uitsnijden , dat heb ik alles mooi schuin geveilt zoals Kees Jan ooit besproken had , zodat de zijwanden er niet kunnen door vallen , maar blijven liggen op de schuine zijde.Op die schuine zijde dan 2 componenten lijm gedaan en zijkant in gedrukt.
Laten drogen en daarna de opening weg gewerkt met putty.

Valt allemaal wel goed mee , ge moet er gewoon aan durven beginnen h?
Goedkoop is het ook niet want het setje kost ongeveer 80 euro , wat eigenlijk de prijs is van 2 wagonnetjes , waar geen werk aan is en niks aan kan mislukken h? , want men begint er toch altijd maar aan met een klein hartje zenne , ge weet als het mislukt 80 euro plus het stel weg zijn.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

Vervolg stadia van dit projectje ( zie dat het al 200 dagen geleden is dat ik iets gepost heb in dit draadje  :o , dus hoog tijd hé )

Na een lange tijd gewacht te hebben ben ik dan toch in het bezit geraakt van officiele tekeningen van hoe hij zou moeten geworden zijn
Blijkbaar heeft men dit project op halt gezet en gaan ze geen nieuwe schildering meer krijgen .

Maar hier zijn de werken stilletjes verder gegaan. ( de lange tijdsduur is eigenlijk door gezondheidsproblemen veroorzaakt   :-[)







Hier een beeld van de beschrifting op de rijtuigen
Deze zijn op wit decalpapier gedrukt ( de blauwe band werd gedrukt met opengelaten witte beschrifting )
Ook is elk rijtuig van de juiste decals voorzien ( andere tekst op ) bvb lengte , gewicht en nr is anders 801 wagen 1 is 8011 , wagen 2 is 8012 enz...



het motorrijtuig ( rijtuig met de panthograafs )



zijn aangepaste decal :



Overzicht van de 4 geschilderde rijtuigen



en hier de decals op de desbetrefende ruitjes van het fietsen compartiment en rolstoelen compartiment




De rijtuigen moeten nog wel een laagje matte vernis over de decals krijgen , maar nu ben ik bezig het interieur aan het aanpassen voor het 1ste klas rijtuig ( zeteltjes moeten verplaatst worden omdat die niet meer overeen komen met de ruiten , de kabine inrichting heeft een kleurtje gekregen )

eens dat klaar kan de assemblage opnieuw beginnen. ;)

Ziezo , dat is de stand van zaken vandaag  ;)


MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

2012

wow , jouw 801 zal rapper klaar zijn dan de eerste  8)
Naar het schijnt zijn ze idd nog niet zeker als ze ermee door zullen gaan of niet ...
Misschien zijn ze ook geen lang leven meer beschoren met de komst van al die desiro's  :-\

Jurgen

Maar tijdens de opendeurdagen in de stelplaatsen was men in Mechelen toch al bezig aan een prototype. Is dat project dan ook stopgezet? Heeft die ooit zijn nieuwe kleurtje gekregen of niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railman56

dit is in elk geval een mooi staaltje van ombouw, schilderwerk en decals maken. hopelijk komt het originele model ook op de baan anders ben je eraan voor de moeite.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

Pas nu dit draadje bekeken (foei, ik weet het) en het is echt wel interessant.
Alleen... Ik krijg de eerste reeks foto's bovenaan het draadje niet te zien.