Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

scheur in treintafel.

Gestart door ERVIN, 20 januari 2012, 15:09:47 PM

ERVIN

Gisteren heb ik , eerder bij toeval , ontdekt dat ik met een probleem zit , in de grote wisselstraat richting kopstation heb ik een scheur opgemerkt waar ik niet zo blij mee ben , dit gedeelte ligt er al enkele jaren en nooit problemen mee gehad , maar nu dus wel , aan de temperatuur op zolder is niets verandert , maar blijkbaar is de MDF-plaat toch beginnen werken , hebben jullie dit ook al eens meegemaakt en wat is er aan te doen , persoonlijk denk ik dat er niet veel anders opzit dan dit gedeelte uit te breken , maar dat is verdomd een h??l werk , al de wissels zijn reeds aangesloten en ook de bedding is volledig klaar.:(

Hierover gaat het dus h?....

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding058.jpg/IMG

Michiel

Ik vrees dat er weinig opties zijn. Tegen de werking van hout (of metaal) tegen tempertuur of vochtinvloeden is niet veel anders te doen dan er rekening mee houden. Je kan de boel niet terug in de oorspronkelijke posities forceren, en je kan die krachten ook niet tegenwerken. Ergens moet er spel zijn, of het barst.

Naar de recht lijn te oordelen, lijkt het op een naad tussen twee panelen, of twee segmenten. Is die speling er gekomen omdat de panelen van elkaar worden getrokken (vb andere einden liggen vastgeschroefd aan de muur) of zijn de balken eronder krom gaan trekken (opdrogen van het hout)?

Maar nogmaals, een constructieve oplossing heb ik eigelijk ook niet. Wel erg vevelend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Nog nooit last gehad.
Maar ook hier blijkt weer (ik bedoel het echt niet vervelend)bouw je tafel zwaar tot zeer zwaar met dik hout en veel ondersteuning.
Als de tafel niet is gaan zakken kun je aan de onderzijde er een brede plank MDF opschroeven,en die apart ondersteunen.
Zit er een deuk in je tafel dan is de bijl nabij.
sterkte
wim

erik50

Heb Juist het zelfde aan de hand.                                  De bovenplaten zijn in mijn geval  van isolatieplaten, werkt gemakkelijk maar zit nu wel met de gebakken peren.[:(]
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Peter

Hoi Erwin,

Da's een knap vervelende zaak.
Zit de barst op een naad tussen twee platen of id het werkelijk een barst in een plaat zelf. Vanaf dat ik zelf die problemen hetb gehad met de bouw van mijn stationsgebouw van Boom, heb ik een beetje een afschuw van MDF gekregen (mischien onterecht?) en heb voor de ondergrond van mijn baan de voorkeur gegeven aan multiplex van 12 mm.
Wat mijn stationsgebouw betreft, na veel wringen en zwoegen heb ik, dank zij de raadgevingen op het forum, de zaak terug recht gekregen; en bouw ik er af en toe nog aan verder.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

GM Erwin das niet zo plezant.
Ik vermoed dat je balast heb aangebracht met vocht ?
Dat vocht kan wel eens de oorzaak zijn want mdf is naar mijn bescheide mening geperst karton.
Soit dat doet er niet toe, ge zit met de gebakken peren.

Vraagske Erwin, zit de barst op een naad ? Ik merk dat je sporen zelfs uiteen zijn gegaan.
Als dat een naad is hoeft dat niet direct een ramp te zijn.
Het balast terug nat maken zodat het lost.
Dan heb je een keuze uit verschillende materialen, maar ik zou over de barst cq naad die gaas zetten die ze in gyproc voegen ook doen. Eventueel een schilderstape erover, terug ballasten en klaar.
Ik heb ooit met gyproc bezig geweest en ook die naden met dat speciaal gaasverband bewerkt. Dat is nooit gebarsten, maar de voegen die niet gedaan waren waren in de kortste keren gescheurt.
Op zich hoef je geen angst te hebben dat het verder krimpt de plaat. Ze is reeds gekrompen.
Het kan ook zijn dat de platen al wat vochtig waren van bij de aanschaf en dat ze opgedroogt zijn na al die tijd op uw zolder.
Peter heeft ook eens vodde gehad met MDF en zijn station van Boom.
Toch geen goede materiaalkeuze precies.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

swarol

zou niet direct een oplossing hebben (moet je eerst de oorzaak weten)hopelijk scheurt ze niet verder.[:(]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar ook hier blijkt weer (ik bedoel het echt niet vervelend)bouw je tafel zwaar tot zeer zwaar met dik hout en veel ondersteuning.
Ook niet vervelend bedoeld, maar ik zeg het nog maar een keer: zwaar bouwen is helemaal niet nodig, maar je moet geen MDF gebruiken. Dat is voor een treintafel ongeschikt materiaal.
Triplex en multiplex zijn veel geschikter. Zelf bouw ik mijn modules van 3,6 mm triplex. Mits goed ondersteund, zowel langs als dwars, kan dit het opnemen tegen elk ander materiaal.

ysbeer

Klaas
Zwaar of licht.
Daar worden wij het toch nooit over eens.
MDF mits niet te dun en goed ondersteund ,perfect

ieder moet maar kiezen
Zwaar of licht bouwen,ik kijk niet op euro,mijn huis staat stevig,ik bouw dus zwaar,tot nog toe met goed resultaat.
wim

ERVIN

Bedankt voor de ( nuttige) reacties mannen , de breuk is idd ontstaan daar waar twee platen tegen mekaar liggen en ja de rails zijn zelfs uit mekaar getrokken , er moet toch best een serieuse kracht op hebben gestaan om dit zo maar uit mekaar te krijgen , zeker als je weet dat deze zone volledig van ballast is voorzien.  Ik ga ToThePoint zijn methode eens toepassen , schilderstape heb ik hier nog liggen , dus ballast eerst terug losmaken , omdat ik ballastlijm heb gebruikt van ER-Decor hoef ik hier geen water toe te voegen om het ballast los te krijgen , met een spateltje krijg ik het aangebrachte ballast er makkelijk terug af.

Dus morgen eens werk van maken , en dan maar hopen h?...[:I]

Ik heb overal MDF gebruikt , maar dit is de eerste keer dat ik hier een breuk heb , hopelijk blijft het bij deze ene keer.

ysbeer

Nog even bouw nooit een tafel met de kopse kanten van de plaaten dom weg tegen elkaar.
Neem platen 12mm mdf (of goede multiplex)en leg ze om en om op elkaar
Uitleg
plaat grote 125x250 (is maar een voorbeeld grote)
lengte tafel 7.50 meter bij 1,25 meter.
Is 6 platen 125x250

leg de drie eerste platen op het frame
Lengte nu 7.50 meter
Zet ze nog niet vast

Zaag een plank midden door ,je krijgt dan 125 x 125 (2 stuks)
Legt een plank 125x125 uiterst rechts.
Leg de overige 2 platen daar achter aan en sluit af met weer 125x125
Schroef nu alle platen zo goed mogelijk aan elkaar(evt met lijm)
Je heb nu een vrijwel 100% vlak blad ,dat nooit knieken kan vertonen
Ook trekken van het plaat is bijna uitgesloten.
Monteer deze plaat op een stevig frame 5x5 poten met 10x2 dwars balken is prima.(10x2) aan beide zijde van de poten en boven en onder
Om de 40 of max 50 cm een poot
wim

Martin Welberg

Vervelend..als je er aan de onderzijde nog bij kunt zijn ze mischien wel weer aan elkaar te trekken. Kweste van op bijde platen latten schroeven en daar lijmtangen opzetten. Denk dat je de 2mm wel haalt..wel borgen met hout en schroeven na de tijd..

Martin Welberg

Eigenlijk beter borgen op de schroef en lat methode van ysbeer maar dan met MDF, zelfde materiaal zelfde uitzettings coefficient..

Kautenbach

hoi Ervin,

rijden de treinen nog probleemloos over de sporen?

Dan zou ik ook voor Martins oplossing gaan, zoveel mogelijk weer aan elkaar "trekken" en je landschap wat bijwerken, altternatief is idd alles opnieuw aanleggen, maar dan ben je echt op slopershoogte, en je ziet het bijna niet meer als het landschap/ballastbed overal weer goed aansluit zonder naad.

succes ermee[:o)]
groet, wim

ToThePoint

Erwin, schilderstape alleen scheurt ook makkelijk.
Neem dan best die kunststof tape die men gebruikt om dozen dicht te maken.
Dat plakt niet alleen enorm, dat is ook nog bestand tegen serieuze krachten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI