Belgische seinen in HO

Gestart door janieburton, 20 januari 2012, 19:16:39 PM

gardevil

Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

2012

Citaat van: gardevil op 19 november 2013, 16:11:42 PM
Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.

Alle sein vragen mogen gesteld worden zunne, naast mezelf zijn er nog wel een aantal treinbestuurders op dit forum die maar al te graag antwoorden he... alle, ik zou dat toch al te graag doen  ;D

gardevil

Kurt,


zonder twijfel nog meer vragen wanneer ik eraan begin, voorlopig nog teveel andere dingen te doen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

OMC

Een gans vademecum aan seinbeelden en begrippen wacht op jou, Kurt ;) Wil ook steeds helpen indien nodig.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Doornroosje

Citaat van: 2012 op 22 november 2013, 19:54:16 PM
Citaat van: gardevil op 19 november 2013, 16:11:42 PM
Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.

Alle sein vragen mogen gesteld worden zunne, naast mezelf zijn er nog wel een aantal treinbestuurders op dit forum die maar al te graag antwoorden he... alle, ik zou dat toch al te graag doen  ;D

En niet alleen bestuurders.Ook mensen die EBP-systemen maken, seinen opstellen, opmaken van SSP's, BTS'en, BNX'en, TPO's en de reglementering zelf. En speciaal voor de aspirant treinbestuurders zijn er zelfs jury-leden hier.

Michael

Graag zou ik willen weten hoe het in onderstaande situatie werkt? Dit is op lijn 154 net aan het eind van het perron in Godinne De seinen zijn vanuit één rij richting zichtbaar, men rijd links, ......

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Doornroosje

Even snel bekeken:

Het linkse sein is een permissief sein met overschrijdingskroon (witte plaat met naam A777). Niet-beheerd, dus het open zijn van het sein hangt af van al dan niet een afwaartse bezetting.

Het rechtse sein is een verwittigingssein: gele plaat, enkele groen en dubbel-geel seinbeeld. Een tegenspoorssein, dus het groene lichtje dat je ziet, is net op het juiste ogenblik getrokken.

Stieven76

Ik heb hier nu al een aantal keer iets zien passeren ivm links en rechts rijden, maar wat wil dat nu exact zeggen?
Is dit bij ons anders tov andere landen?

EDIT: als dit hier verkeerd staat mag dit gerust afgesplitst worden naar een nieuw draadje...

Thx,


Stieven

mark7758

In Nederland rijden we standaard RECHTS. Dus bij 2 sporen op het rechtse spoor.
In Belgie rijden we LINKS. Dus standaard Links. (Noemen ze normaal spoor.)
Indien ze in Belgie op het andere spoor rijden is het tegenspoor/Verkeerspoor.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

janieburton

Citaat van: Doornroosje op 26 november 2013, 11:10:10 AM
Even snel bekeken:

Het linkse sein is een permissief sein met overschrijdingskroon (witte plaat met naam A777). Niet-beheerd, dus het open zijn van het sein hangt af van al dan niet een afwaartse bezetting.

Het rechtse sein is een verwittigingssein: gele plaat, enkele groen en dubbel-geel seinbeeld. Een tegenspoorssein, dus het groene lichtje dat je ziet, is net op het juiste ogenblik getrokken.

Misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen een permissief sein en een normaal sein(geen tegenspoorsein)?

Ik weet dat als er een rood seinbeeld is en onderaan de seinplaat is er een wit licht en als dat brand dat men een rangeerbeweging mag doen, bijvoorbeeld in een station om een trein naar een bundel te rijden, ttz  het gesloten sein voorbij rijden met beperkte snelheid.
 

stefanic

Citaat van: janieburton op 26 november 2013, 12:54:16 PM
Misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen een permissief sein en een normaal sein(geen tegenspoorsein)?

Kijk eens in dit draadje, reactie 10 bv...  ;)
... voor alle duidelijkheid... in de navigatie hieronder op de '1' klikken...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

knibbelknabbel

Er zijn al vele vragen geweest hier op het forum over de Belgische seininrichting. Waarom komen de meeste vragen terug? Is men tegenwoordig te lui geworden om te zoeken? Even googlen en je vind alles tegenwoordig!  ??? http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html bijvoorbeeld...

Michael

Citaat van: knibbelknabbel op 26 november 2013, 16:22:27 PM
Er zijn al vele vragen geweest hier op het forum over de Belgische seininrichting. Waarom komen de meeste vragen terug? Is men tegenwoordig te lui geworden om te zoeken? Even googlen en je vind alles tegenwoordig!  ??? http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html bijvoorbeeld...

Joeri je hebt gelijk alles is te vinden op internet, maar nu spreek ik even voor mezelf, afgelopen jaren heb ik heel veel uitgezocht ook het seinen stelsel komt nog eens aan de beurt, maar als er dan zo'n draadje is als dit dan lijkt het me niet meer dan evident om even zo'n vraag te stellen, 2 regels daarvoor wordt nog verteld als je vragen hebt, er zijn er zat die ze willen beantwoorden. Ik kan me dus voorstellen dat mensen met zo'n reactie als de uwe, (en dat is jou reactie nog vrij coulant), zich de vraag gaan stellen wat gebeurd hier, en er voor kiezen om elders hun heil te zoeken.
Ik ben niet van de laatste categorie, maar enigszins vreemd vind ik de toespeling wel.
Tot zover mijn betoog, even goede vrienden.

Misschien wat voor MSM om een Belgische seinen special te maken, ondanks dat alles te vinden is op internet is het ook wel eens leuk om met een boekje op de bank te zitten.

En voor hen die op mijn vraag geantwoord hebben hartelijk dank.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

2012

Citaat van: Michael op 25 november 2013, 20:55:30 PM
Graag zou ik willen weten hoe het in onderstaande situatie werkt? Dit is op lijn 154 net aan het eind van het perron in Godinne De seinen zijn vanuit één rij richting zichtbaar, men rijd links, ......



Het linkse is een gecombineerd stopsein en staat op het normaalspoor, dus de rijrichting dat het meest gebruikt word. Het tegenspoor is hier ook "beseind" en aldus kan men ook op tegenspoor gaan rijden als dat nodig is (vb spoor versperd door werken, panne, aanrijding... kan vanalles zijn)
OP tegenspoor staan op di elijn echter MINDER seinen dan op het normaalspoor, om de kosten te drukken. Dan maakt men veel langere secties dan die van doorgaan 1000 à 1500 meter door te gaan werken met "gewone stopseinen welke door een verwittigingssein" aangekondigd worden
Je moet enkel rekening houden met de seinen die zich naar jouw spoor richten, dus dat tegenspoor sein staat daar maar te niksen tot de momenet dat men effectief es tegsnpoor gaat rijden om welke reden dan ook.
voldoende ?