Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische seinen in HO

Gestart door janieburton, 20 januari 2012, 19:16:39 PM

gardevil

Citaat van: 2012 op 27 november 2013, 11:40:32 AM
Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:12:59 AM


Hier is het vrij simpel uit te leggen, op het einde van je perrons moet je een sein zetten, dus 4 sporen, als je die allemaal gaat berijden in 2 richtingen zou je acht seinen moeten zetten, op het einde van elk spoor een kort stukje VOOR de wissel zones. En dan heb je der ook nog 4 nodig die VOOR de ingang van je station staan, zodat de trein moet stoppen (als rood is) aan de ingang van je station, ook VOOR de wisselzones. Dan leg je een reisweg aan (wissels goed zetten naar het perron waar je je trein wil zetten) en dan zet je je sein open en dan kan de trein rijden tot op het einde van het perron waar een nieuw sein op rood staat, die zet je ook pas open van zodra je de reisweg aangelegd hebt om de trein toe te laten je station te verlaten.
Dat gebeurt in elk station zo in belgie, de ingang is afgespert met een ingangs sein en dan op elk perron nog eentje die je trein dan toelaat te vertrekken.

En als ik de rest van het draadje goed begrijp dan zijn het hier bediende seinen, want niet in vrije baan.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

modeltreinbart

Het spoor komende van Links , gaat enkel naar 1 en 3 van onderaan te beginnen.
Het spoor komende van rechts , gaat enkel naar 2 en 4 .
na de wissels volgt er een vast kruis van 30° en dan gevolgd door een vast kruis van 15°.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

knibbelknabbel

Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 16:10:29 PM
Het spoor komende van Links , gaat enkel naar 1 en 3 van onderaan te beginnen.
Het spoor komende van rechts , gaat enkel naar 2 en 4 .
na de wissels volgt er een vast kruis van 30° en dan gevolgd door een vast kruis van 15°.

Rare spoorconfig dan, dat ga je niet tegenkomen in 't echt. Ze zouden de mogelijkheid niet onbenut laten alle sporen te bereiken vanuit elke richting. Toch in deze situatie. Best engelsmannen gebruiken ipv vaste kruisingen... Als je bv een trein wil uitwijken, dan moet er een hoofdspoor gekruisd worden ipv gewoon links opzij...

modeltreinbart

Ergens had ik dit gedaan om te prijs te drukken , nu ja drukken is natuurlijk ergens verkeerd geformuleerd omdat ik ook dan minder seinen moest kopen heb dan optie genomen op halve engelse wissels maar eens ik er aan ga beginnen en als de prijs tussen een halve en hele engelse wissel bijna niets scheelt dan neem ik de volledige.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

knibbelknabbel

ah ok ;)

Een voorbeeldje van hoe ik mijn wisselstraat heb "afgedekt" door bediende stopseinen:


Het derde sein van links is een "tegenspoorsein" dat knippert. In deze wisselstraat kan dit tegenspoorsein geen toegang geven om terug naar normaalspoor te rijden, dus daarom dat daar geen "keper" opstaat... Het linkse sein is een sein op een wijkspoor, dus daar geen lichtcijfer 4 op, omdat je daar maar 40 km/h max. mag oprijden. Op die van hoofdspoor (daarnaast) staat er wel een lichtcijfer 4 op, omdat dit spoor tegen 100 km/h max. bereden wordt. De 2 uiterst rechtse sporen zijn "bundelsporen", die afgedekt zijn met een verlaagd opgesteld vereenvoudigd stopsein per spoor (slechts één zichtbaar op de foto), én één groot stopsein aan de gemeenschappelijke wissel. Het staat bovendien rechts geplaatst met pijl op de mast. Dit mag bij sporen die tegen max. 40 km/h bereden kunnen worden. Het geeft bovendien ook geen "groen" (ontbreken van de groene lamp). Het is met andere woorden niet gekoppeld met het volgende sein. Dit wordt bij Infrabel wel vaker gedaan en wou dat ook uitbeelden in model (call me a freak if u want  ;D) Het vierde spoor van links is ook een gewoon uitwijk-perron-spoor, afgedekt met een gewoon stopsein...

Ik hoop dat de verschillende situaties wat verduidelijkend werken (of just ni  ::))

ERVIN

Mooie seinen  knibbelknabbel , maar die knik in je rails , brrr , oogt niet zo mooi hé. ???

knibbelknabbel

héhé, ik dacht al dat het jullie zou opvallen  ;)

Die is ondertussen al weggewerkt! (al zijn die er in het echt soms ook! ::))

ERVIN

 ;D ;) Maar wij doen het beter dan de mannen van Infrabel hé ( lol )  ;)

Alex

Staan de seinen bij de NMBS normaalgesproken niet in één lijn ten opzichte van elkaar, net als in Nederland en Duitsland?

Alex

mark7758

Meestal wel. Maar het hoeft absoluut niet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Citaat van: Alex op 29 november 2013, 17:45:33 PM
Staan de seinen bij de NMBS normaalgesproken niet in één lijn ten opzichte van elkaar, net als in Nederland en Duitsland?

Alex
ze staan toch op één lijn, één met veel kronkels dat wel  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

knibbelknabbel

In "volle baan" meestal wel, in de stations wordt meestal de max lengte gevolgd...

OMC

De kronkels van Infrabel zijn ondoorgrondelijk ..  :)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

mark7758

Hoezo? Prorail heeft de zelfde kronkels. En ik denk dat DB en CFL ze ook hebben. 8) 8)

Nee. Regels zijn leuk om te ontwerpen. Maar de buitenwereld houdt geen rekening met die regels. En zo komt het dat bijna alles mogelijk is.
Je kan het niet zo gek bedenken of het is te maken en het is nog veilig ook. Maar ja. Of het ook werkbaar is???

Dus bouw en denk aan de basis regels. En dan HEEL VEEL PLEZIER.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

knibbelknabbel

Zolang het zo gene kronkel is  :P


:) :) :)