Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

TRIX analoog & digitaal?

Gestart door wdn, 20 januari 2012, 09:24:21 AM

stefan69

Ik heb Maus digitaal van Fleischmann-Roco, ischien een stomme vraag maar recent kreeg ik de kans om Fleischmann 'FMZ'loco's te kopen aan zeer voordelige prijs (soort dig systeem eigen aan fleischmann).  vragen:
1. kan je die zonder meer met de Multlmaus van fleischmann aansturen?
2. indien niet, hebben deze FMZ een aansluitpunt voor decoders ingebouwd?
3. indien niet, toch mogelijkheden?  indien nem met 6 connector vermeld is gewoon uhlenbrock of flaishmann decoder kopen en switchen?

Nog een vraag: als ik goed lees kan het geen kwaad om dig loco op analoge baan te gebruiken, indien ik niet weet of er een decoder inzit  mag ik ook analoge loco op digitaal spoor 'testen', kan er iets kapot?

Stefan[:)]

Huugooke

Even opgezocht want al lang overgeschakeld op DCC:[:D]
FMZ is uitgebracht in 1986, lang voor DCC. Het is een eigen protocol van Fleischmann. Toen DCC uitkwam bracht Fleishmann  hiervoor het "Twin center" uit, waarmee je zowel FMZ als DCC kon besturen.
Hieruit kan je besluiten dat FMZ niet compatibel is met DCC.
Er zijn blijkbaar ook Twin decoders (FMZ & DCC),en die zijn voorzien van een norm stekker aansluiting, maar zitten die in die loc's?
De eerste enkel-FMZ-decoders waren met draadjes verbonden.
Als er al een (FMZ) decoder inzit, is het ombouwen naar een DCC niet moeilijk, alleen wat soldeerwerk als hij niet met een stekker is aangesloten.
Een analoge loc op een digitaal spoor: meestal spurt die er vandoor met volle lichten aan beide kanten!