Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische seinen in HO

Gestart door janieburton, 20 januari 2012, 19:16:39 PM

Michael

Kurt een zeer duidelijke uitleg, waarvoor dank, nu begrijp ik wat dat sein op rechts daar staat te doen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Luc bedankt zoals ik in een ander draadje al schreef, MSM is een soort encyclopedie. ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

Citaat van: Michael op 26 november 2013, 18:56:53 PM
Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Luc bedankt zoals ik in een ander draadje al schreef, MSM is een soort encyclopedie. ;) ;)
Ik beseft dat we met 130 nummers al heel wat informatie hebben gebracht en ik herinner me ook niet meer alles, hoor.  ;)

We beginnen ons zelfs af te vragen of sommige onderwerpen van pakweg 10 jaar geleden niet eens opnieuw moeten aangepakt worden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Waarom maakt MSM niet een apart  boek(je) waarin alle artikels over het Belgische seinwezen zijn gebundeld?

En misschien ook een boekje met gebundelde artikels over verschillende onderwerpen zoals scenery maken, weatheren, enz....
 

Koen

Er is heel wat op internet te vinden over seinen. Ook op de site van Loco en in ons lijfblad staat waardevolle informatie MAAR eens dat je dan aan de plaatsing van seinen begint, heb ik ervaren dat het toch allemaal niet zo evident is (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, natuurlijk). Al heel snel verliest men de bomen door het bos. Een sein op zich en de logica van opeenvolgende seinen in een bloksysteem vind ik geen probleem maar eens je aan wisselstraten begint, spelen er heel wat meer factoren mee wat voor een niet ingewijd persoon toch wel wat vraagtekens oproept. Beïnvloeding van seinen, het instellen van trajecten en deze dan ook nog combineren met de bloklogica. Het is naar mijn mening niet zo evident. Mogelijk zoek ik het veel te ver en wil ik het te complex maken maar goed ...
Ik denk dat het vrij logisch is dat er heel wat vragen hieromtrent worden gesteld.
Ik ben blij dat, ondanks de vele vragen, er heel wat mensen zijn die hun kennis hieromtrent willen delen.
Terugkomende vragen kunnen voortvloeien uit twijfel, onvoldoende inzicht, onvoldoende aandacht, .... Men heeft bijvoorbeeld de uitleg niet begrepen en durft hierop niet verder door te vragen uit schrik van wat de anderen denken, men heeft over een aantal zaken over gelezen, ...
Ik denk dat men het niet direct aan luiheid mag toeschrijven.
Ik ben er van overtuigd dat heel wat mensen blij zijn met de informatie die door anderen aangerijkt wordt. Dat het soms eens te veel wordt als je voor de tiende keer dezelfde vraag moet beantwoorden, kan ik best inkomen maar dat is het risico bij een leerproces.
Ik heb zelf in het onderwijs gestaan en geef nu ook nog steeds klanten opleidingen en ik kan je verzekeren dat het niet altijd evident is om steeds op een andere wijze dezelfde uitleg te moeten geven.
Bij deze een pluim aan al diegene steeds bereid zijn om te antwoorden en bij te springen waar hulp nodig is. Dit mag ook eens gezegd worden.

@Luc,
Misschien zouden we wel eens een symbolische Award in het leven kunnen roepen voor deze mensen. Dit steekt een hart onder de riem voor hen die altijd in de bres springen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

modeltreinbart

Goedemorgen beste lezers ,
Ik heb ook een vraag i.v.m. seinen .
Waar moet ik ze juist plaatsen in een station met 4 sporen en 3 perrons (lees als perron spoor 1, perron spoor 2/3 en perron spoor 4)
En hoe ver moet ik ze uit elkaar zetten in rechte baan ?
En hoe zit het met wisselstraten?
Ik geef je een idee van een mogelijke situatie dat ik misschien later wil uitvoeren.
Er komen 2 sporen uit een verdekt gedeelte ze gaan van A naar B , net voor en na het station is er een wisselstraat om van spoor X (dat van a naar b gaat links rijdend verkeer is ) naar 1 en 3 gaat en terug naar 1 spoor genaamd X1
Van B naar A komt spoor Y1 en in de wisselstraat naar 2 en 4 gaat en terug richting A gaat via Y.
Dit is het technische gedeelte van wat mogelijk mijn plan zou kunnen worden.
Kan er iemand van jullie mij een mogelijk antwoord geven al dan niet met plan tekening van waar ik mijn seinen moet plaatsen en welke ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

mark7758

Bart,
1) Weder vraag. Hoe liggen de wissels? schema zou veel verduidelijken.
2) Ja. In het echt is een blok (Gedeelte tussen 2 seinen) meestal tussen de 1000m en 1400 meter. Soms iets langer, soms iets korter. Hangt af van het type baanvak en hoeveelheid treinen. (Veel treinen kleinere blokken en dus meer treinen mogelijk. Weinig treinen misschien maar 1 blok tussen 2 stations.)
3) Alle wisselstraten zijn voorzien van seinen. (Een wissel is een gevaarpunt dus dient beveiligd te worden.) De grote van de wisselstraat bepaald wanneer er seinen staan. Rangeerseintjes is een verhaal apart om die zo 1-2-3 hier uit te leggen wanneer ze er wel en niet staan. Alles is mogelijk in de techniek.)

Schema plaatsen en dan komt het commentaar  8) vanzelf.

Gr. Mark7758 (Seinwezen deskundige Nederland.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

knibbelknabbel

Ik was waarschijnlijk een beetje kort door de bocht met mijn reactie, misschien het gevolg van een zwaar dagje? ??? Maar soms moeten mensen de zoekfunctie eens gebruiken, of, eens in de "oude" MSM's lezen (indexboekje).

Als er vragen zijn ivm de inplanting, dan best verduidelijken met een schema'tje. Het is anders onbegonnen werk...

Koen

Citaat van: knibbelknabbel op 27 november 2013, 09:50:52 AM
Ik was waarschijnlijk een beetje kort door de bocht met mijn reactie, misschien het gevolg van een zwaar dagje? ???

Kan gebeuren hé.  Dat is menselijk  ;)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

modeltreinbart

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

Off-topic Knibbelbabbel , ik neem je niets kwalijk , mijn nacht was ook zeer kort, maar ik had vannacht als ik de vraag stelde niet meer de tijd genomen om eventjes een plan uit te tekenen, daar het al vrij laat was .
Maar nu het schema er op staat, is het misschien gemakkelijker een antwoord te geven.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Passant

Hallo allemaal,

Is er iemand op dit forum die M*rklin rijdt, en zijn Belgische seinen digitaal aanstuurt via een Central Station? Zo ja, hoorde ik graag wat meer details i.v.m. aansluiting en mogelijkheden/onmogelijkheden. Alvast bedankt!


Passant
 

2012

Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:12:59 AM


Hier is het vrij simpel uit te leggen, op het einde van je perrons moet je een sein zetten, dus 4 sporen, als je die allemaal gaat berijden in 2 richtingen zou je acht seinen moeten zetten, op het einde van elk spoor een kort stukje VOOR de wissel zones. En dan heb je der ook nog 4 nodig die VOOR de ingang van je station staan, zodat de trein moet stoppen (als rood is) aan de ingang van je station, ook VOOR de wisselzones. Dan leg je een reisweg aan (wissels goed zetten naar het perron waar je je trein wil zetten) en dan zet je je sein open en dan kan de trein rijden tot op het einde van het perron waar een nieuw sein op rood staat, die zet je ook pas open van zodra je de reisweg aangelegd hebt om de trein toe te laten je station te verlaten.
Dat gebeurt in elk station zo in belgie, de ingang is afgespert met een ingangs sein en dan op elk perron nog eentje die je trein dan toelaat te vertrekken.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

modeltreinbart

Ik dank je voor jullie antwoord.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)