Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

scheur in treintafel.

Gestart door ERVIN, 20 januari 2012, 15:09:47 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Klaas
Zwaar of licht.
Daar worden wij het toch nooit over eens.
Dat komt waarschijnlijk doordat jij je geen voorstelling kunt maken van mijn bouwmethode.
Ik bouw zo licht omdat het modules zijn die zo af en toe 2 trappen op of af moeten. Twee modules tot een soort kist aan elkaar gekoppeld (150x50x50 cm) til ik met een hand op.  De andere hand heb ik dan vrij om de trapleuning vast te houden.

martintje

ik zat met dezelfde vraag als Wim.
Als het materiaal er nog goed overheen rijd zou ik zeker niet gaan slopen.
Ik behoor absoluut tot het Klaaskamp, en kan maar niet begrijpen dat men MDF gebruikt voor een modelbaan [:)]. maar goed, aan die discussie heeft Erwin nu niet zoveel, als het alleen van elkaar af getrokken is, is de schade niet zo groot lijkt me, alleen als de liggende platen omhoog gaan krullen, en het spoor dus ook, dan moet je gaan slopen, anders niet.
Tape zou ik absoluut niet gebruiken, hoe sterk het ook is, Tape hecht gewoon slechter op MDF, dus Martin zijn oplossing is 100 maal betrouwbaarder.
Het gebruik van water op MDF lijkt mij niet de oorzaak, aangezien je met het ballasten er nog ook weer geen hele zee?n eroverheen dondert, en het is al een tijd geleden, dus dat vocht is allang verdampt.
Misschien is de vloer wel gewoon in beweging geweest, weet jij veel [:)]
Heb je misschien een wasmachine, droger of ketel in dezelfde ruimte staan/ geplaatst ?? kan het me niet voor stellen dat je dat gedaan hebt, maar die verhogen wel enorm de luchtvochtigheidsgraad in de ruimte, en dan hoeft het niet eens warmer of kouder te worden.
Mvg Marty

Geert

Yep, deze baan is aan het muteren naar een modulebaan.  Tegen de volgende modelspoorexpo kan je deze baan eenvoudig uiteenhalen en vervoeren naar Mechelen. [}:)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

Da?s inderdaad niet leuk als zoiets gebeurt! Jammergenoeg eerder gebruikelijk bij grote banen?
Ik heb hier nog ergens foto?s van dergelijke breuklijnen in Miniatur Wunderland. En die zouden toch, veronderstel ik, beter moeten weten, niet?

Als je er aan kan via de onderkant Erwin, zou ik langs beide kanten van de breuklijn met PU-houtlijm balkjes kleven en die na uitharding samen trekken met lange bouten of iets dergelijks. Anderzijds, als de winter voorbij is, kan de breuk wel vanzelf verkleinen. Als je op dat ogenblik met goede lijm de onderkant overlapt komt het ook in orde.

En wat de discussie licht<>zwaar betreft wil ik ook nog kort bijdragen dat het niet uitmaakt als je slim bouwt. Jarenlang ben ik actief geweest in de vliegerij en menig houten zweefvliegtuigen gerestaureerd. Daar bewijst men dat licht ook zeeeer sterk kan zijn. Heeft men die technieken niet onder de knie en bouwt men een GROTE baan, dan opteer ik voor Wim zijn overlap-methode die zowel op een lichte als een zware onderbouw zijn nut zal bewijzen.
Voor kleine banen maakt het minder uit.

Hou rekening met het volgende:
De uitzettingsco?fficient door vochtigheid van MDF (http://www.spanogroup.be/upload/docs/MDF-manual%20NL%20LOW%20RES.pdf) is vele malen kleiner dan van bijvoorbeeld vurenhout. Bij vochtige lucht kan de onderbouw gewoon de kopkanten van de platen MDF uit elkaar trekken. Als je toch beide materialen wilt gebruiken lijm dan de MDF plaat op ALLE onderbouwlatten vast. De krachten worden dan beter verdeeld.

ERVIN

Knappe idee?n collega's , waarvoor dank.
De treinen rijden er nog probleemloos over hoor , dus dat is niet het probleem , en ja ik kan makkelijk aan de onderkant aan , dus ik ga Martin zijn werkwijze toepassen.

Allen bedankt voor het meehelpen denken.[;)]

DelticPower

Hallo Ervin, Kan het werken van de tafel te maken hebben met het stoken van de verwarming op de zolder? Heb een hele tijd terug al eens een voorstel gedaan om een hygrometer in de treinenruimte te maken. Dan kun je de vochtigheidsgraad in de gaten houden en uitdroging en dus werking van het hout van de tafels voorkomen.


Havoc

citaat:
de breuk is idd ontstaan daar waar twee platen tegen mekaar liggen en ja de rails zijn zelfs uit mekaar getrokken , er moet toch best een serieuse kracht op hebben gestaan om dit zo maar uit mekaar te krijgen , zeker als je weet dat deze zone volledig van ballast is voorzien.


Hout dat uitzet is enorm krachtig. De mensen die mijn parket gelegd hebben laten uitzetvoegen rondom omdat bvb grote planken gewoon door de muur duwen als de vochtigheid ook maar een beetje schommelt. Je kan daar niets aan doen! Je moet ermee rekening houden van in het begin. Zwaar bouwen is enkel de zaak uitstellen.

Zeker nooit hout langs 2 kanten verschillend afwerken: bovenaan schilderen/ballast en onderaan niets. Expansie voorzien, niet als het scheurt, vochtigheid controleren en regelen.

Mensen denken altijd dat ze langs de natuur heen kunnen werken en slimmer zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jacques timmermans

Heren,

Ik heb eens alles op mijn gemak doorgelezen en sta er zalf verstomd van, dat er zulke krachten op een modelbaan kunnen ontstaan.

Kwestie de oorzaak, kan ik mij bij Dirk zijn uitleg neerleggen: twee verschillende houtsoorten met een kleine (MDF) en grote uitzettingsco?ffici?nt (massief hout) ligt voor de hand, alhoewel in die mate?

Hierbij kan ik nog aanhalen, dat grote rotsblokken van enkele tonnen zwaar vroeger gekloven werden door houtspie?n in breuklijnen te slaan en deze dan te bevochtigen. Na verloop van tijd was dan de rotsblok gekloven.

Jammer voor Ervin die nu moet zien dat hij de schade op de een of andere manier effici?nt gerepareerd krijgt. Voor aspirant baanbouwers geldt nu: maak niet dezelfde fout als Ervin en bouw zo mogelijk een solide onderbouw uit een en dezelfde houtsoort!



Jacques Timmermans

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Heren,

Ik heb eens alles op mijn gemak doorgelezen en sta er zalf verstomd van, dat er zulke krachten op een modelbaan kunnen ontstaan.

Kwestie de oorzaak, kan ik mij bij Dirk zijn uitleg neerleggen: twee verschillende houtsoorten met een kleine (MDF) en grote uitzettingsco?ffici?nt (massief hout) ligt voor de hand, alhoewel in die mate?

Hierbij kan ik nog aanhalen, dat grote rotsblokken van enkele tonnen zwaar vroeger gekloven werden door houtspie?n in breuklijnen te slaan en deze dan te bevochtigen. Na verloop van tijd was dan de rotsblok gekloven.

Jammer voor Ervin die nu moet zien dat hij de schade op de een of andere manier effici?nt gerepareerd krijgt. Voor aspirant baanbouwers geldt nu: maak niet dezelfde fout als Ervin en bouw zo mogelijk een solide onderbouw uit een en dezelfde houtsoort!



Jacques Timmermans




Ooit heb ik de steengroeve bezocht waar men de obelisken maakte in het oude egypte. men hakte die rechtstreeks uit de rots en aan d 4de zijde (onderaan) hakte men puttekes, vulde dat met hout en dan bevochtigen. hout krijgt zelfs graniet uiteen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

En als we er nu eens van uitgaan dat het een uitzettingsvoeg is waar Erwin mee moet leren leven? Ik bedoel: probeer ze niet te forceren in de andere richting, maar herstel het landschap. Zou dat niet de eenvoudigste oplossing zijn? Of denk ik nu te simpel? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Luc, simpel denken is vaak de beste route.[:)]
Ik zou ook de zichtbare schade herstellen en niet proberen om die platen naar elkaar te forceren, want dat lukt toch niet in dit stadium.

Havoc

citaat:
En als we er nu eens van uitgaan dat het een uitzettingsvoeg is waar Erwin mee moet leren leven? Ik bedoel: probeer ze niet te forceren in de andere richting, maar herstel het landschap. Zou dat niet de eenvoudigste oplossing zijn? Of denk ik nu te simpel?


Als de overgang mooi vlak is denk ik ook dat dat de beste oplossing is. Je kan de boel terug dichtwringen, lijmen en verstevigen maar ergens is er iets dat op die plaats krachten veroorzaakt. Als je dat niet wegneemt komen die gewoon terug. Daar of op de volgende zwakkere plek.

Ik vrees trouwens dat vochtigheid er meer mee te maken heeft dan temperatuur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Die barst kun je gewoon dicht smeren met een zaagsellijm oplossing
Als de zaak niet is verzakt is er echt niks aan de hand.
Desnoods een plankje MDF er onder om het vlak te houden.

Terug trekken is zo als klaas al zegt geen optie,geeft eerder ellende dan resultaat.
Als er in een muur een krimpscheur komt dan smeert men die ook gewoon dicht.

Zwaar of licht.
Inderdaad kun je als je in staat bent om precies (en rekening houdend met  ALLE factoren (huis,vloer,houtsoort,temp.in huis enz enz)uit te rekenen hoe zwaar je plaat en hout moeten zijn.
Reken dan ook dat je wellicht ooit op de tafel moet gaat zitten of liggen.En hoe zwaar ben je dan?
Hoeveel weegt je baan,hoeveel water gebruik je ooit,hoeveel en hoe groot zijn de gaten die in de tafel maakt,of bouw je er later nog wat boven op.
Als je dat alles weet kun je inderdaad een stuk lichter bouwen.
Maar ik weet dat absoluut niet,ken trouwens ook de formules niet.
Dus dan maar het zeker voor het onzekeren,20 euro meer hout en wat zwaarder gebouwd.
Ik praat dus alleen over een vast tafel die je nooit de trap op moet sjouwen.
Modules is een ander pak
wim

Jurgen

De foto doet me denken aan een breukzone na een aardbeving.

Kan je de breuklijn niet gewoon opvullen met wat zaagsel en houtlijm en nadien gewoon opnieuw afwerken?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Martin Welberg

Blijf het interessant vinden, die opinies over de te gebruiken materialen. De aversie tegen mdf bij sommigen...bouw zelf op een combinatie van berkenmultiplex (9 en 12mm)voor de modules maar mijn sporen liggen op een dubbele laag 6mm MDF. Dit staat weer op een tafel van eik met 44mm poten en 22*66 langsliggers. Niet te zwaar dus.
Ook met het vocht wat gebruikt wordt bij de bouw van een modelbaan durf ik het gebruik van MDF wel aan. Moet er wel bij vermelden dat hierin verschillende kwaliteiten te koop zijn en ik zweer bij Medite premier. Heb als test al eens een blokje in een emmer water gegooit om te kijken hoe het zich gedroeg. De 18mm was na 2 weken slechts een halve mm gezwollen. Persoonlijk denk ik dat ik liever de MDF gebruik dan de multiplex zooi die ze bij een DHZ zaak verkopen.
Laat ik wel duidelijk stellen dat elk materiaal 'werkt' onder invloed van vocht en temperatuur. Maar in de gemiddelde luchtvochtigheid in een woning zitten niet zulke extreme schommelingen dat materiaal extreem gaat 'werken'..IMO als proffesioneel houtbewerker..
En nog effe over 'geperst karton' dat heeft cellulose als basis en das gemaakt van hout [:D]